גונן אוסישקין
גונן אוסישקיןצילום: סיוון פרג'

הסוף לשקרים סביב "טיסת השבת": מנכ"ל חברת אל על, גונן אוסישקין, שוחח אמש (שלישי) עם אישיות רבנית בכירה שהייתה בטיסה ואמר לו מפורשות: "מעולם לא אמרתי שחרדים תקפו או השתוללו על הטיסה. לא הייתה כל אלימות פיזית".

על פי הדיווח ב״ישראל היום״, המנכ"ל אוסישקין טען כי "מבחינתו אם היו קורים מקרי אלימות זה חמור יותר מחילול שבת".

לדברי המנכ״ל, הוא הביע את עמדתו במכתב שהפיץ אתמול, אך הרב אמר לו כי הדברים לא השתמעו באופן ברור מדבריו. הרב הדגיש בפני אוסישקין ״צריך לומר את הדברים באופן שלא משתמע לשתי פנים".

נזכיר כי הטיסה שהיתה אמורה להמריא ביום חמישי מניו יורק לישראל התעכבה בשל מזג אוויר סוער ואיחור של הדיילות. אל על החליטה להנחית את המטוס באתונה כדי שלא לגרום חילול שבת לנוסעים החרדים והדתיים. במוצאי שבת טענה אל על כי נוסעים חרדים התפרעו בטיסה על אף שהדבר לא היה ולא נברא.

על פי הדיווח ב״ישראל היום״, מהשיחות בין המנכ"ל אוסישקין לרב הבכיר עלה כי המנכ״ל מודע לכך שלא התרחש אירוע חריג באזור תא הטייס, וכי הטייס היה מודע לכך שבמידה והטיסה תנחת עד השקיעה ביום שישי בשעה 16:40, מה שהסתבר כאפשרי, הדבר לא ייחשב לחילול שבת והחרדים יוכלו להעביר את השבת באזור הלאונג' בנתב"ג והחילונים יעשו כרצונם. ההחלטה לעצור באתונה, שהתקבלה על ידי הנהלת החברה, התבררה כשגויה.

הריקודים בטיסהיהודה שלזינגר, ישראל היום

שלשום הודיע מנכ"ל אל על אוסישקין על הקמת ועדת בדיקה שתחקור את האירועים ב"טיסת השבת".

״על מנת להפיק לקחים ובעיקר, להימנע מהישנות אירועים מסוג זה, החלטתי להקים ועדת בדיקה אשר תחקור את כלל האירועים שהתרחשו בטיסה 002 ואת כלל העדויות והטענות. הוועדה תגיש מסקנותיה והמלצותיה בהקדם ולאחר מכן אקבל החלטות בנושא", כתב אוסישקין לעובדי החברה.

עוד נכתב בהודעת המנכ"ל כי "סערה הציבורית וסערת הרגשות שפרצו בעקבות האירועים שהתרחשו בטיסה 002 מניו יורק לישראל ביום שישי האחרון, הביאו אותי לכתוב הדברים הבאים. נקלענו שלא בטובתנו, לשיח מקטב ולחילופי ההאשמות בין איש לרעהו, בין ציבור לציבור. זהו דבר הנוגד את עקרונותינו וערכינו כאזרחי המדינה וכמוביל הלאומי הנושא על זנב מטוסיו את דגל ישראל.

"אנו מצרים על כך. אנו מקבלים בהבנה כל ביקורת גם כשהיא לא נעימה לנו. אנו עושים הכל כדי ללמוד מהביקורת, להשתפר ולהיות ראויים לאמון לקוחותינו. אל על היא כור ההיתוך של החברה הישראלית. בטיסותיה לוקחים חלק יחדיו כל אזרחי ישראל, בעלי דעות שונות, השקפות עולם שונות ואורח חיים שונה.

"לאורך כל שלבי טיסה 002 מניו יורק עסקו בכירי החברה במאמץ משותף למצוא פתרון שישלב בין הצורך להביא את כלל נוסעי הטיסה בבטחה ובמהירות האפשרית ארצה, ומנגד להימנע מטיסה שתנחת בשבת. טיסות זרות אחרות שאמורות היו לטוס לישראל סמוך לטיסות אל על בוטלו עקב פגעי מזג האוויר. יכולנו לבטל את טיסות אל על, כפי שעשו חברות אחרות, אך בחרנו לעשות כל מאמץ כדי להוציא את טיסותינו לדרך, למען רווחתם וטובתם של נוסעינו וכדי להשיבם ארצה בהקדם האפשרי. שום שיקול אחר לא הנחה אותנו.

עוד כתב מנכ"ל אל על כי "הליך קבלת ההחלטות באירוע היה מורכב. האירוע התנהל במציאות מתפתחת ודינמית שלא כולה הייתה בשליטת החברה (למשל, לאחר המראתו, הופנה המטוס לנתיב מערבי במקום מזרחי וגרר עיכוב נוסף במשך הטיסה). מטרתנו, כל העת, הייתה אחת: למצוא את הפתרון המאזן בין רגשות שונים של קהלים שונים. אל על מחפשת את המאחד, את המחבר. כך נהגנו גם בקבלת ההחלטות בטיסה זו.

"מאז שבו נוסעי וצוות הטיסה לישראל נערמו על שולחני, כמנכ"ל החברה, עשרות טענות ועדויות על שהתרחש בטיסה. חלק מהעדויות הדגישו את המהומה בטיסה, חלק אחר טען כי המידע שמסרו אנשי אל על לנוסעים היה שגוי. אני מאמין באנשינו וביכולותיהם המקצועיות. יש לציין כי מעולם לא האשמנו מגזר זה או אחר באירועים שהתרחשו בטיסה. אל על אינה מבחינה בהשתייכות לקוחותיה למגזר, מגדר, או לאום כלשהו".