בנט ושקד
בנט ושקדצילום: מרים אלסטר, פלאש 90

הרב יעקב מדן, ראש ישיבת הר עציון ומבכירי רבני הציונות הדתית, מגבה את החלטת השרים בנט ושקד שלא לפרוש מהממשלה, מגדיר את מאשימי בנט בזגזוג כמעלילים ומבקר את תגובת ראש הממשלה לנאומו של בנט.

בראיון ליומן ערוץ 7 נשאל הרב מדן אם גם הוא היה בסוד ההתייעצויות שלפני החלטת השרים שקד ובנט והוא משיב בחיוב, אם כי לא מאריך ולא מרחיב: "היו התייעצויות והיו גם פניות אלינו מהצמרת הפוליטית, ולא אפרט. הסברה הייתה פשוטה, בעניינים כאלה גם אם יש ספק למניפולציה אבל קיימת אפשרות של בעיה קשה לפתחנו מבחינה ביטחונית אז פירוק הממשלה לא יהיה נכון".

"אני מאוד מצדיק את הכוונה של הבית היהודי לטרוק את הדלת ולהגיד שבמצב כזה אנחנו לא יכולים לקחת אחריות אבל מציאות כזו, שעלול לקרות משהו בימים הקבורים או בשבועות הקרובים, הצדיקה את החזרה מהעניין הזה", אומר הרב מדן.

כשהוא נשאל אם הוא ורבנים אחרים נרמזו על כך שאכן קיימת היתכנות ביטחונית רגישה ושאין מדובר בספין, הוא משיב בזהירות: "היו רמזים, אבל לא אוכל לומר שהיו יותר מזה. בנט ושקד אמורים לדעת את הדברים טוב יותר. היה חשש שקיימת מתיחות ביטחונית וזה לא הזמן לפרוש, בוודאי לא על רקע שמתפרש אצל מישהו ולא בצדק כרקע אישי של מינוי השר לתפקיד אחר".

בנט: "מסירים את כל דרישותינו הפוליטיות"

באשר לעצם רעיון הדרישה למינויו של בנט לשר הביטחון, האם מדובר במינוי הנכון והראוי ביותר, או שאולי מדובר במגמה של הציונות הדתית להתיישב בקדמת הבמה, ליד ההגה המדיני? הרב מדן דוחה את הטענות לשיקולי יוקרה, אישיים ומגזריים, מכל וכל: "לא יוקרה ולא מגזר דתי. שר ביטחון נדרש להיות הטוב ביותר שיוכל להנהיג את כוחות הביטחון כדי לנצח במקום להכיל. אין קשר להיותו של נפתלי בנט יו"ר 'הבית היהודי'. אני חושב שנפתלי בנט הוא מהמובילים את הקו של ניצחון ולא הכלה במערכה הזו.

''זה מחייב אותנו כלפי תושבי הדרום אם אנחנו לא רוצים להגיע למציאות של ערב מלךחמת שלום הגליל כששני שליש מתושבי קרית שמונה נטשו אותה. דרוש מישהו שיוביל קו של ניצחון ולא הכלה ובנט הוא מהמובילים את זה, ללא קשר לשמו ולמגזר שלו".

על המתקפה שמוטחת ב'בית היהודי' כמי שזיגזג ודבק בכיסא אומר הרב מדן בפסקנות: "חד משמעית. אני מכיר את הדבר הזה על כף ידי על כל פרטיו. זו הייתה אחריות לאומית. הנאום שנשא נפתלי בנט היה שיעור גדול בציונות. זמן רב לא שמעתי נאום ציוני שכזה. זו הייתה אחריות לאומית ולא זגזוג או דבקות בכסא. אלו עלילות של מי שמנסה להקטין אותנו ללא סיבה אמתית".

בדבריו מבקר הרב מדן את תגובתו של ראש הממשלה לנאומו של בנט ולהחלטתו. הוא אף מספר שמצא את הדרך להעביר לנתניהו את ביקורתו על הדברים. "חיילי צה"ל לא פוחדים, אבל יש עודף משפטיזציה וזה נכון. לא אהבתי את תגובת נתניהו. כמנהיג הוא היה צריך להגיב אחרת לגמרי למה שבנט עשה. הוויתור הפוליטי של בנט שהוא משלם עליו מחיר קשה מאוד נעשה רק מסיבה ציונית, כמה שיותר חיבור בעם ערב אפשרות לתפנית ביטחונית, זה היה נכון".

"הוא עדיין מחזיק את המפתח לצאת החוצה אם משהו לא ישתנה. אני מאמין שמשהו ישתנה בהיבט הביטחוני וישאיר אותנו בפנים. אני לא לגמרי בטוח אבל אני משתדל להיות אופטימי".