רבני המשלחת
רבני המשלחתצילום: מרכז רבני אירופה

משלחת מטעם ''מרכז רבני אירופה'' בראשות הרב אברהם יוסף והרב זמיר כהן יצאו ל"מסע חיזוק" בין הקהילות היהודית ברחבי צרפת.

המסע כולל ביקור בקהילות היהודיות השונות, בבתי ספר ובאוניברסיטאות. דגש מיוחד ניתן לחיזוק הזהות היהודית ומניעת התבוללות של בני הדור השלישי והרביעי למי שעברו את השואה הנאצית, לצד קיום מפגשים איזוריים עם רבנים במטרה לדון עימם בבעיות ובאתגרים העומדים בפני יהודי צרפת.

במשלחת שאירגן ''מרכז רבני אירופה'' משתתפים גם מנכ"ל המרכז הרב מנחם מרגולין, הסמנכ"ל הרב אריה גולדברג והרב אברהם אבא טורצקי האחראי על הקשר עם הקהילות היהודיות מטעם ''מרכז רבני אירופה''.

מסע החיזוק החל בבית הכנסת של קהילת הרב בוגיד בפריז בראשות הרב שמואל חורי וימשיך בשורה של מוסדות חינוך ובתי כנסת בפריז ובפרברי העיר.

קהילת הרב בוגיד מונה את יוצאי דרום תוניסיה, אך נמנים עליה גם יוצאי מרוקו, אלג'יר ואפילו מבני אשכנז.

הרב חורי מפעיל במקום כולל אברכים שהלומדים בו הציגו לרבנים שורה של שאלות הלכתיות סבוכות שזכו למענה. אחת השאלות היתה האם מותר להעלות לתורה ילד, בן לאמא יהודיה, שהגיע לגיל 13 ואינו מהול כיוון שאביו התנגד לכך.

במהלך הדיון הציעו הרבנים להעלות את השאלה בפני גדולי תורה ופוסקי הלכה בישראל. לאחר שמיעת כל צדדי השאלה ודיון בהם נקבע על ידי פוסקי ההלכה כי כיוון שהילד אינו מהול אין להעלות אותו לתורה והוא גם אינו צריך להניח תפילין או לקיים מצוות.

במהלך המשא ומתן ההלכתי הביעו הרבנים את התפעלותם מהידע התורני הרחב של האברכים, שמוסרים גם שיעורי תורה לאנשי הקהילה. שיעורי הלכה למעשה ניתנים גם לנשות הקהילה.

לאחר הביקור בכולל נפגשו אנשי המשלחת עם יואל מרגי, נשיא הקנסיסטואר של צרפת שהביע את דאגתו מההתבוללות בקרב הנוער היהודי בצרפת, וביקש לשמוע עצה מהרבנים כיצד להצית את "הניצוץ היהודי" בקרב הדור הצעיר, אשר יש לו רצון ונכונות לשמור על הזהות היהודית ולהתחזק בשמירת המצוות.

במהלך שיחה שהתפתחה עם בכירים בקהילה היהודית הם הביעו דאגה מהעתיד הרוחני של היהודים מצרפת שעלו לישראל. לדבריהם, העולים מתקשים למצוא בישראל מסגרות חינוכיות מתאימות, דבר שגורם לירידה חדה בשמירת המצוות ופוגע בזהות היהודית שלהם.

הם ציינו כי פנו לאנשי הסוכנות היהודית ודרשו מהם לעצור את המשך העלאת היהודים מצרפת, כל עוד שבישראל לא דואגים להם למוסדות חינוך מתאימים. הם ביקשו מהרב יוסף ומהרב כהן לדאוג להקמת מוסדות מתאימים ליהודי צרפת אשר נמצאים בישראל.

"ההירתמות של 'מרכז רבני אירופה' למסע הזה, והסכמתם של שניים מחשובי הרבנים בארץ ישראל לחזק את היהודים בפריז, זוכה להערכה מאנשי הקהילות בפריז", אומר הרב חורי.

מנכ"ל מרכז רבני אירופה הרב מנחם מרגולין אמר כי מדובר במסע שנועד לחזק את בני הקהילות באירופה, וכמוהו עושה 'המרכז' כמה פעמים בכל שנה, כדי לעמוד מקרוב אחר הצרכים של אנשי הקהילות היהודיות באירופה ולהשיב לשאלות השונות. "המשלחת מתקבלת בחום רב על ידי בני הקהילות וניכר הצימאון לחיזוק הזהות היהודית גם בקרב בני הדור הצעיר", העיד.

סמנכ"ל המרכז הרב אריה גולדברג ציין כי למרות המאמץ הרב הנדרש מהרבנים, הם נרתמים בכל פעם מחדש לקיום המסע, בהיותם מודעים לחיזוק הרב שהוא נותן לאנשי הקהילות.