כחלון בכנס השמאים
כחלון בכנס השמאיםצילום: איתמר סיידא

שר האוצר משה כחלון התייחס היום (שני), בהופעה בפני משתתפי כנס לשכת שמאי המקרקעין באילת, להשלכות עליית ריבין בנק ישראל על שוק הנדל"ן, והאפשרות שהצעד הזה יביא לירידת מחירים.

"לא פתחנו שמפניה כשהריבית עלתה", טען כחלון, "המהלך של הריבית הוא מהלך שאי אפשר להתעלם ממנו אבל אני לא רואה השפעה גדולה על השוק. אין פה דרמה כלכלית אם העלאת הריבית תיעצר עכשיו".

"אם הריבית תמשיך לעלות במספרים משמעותיים תהייה לזה השפעה מצד אחד על השקעות אבל מצד שני הציבור יוכל לקבל ריבית טובה יותר בבנקים. אני לא חושב שיש משמעות לכך שההחלטה התקבלה עכשיו, יש ועדה שקובעת זו לא החלטה של איש אחד ויש כאן גם שיקולים שקשורים ברמת הריבית בעולם", הוסיף.

בנושא הסיכון לזוגות צעירים הנוטלים משכנתא ציין כחלון, "אני לא רוצה שהזוגות הצעירים יקנו דירות בכל מחיר. המהלך של 90% משכנתא מטיל חלק מהסיכון על המדינה. אנחנו עושים הכל היום שהצעירים לא ישלמו על דירה יותר מ – 100 עד 110 משכורות ואלו מספרים שהצלחנו להגיע אליהם במסגרת מחיר למשתכן".

"מבחינתי הייתי נותן לתוכנית מחיר למשתכן ציון 100", קבע כחלון והוסיף, "כשעושים תכנית גדולה וחדשה תמיד יש בעיות וכשלים שלא חשבת עליהם, התפקיד שלנו להיות קשובים ולתקן. כמה פעמים התייעצתי עם חיים מסילתי יו"ר לשכנת שמאי מקרקעין. אני מתייעץ גם עם חברים קבלנים, כן נשארו לי חברים קבלנים, וחשוב לי להגיש שגם הקבלנים הם אזרחי מדינה ישראל ואכפת להם מהזוגות הצעירים. הייתה לנו מחלוקת אחת סביב הספסרות בקרקע אי אפשר היה להמשיך כך, נמכרו פה קרקעות במחירים דמיוניים זוגות צעירים איבדו תקווה. הצלחנו לבלום את המחירים ואני מקווה שנגיע לירידה של 2.5%-3% במחירי הדיור".

בנוגע למצב הפוליטי ציין כחלון, "אני לא חושב שאני זה שצריך לפרק את הקואליציה, צריך להמשיך לתפקד עד יום הבחירות, אבל אני חושב שהממשלה לא תצליח להחזיק. אני לא רואה איך העסק הזה מחזיק, אנחנו חיים משני עד רביעי וזה ילווה אותנו עד הבחירות. אני מעדיף שנשב בקואליציה ונחליט ללכת לבחירות במועד מוסכם.אני מעדיף לעשות את זה בהסכמות, אם זה לא יהיה בהסכמה הכל ייעצר והכלכלה תפגע".

בתשובה לשאלה מתי להערכתו יערכו הבחירות ציין שאם שואלים אותו כפרשן הוא מעריך שזה יהיה במרץ. כחלון הוסיף כי אם יהיו לו מספיק מנדטים הוא היה רוצה לכהן שוב כשר האוצר.