הרב חיים סבתו
הרב חיים סבתוצילום: פלאש 90

מה היה סודו של הרב משה צבי נריה? משתוממים אנו, איך הצליח אדם אחד בלא ממון ובלא גדודי מסייעים לחולל מהפיכה כזו בנוער הדתי בארץ ישראל. איך הפך נוער שחלקו הגדול פושר ביחסו לתלמוד תורה, שיש בו אף מי שמתבייש בכיפה ברבים, למאות ישיבות, דיינים, רבנים, תלמידי חכמים, פוסקים ומחברי ספרים, כולם בוגרי ישיבות בני עקיבא? איך הצליח להפוך את הכיפה הסרוגה לגאווה בדרכי ה'?

בוודאי שמשמיים סייעו בידו לקיים את ההבטחה שנכרתה ברית עליה. בוודאי משמיים שותלים את תלמידי החכמים המתאימים לכך שנועדו לחולל מפנה דתי, אבל מה היה סודו שעמד באופן כה מרשים במשימה שבחר בה ושהוטלה עליו?

דומני שפתרון הסוד נמצא בחלום יעקב שקרינו עתה: סולם מוצב ארצה וראשו מגיע השמימה. הרב נריה היה בעל חזון המשתוקק לקדושה. הוא זכה להכיר אנשי רוח הקודש. מהשנים המעטות שזכה להיות תלמיד של הרב קוק זצ"ל ושל הרב חרל"פ זצ"ל קנה לו מדרגה זו. עוד תלמידים היו להם, גדולים בתורה ובאמונה ואולי אף גדולים ממנו, אבל הוא מיצה מהם כל מה שיכול היה למצות להיות לו מורי דרך בדרכו החדשנית והמהפכנית. אמת, הוא שמר לו מדרגות אלה לעצמו, כפינת יקרת של עבודת ה' פרטית שלו, אבל היא הקרינה מעצמה על חניכיו, על ספריו ועל כל תחום השפעתו. אי אפשר להצליח באמת בחינוך לעבודת ה' אם המחנך עצמו אינו חדור באהבת ה' ובהשתוקקות להתעלות בקדושה.

מאידך גיסא הסולם שלו היה מוצב ארצה. הרב נריה ידע את נפש הנער והנערה, וידע את המציאות הארצישראלית. ידע אני אומר, אבל לא נכנע לה. הוא לא נכנע לרוח הנוער והטה את רוחו לפי רוחם, אלא הנהיג אותו ופתח לו צוהר לעולמות אחרים. הוא העז ליצור יצירה חדשה, מהפיכה. ואכן היה בו משהו מהמהפכנות והנועזות שהכיר בנערותו ברוסיה. משם לקח את הניצוץ המהפכני, ואת הבנת הנוער והאמון בו.

הרב נריה הכניס את עולם התורה לבני עקיבא ברעיון של הקמת ישיבה. הוא הבין היטב שהישיבה היא המעיין הטהור שמפכה מים חיים, והיא המפתח לחיי הרוח העמוקים של הנוער הדתי. הוא המציא את השילוב בין מסורת לימוד התורה בישיבות עם החן, הערנות והתסיסה של בני עקיבא.

הרב נריה הצליח לשלב בישיבות בני עקיבא בין עולם תורה ליטאי, רוח חסידית, שיחות כשל מבעלי מוסר, ריקודים, מרץ וחן של תנועות נוער, ועל כולם ומעל כולם מרחפת רוחו של הרב קוק זצ"ל - רוח קדושה וטהרה, רוח אהבת ארץ ישראל והיחס למדינת ישראל.

בשיחתי האחרונה עם הרב נריה הוא אמר לי: אנו בנינו את הקומה הראשונה, הישיבות התיכוניות, אתם בניתם את הקומה השנייה, ישיבות ההסדר, הגיע הזמן לקומה שלישית - גידול תלמידי חכמים גדולים שילמדו שנים רבות בהתמדה, במסירות ובעמל בלי דאגות פרנסה. ואכן ישיבות ההסדר נענות לאתגר. זכינו, ומבני בניו של הרב נריה הקימו קרן 'אחד לאחד' המסייעת לתוכניות אלה ותומכת בהן.

אדגיש כי שום הישג שהושג אינו מובן מאליו. גם הקומה הראשונה וגם השנייה זקוקות לתשומת לב מרובה, לחיזוק ולזירוז. העולם משתנה, הנוער משתנה, אתגרים חדשים עומדים בכל יום לנגד עינינו. דרושה מסירות נפש, חוכמה רבה ורוח נכונה להמשיך ולהעמיק את המפעל, לחנך לאהבת התורה ולעמל בה ומתוכה לאהבת עמנו וארצנו.

ביום שלישי הקרוב, י״ט כסלו (27.11) יום פטירתו של הרב משה צבי נריה תקיים קרן ׳אחד לאחד׳ יום התרמה מיוחד לפרויקט ׳מאה האברכים המצטיינים׳. לתרומות https://1l1.org.il/donations2.html

הכותב הוא מראשי ישיבת ההסדר ברכת משה במעלה אדומים וסופר