מירי רגב
מירי רגבצילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ועדת החינוך של הכנסת אישרה היום (שלישי) לקריאה שנייה ושלישית את חוק ''נאמנות בתרבות'' שמקדמת שרת התרבות מירי רגב (הליכוד).

החוק שיובא ביום שני הקרוב לאישור מליאת הכנסת, מאפשר לשלול תקציבים ממשלתיים ממוסדות תרבות השוללים את קיומה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, מסיתים לגזענות, אלימות וטרור, משחיתים את סמלי המדינה או רואים את יום העצמאות כיום אבל.

ח"כ עפר שלח, יו"ר סיעת יש עתיד, זעם על אישור החוק בוועדת החינוך וטען כי ״מאחורי חוק 'נאמנות בתרבות' לא עומד שום דבר חוץ מגחמה אישית ושיקולי פריימריז של שרת התרבות מירי רגב.

''אני יודע שיש הרבה אנשים בקואליציה שמתנגדים לו, ואנחנו מתכוונים לנצל את כל הסדקים בקואליציה כדי לנסות ולהפיל אותו בהצבעה במליאה – כמו שעשינו אתמול לחוקים אחרים״, הבטיח שלח.

במחנה הציוני הציעו לחברי הקואליציה להביא עימם שקי שינה למליאת הכנסת, ואמרו כי הדיונים על החוק יימשכו שעות ארוכות במטרה להפילו.

ח״כ פרופ׳ יוסי יונה אשר הוביל את המאבק בחוק מטעם המחנה הציוני, אמר ״חוק הנאמנות בתרבות הוא חוק פופוליסטי שנועד אך ורק לשרת את מטרות הפריימריז הפוליטיות של השרה רגב תוך פגיעה חמורה בעקרון הדמוקרטיה ובחופש היצירה והביטוי של אמני ישראל. לממשלה המקרטעת הזאת כבר אין מנדט להעביר חוקים בזויים שכאלו״.

שרת התרבות רגב בירכה על אישור החוק: "אני שמחה שלאחר סדרת ישיבות ודיונים עמוקים בוועדת החינוך, בה נטלו חלק גורמים רבים מעולם התרבות והיצירה ומעולם המשפט וכן חברי כנסת מכל סיעות הבית, אושר לקריאה שנייה ושלישית חוק 'הנאמנות בתרבות'.

''החוק שיאושר במליאת הכנסת מאזן לראשונה באופן ראוי בין חופש הביטוי והיצירה והזכות להעביר ביקורת לבין זכות המדינה למנוע תמיכה מגופים החותרים תחת ערכיה וסמליה.

''סוף סוף חוק 'הנאמנות בתרבות' שם סוף להפקרות ולמצב שהמדינה במו ידיה ותקציביה מאפשרת פגיעה והסתה בזכות קיומה כמדינה יהודית ודמוקרטית. חוק זה הוא מימוש הערך העליון שגם לדמוקרטיה יש את הזכות להגן על עצמה''.

רגב הוסיפה, ''אני מבקשת להודות ליו"ר הוועדה חבר הכנסת יעקב מרגי ולחבריי בוועדת החינוך ששותפים לחקיקה בעלת חשיבות היסטורית. נשתמע בעזרת השם ביום שני במליאת הכנסת".

לקראת הדיונים על החוק, ארגון "חזון לאומי" הפיק יחד עם ארגון ''בצלמו'' נייר עמדה שהוכיח כי ישנו צורך אמיתי להעביר ממשרד האוצר למשרד התרבות את הסמכויות לשלילת תקציבים ממוסדות תרבות שחותרים תחת מדינת ישראל ופועלים נגדה.

"זהו צעד בדרך לתיקון המצב הקיים בו מעולם לא נאכף החוק החשוב", אמרו בארגון. ''הוא לא נאכף רק כי הוא ישב במשרד האוצר - שם שלטון הפקידים הוא מסואב ומנטרל כל יכולת להשפיע על מדיניות.

''בנייר העמדה שהפקנו, הוכחנו כי ישנה חובה להעביר את הסמכויות ממשרד האוצר למשרד התרבות על מנת לאכוף את החוק, ולשלול תקציבים ממוסדות תרבות שחותרים תחת מדינת ישראל ופוגעים בחוסנה של החברה הישראלית", הוסיפו בארגון ''חזון לאומי''.