ענבל אור
ענבל אורצילום: פלאש 90

פרקליטות מיסוי וכלכלה הודיעה היום (ראשון) לענבל אור ולחברות שהיו בשליטתה כי הוחלט להעמידם לדין, בכפוף לשימוע.

מכתבי השימוע כוללים חשדות לביצוע עבירות על חוק המע"מ, פקודת מס הכנסה, עבירות מרמה בנסיבות מחמירות כלפי לקוחות וכלפי מנהל סניף בנק וכן עבירות על חוק הגנת הצרכן. כמו כן נשלחו מכתבי שימוע לשני עובדים נוספים בקבוצת החברות.

על פי מכתבי השימוע, בין השנים 2016-2008 פעלה ענבל אור בשוק הנדל"ן והמגורים בישראל באמצעות קבוצת חברות בשליטתה ובניהולה. לפי כתב החשדות, אור חשודה כי, בין היתר, לא הוציאה חשבוניות ולא דיווחה למנהל מע"מ על חלק מהעסקאות שביצעה ב-11 פרויקטים למגורים בהם ארגנה קבוצות רכישה באמצעות חברות בשליטתה. סכום העסקאות הכולל שבגינו לא הוציאה אור חשבוניות ולא דיווחה למנהל המכס והמע"מ הגיע לכ- 150 מיליון ש"ח.

בנוסף, אור חשודה כי לא הוציאה חשבוניות ולא דיווחה למנהל המכס והמע"מ על עסקאות שביצעה כעוסקת עצמאית בתחום הנדל"ן, עת נרשמו על שמה זכויות בפרויקטים למגורים ששיווקה, וזאת בסכום של כ-9 מיליון ש"ח.

עוד חשודה אור בביצוע עבירות מרמה כלפי לקוחות באחד הפרויקטים שבהם ארגנה קבוצת רכישה. באותו מקרה אור פנתה למספר לקוחות בפרויקט שהעבירו צ'קים לפקודת הנאמן בפרויקט לצורך רכישה הקרקע עליו יקום. אור ביקשה מהם לבצע העברות בנקאיות לחשבון חברה בשליטתה במקום חלק מהצ'קים שמסרו, וזאת תוך הצגת מצגים כוזבים שונים וללא יידוע הנאמן.

כתוצאה מכך, קיבלה אור לחשבון החברה בשליטתה סכום של כשני מיליון ש"ח. כתוצאה מהתנהלותה של אור, לא היה בחשבון הנאמנות די כסף עבור תשלום לבעלי הקרקע וכלל חברי קבוצת הרכישה נאלצו לשלם תשלומים נוספים מעבר לסכומים אליהם התחייבו מראש.

בנוסף, אור חשודה בכך שביקשה ממנהל סניף בנק המזרחי לכבד צ'קים שמסרה חברה בשליטתה, למרות חריגה ממסגרת האשראי בחשבון החברה. על מנת לשכנע את מנהל הסניף לכבד את בקשתה, הציגה בפניו אור מסמך שנחזה להיות מסמך בנקאי אותו זייפה באמצעות עובדיה, ואשר לימד לכאורה שבחשבונה הפרטי קיימת יתרה עו"ש של עשרות מיליוני שקלים. בעקבות המרמה מנהל הסניף נעתר לבקשתה אולם הצ'ק שנתנה לכיסוי חריגת האשראי חזר בהמשך.

בנוסף, אור חשודה בעבירות על פי חוק המע"מ ופקודת מס הכנסה בגין רכישות פרטיות של מוצרים לצרכיה הפרטיים כגון ביגוד, תיקים, תכשיטים ועוד, בסכום של כ-900,000 ש"ח. אור רשמה הוצאות אלה באופן כוזב בספרי חברה בשליטתה לצרכי התחמקות מתשלום מס הכנסה ומע"מ.

כמו כן, אור וחברה בשליטתה חשודות כי ביצעו הפרות לפי חוק הגנת הצרכן ובהן הטעיות, אחריות מנהל ואי התייצבות בפני חוקרי הרשות. ההטעיות נעשו כאשר פורסמו במגוון רחב של פרסומים הזמנה לציבור הצרכנים לרכוש דירה בשבעה פרויקטים שונים תוך שימוש בסיסמאות כגון: "דירה במחיר שישאיר אותך במרכז"; "הצטרפו להצלחה החל מ- 1,480,000 ₪ ויש לך דירה בתל אביב עליה לקרקע דצמבר 2015. משלמים 35% והיתרה באכלוס"; "כל הדירות בשלב א' אזלו! מכירת שלב ב' בעיצומה! לאור הצלחת הפרויקט המבצע ממשיך ל- 48 שעות אחרונות בלבד!"; ועוד. בפרסומים הוסתר פרט מהותי: הפרסומים ביקשו לאגד קבוצות רכישה ולא למכור דירות ובכך בוצעו הטעיות כלפי הצרכנים בניגוד לחוק הגנת הצרכן.

החקירה כללה בדיקת חשדות נוספים, שעיקרם שיווק ומכירה כפולה של דירות. בעניין זה נמצא כי ככלל לא נעשתה מכירה כפולה של דירות, וכן לא נמצאו ראיות לביסוס עבירת מרמה.

לחשודים ניתנה אפשרות בהתאם לחוק, לקיים הליך שימוע בפרקליטות מיסוי וכלכלה בטרם תתקבל החלטה אם להגיש כתב אישום נגדם.