ין נתניהו ורעייתו שרה מבקרים במעון לנשים מוכות
ין נתניהו ורעייתו שרה מבקרים במעון לנשים מוכותצילום: קובי גדעון / לע"מ

ראש הממשלה נתניהו ורעייתו שרה ביקרו הבוקר (ראשון) במקלט לנשים שסבלו מאלימות במשפחה, במסגרת יום המאבק הבינלאומי למניעת אלימות נגד נשים.

במסגרת הביקור קיימו ראש הממשלה ורעייתו שיח פתוח עם נשות המקלט, הקשיבו לסיפורי הנשים וחיזקו את ידיהן. ראש הממשלה אמר שיש לנהוג ביד קשה כדי להתמודד עם התופעה וכי בכוונתו לטפל בנושא יחד עם הממשלה.

בפתח ישיבת הממשלה הכריז נתניהו על הקמת ועדת שרים בראשותו לעניין המאבק באלימות במשפחה. הוועדה תורכב גם משרת המשפטים, שר הרווחה, השר לביטחון פנים והשרה לשוויון מגדרי.

נתניהו שיתף בפתח הישיבה בתחושות שעלו בו בעקבות הביקור, "אני מבקש לספר לכם שאני בא עכשיו מסיור מטלטל, אין מילה אחרת, שערכנו רעייתי ואני, במעון של נשים מוכות בירושלים. אלימות נגד נשים היא תופעה נפשעת. זהו פשע".

לדבריו, "כמובן שאנחנו נגד אלימות בכלל, אבל בקטגוריה הזאת יש דברים מיוחדים. הדבר המיוחד הוא כמובן שצריך לטפל בנשים, בילדים, במשפחות, ואנחנו עושים הרבה וצריך לעשות עוד הרבה יותר. זה יהיה חלק מהדיון שנקיים עכשיו בממשלה לציון יום המאבק הבינלאומי למניעת אלימות נגד נשים".

"אבל אני גיליתי, כששוחחתי עם הנשים הללו, דבר שהדהים אותי - אישה אחר אישה, אחר אישה - גיליתי שאנחנו עושים מאמצים רבים ויהיו עוד יותר גדולים כדי לטפל בנשים הללו, במעונות ואחר כך בהמשך - מוכרחים לטפל בהן בהמשך גם משום שהאיום לא סר, והאתגר לא סר - אבל גיליתי שכמעט איננו עושים דבר לאלה שמחוללים את הפשע הזה. זה כאילו היינו מטפלים בטרור, וזה טרור לכל דבר, ואתה לא מטפל בטרוריסטים", ציין נתניהו.

"אני מתכוון לא רק להציע להם שיקום פסיכולוגי, רובם לא רוצים. לו היינו מנסים לטפל בטרוריסטים בשיקום פסיכולוגי, זו גישה אחת. אבל קודם כל אכיפה, הרתעה, ענישה", הוסיף ראש הממשלה, "לתדהמתי גיליתי שם נשים שהבעל בא עם סכין ולא נעשה לו דבר, ובעל אחר בא וירה בתוך הבית ולא נעשה לו דבר, ושלושה אחים כלאו את האחות, האימא הזאת, במשך שלוש שנים בחדר, לא נתנו לה לצאת פעם אחת, חדר עם סורגים, הרחיקו ממנה את התינוק שלה, ולא עשו להם שום דבר".

"משהו כאן לוקה בחסר", קבע נתניהו. "אני מבקש לגבש תכנית כדי לטפל לא רק בצד של הנפגעות, אלא גם של הפוגעים. הדבר הראשון, כמו שאמר שותפו הגדול של הרצל, נורדאו, על תורת המוסר - קודם כל אכיפה וענישה, אחר כך המוסר. וכאן אין לא אכיפה, לא ענישה, לא מוסר ולא צדק. יש רק פחד מתמשך וטראומה שקשה לתאר. רואים את זה גם אצל הנשים, רואים את זה גם עם הילדים הקטנים החמודים שרעייתי ואני ביקרנו אותם. זה הולך להשתנות".

"אני מבקש את שיתוף הפעולה של כל שרי הממשלה וגם של כל חברי הכנסת לערוך כאן שינוי עמוק ויסודי. אנחנו צריכים להיות המדינה המובילה בעולם בעניין הזה, כפי שאנחנו המדינה המובילה בעולם בלוחמה נגד הטרור", חתם נתניהו את התייחסותו לנושא.

נתניהו: נשיא צ'אד יגיע. יהיו מדינות נוספות