ין נתניהו ורעייתו שרה מבקרים במעון לנשים מוכות
ין נתניהו ורעייתו שרה מבקרים במעון לנשים מוכותצילום: קובי גדעון / לע"מ

בפתח ישיבת הממשלה (ראשון) הכריז ראש הממשלה, בנימין נתניהו, על הקמת ועדת שרים בראשותו לעניין המאבק באלימות במשפחה. זאת, לאחר שביקר במעון לנשים מוכות עם רעייתו במה שכינה "סיור מטלטל".

"אלימות נגד נשים היא תופעה נפשעת. זהו פשע", קבע.

אני מסכים איתך במאה אחוז, מר נתניהו. אלימות נגד נשים היא פשע. אלא מה? גם אלימות נגד ילדים היא פשע. גם אלימות נגד קשישים היא פשע. וגם אלימות נגד גברים היא פשע.

אם הזדעזעת מסיפוריהן של הנשים במקלט, היית מזדעזע גם מסיפוריהם של ילדים שהורחקו מאבותיהם בשל תלונות כזב. דמעותיהם לא פחות מלוחות. וגם מילדים שהאמהות שלהם התעללו בהם. מכיר את הקלטות של מטפלות שפוגעות בתינוקות? יש גם אמהות שעושות דברים כאלה. תתפלא.

לארגוני הנשים יש דרך מיוחדת ומגעילה במיוחד להגדיר את תופעת האלימות במשפחה. הם מפיצים תעמולה בנוסח – "במדינה 200,000 נשים מוכות ומיליון ילדים שרואים איך אבא מכה את אמא".

נשים בצד את המספרים המנופחים ואת העובדה שאלימות של נשים נגד גברים אינה פחות נפוצה מאלימות של גברים נגד נשים, גם אם היא בדרך כלל פחות קטלנית. שימו לב שבהגדרה של ארגוני הנשים, אלימות במשפחה היא רק כאשר אבא מכה את אמא, והילד הוא לכל היותר צופה. אבל מה עם הילדים שחוטפים בעצמם מכות? הרי רוב האלימות נגד ילדים בתוך הבית מבוצעת ע"י אמהות, לא אבות. וזה כולל רציחות.

עזבו את הגברים. הבנו שמבחינתכם אנחנו עפר ואפר. לילדים לא מגיעה הגנה?

זו לא הפעם הראשונה שבה הממשלה מחליטה להקים ועדה לעניין המאבק באלימות במשפחה. ב-1998 הוקמה ועדה בין-משרדית לטיפול באלימות במשפחה. אלא שזו טיפלה בפועל רק באלימות נגד נשים. בדו"ח של הוועדה נאמר שבעתיד יטופלו גם סוגי האלימות המשפחתית האחרים, אבל זה מעולם לא קרה. האם זה יקרה הפעם?

הכותב הוא אב לשניים ויו"ר תנועת המשפחה.