סלמן מלך סעודיה. ארכיון
סלמן מלך סעודיה. ארכיוןצילום: רויטרס

ניתוח מקיף של הליגה נגד השמצה על ספרי לימוד סעודים בהוצאה ממשלתית, מצא כי חרף טענותיה של הממלכה, ספרי הלימוד לשנת הלימודים 2018-2019 מעודדים הסתה לשנאה או לאלימות נגד יהודים, נוצרים, נשים והומוסקסואלים.

הדו"ח שכותרתו "מלמדים שנאה ואלימות: קטעים בעייתיים מתוך ספרי לימוד סעודים לשנת הלימודים 2018-19" מנתח ספרי לימוד חדשים שיצאו בסתיו הנוכחי לבתי הספר בממלכה.

במסגרת הדו"ח, תורגמו מהערבית המקורית עשרות קטעים מדאיגים המסיתים בבירור לשנאה או לאלימות נגד יהודים,נוצרים, מוסלמים שיעים, נשים, הומוסקסואלים וכל מי שלועג לאיסלאם או מתרחק ממנו.

לנוכח העובדה שלסעודיה יש מעמד של אפוטרופוס על שני האתרים הקדושים ביותר לאיסלאם ולנוכח השקעתה ההיסטורית הנכבדה בהמרה לדת האיסלאם בחו"ל, לספרי הלימוד של סעודיה יש השפעה בינלאומית משמעותית ומשתמשים בהם במדינות באפריקה, באירופה ובאזורים אחרים באסיה.

"על ארצות הברית לחייב את סעודיה לעמוד בסטנדרטים גבוהים יותר. ארה"ב אינה יכולה להעלים עין בזמן שסעודיה כוללת שיח שנאה אנטישמי שנה אחר שנה בחומר הלימוד שהיא מלמדת את ילדיה", אמר ג'ונתן גרינבלט, המנכ"ל העולמי של הליגה נגד השמצה.

סעודיה הבטיחה לממשל האמריקאי שהיא תסיר את כל הקטעים של חוסר סובלנות מספרי הלימוד שלה עד תחילת שנת הלימודים של 2008. עשור לאחר מכן, הליגה נגד השמצה בטוחה שהתחייבויות אלו עדיין לא מולאו. בספטמבר האחרון, גורמים סעודים רשמיים אמרו בצורה כוזבת לקהל אמריקאי כי הסתה מעין זו בספרי הלימוד שלהם כבר אינה קיימת.

"אם חוזרים לאחור לתקופת פיגוע ה-11 בספטמבר, למעשה כל קבוצת אנשים ששמה הושחר בספרי הלימוד הסעודים באותו הזמן עדיין זוכה לאותו יחס בספרי הלימוד הרשמיים של הממלכה היום", אומר דיוויד אנדרו ויינברג, הממונה בוושינגטון לעניינים בינלאומיים, של הליגה נגד השמצה ומחבר הדו"ח. "סעודיה חוללה, ללא ספק, כמה רפורמות חברתיות ודתיות משמעותיות בשנים האחרונות, אבל עדיין לא ננקטו צעדים לטיפול בהאשמות רוויות השנאה נגד יהודים, נוצרים ואחרים שעדיין מונחלות לדור הסעודים החדש".

תכנית הלימודים הסעודית מלאה בקטעים של חוסר סובלנות על יהודים ויהדות, חלקם אפילו מעודדים לאלימות נגד יהודים. קטעים אחרים חוזרים על סטראוטיפים אנטישמיים קלאסיים ומייחסים תיאוריות קונספירציה על מזימות כביכול של יהודים וישראלים לתקוף את מסגד אל אקצה בירושלים. לא זו בלבד שתאוריות קונספירציה אלו מכחישות את הקשר היהודי להר הבית, הן גם מייחסות כוונות ומעשים זדוניים ליהודים ולישראל.

בליגה מציגים מובאות אנטישמיות נבחרות מספרי הלימוד:

"בין השפעותיה הבולטות של הציונות על העולם המוסלמי... התפשטות סמים, מחלות מין ומחלות אחרות במדינות מוסלמיות רבות".

"עם הכיבוש היהודי המודרני של מדינת פלסטין, ולמרות כל האמנות הבינלאומיות האוסרות להפר את קדושתם של אתרי פולחן, הכיבוש היהודי באמצעות התאגדויות וארגונים שלו אינו חדל לתכנן ללא לאות ולרקום מזימות להרוס את מסגד אל אקצה, להשמיד, לשרוף ולחלל אותו".

"מטרות הציונות באזור המשריק הערבי באות לידי ביטוי בחיפוש אחר התרחבות אזורית באמצעות שלושה שלבים הבאים זה אחר זה, שהינם:

1. מדינת ישראל בפלסטין

2. מדינת ישראל רבתי באזור המשריק הערבי

3. ממשל יהודי עולמי כדי לשלוט על העולם כולו".

בסתיו שעבר, במאמץ לטפל בתכני שנאה המופיעים בספרי לימוד סעודים, קידמה הליגה נגד השמצה את החוק לרפורמה ושקיפות בחינוך הסעודי.

הצעת החוק הדו-מפלגתית שהועלתה בבית הנבחרים האמריקאי תדרוש סקירה נרחבת יותר של ספרי הלימוד בסעודיה מצד הממשל האמריקאי. הליגה נגד השמצה הצטרפה למספר קבוצות שדחקו בועדה לענייני חוץ של בית הנבחרים לנקוט צעדים במועד בנוגע לחוק זה.