נתניהו ונשיא צ'כיה חונכים את בית צ'כיה בירושלים
נתניהו ונשיא צ'כיה חונכים את בית צ'כיה בירושליםצילום: עמוס בן גרשום לע"מ

ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה השתתפו הערב (שלישי) בחנוכת "בית צ'כיה" בירושלים, במעמד נשיא צ'כיה מילוש זמאן ורעייתו המבקרים בישראל.

קודם לכן, ראש הממשלה ונשיא צ'כיה סיירו בתערוכה "מסריק וארץ ישראל" שמציגה את ביקורו של נשיא צ'כיה הראשון תומאש ג' מסריק בארץ ישראל.

בטקס השתתפו גם יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, יו"ר הפרלמנט הצ'כי, קנצלר צ'כיה ובכירים נוספים.

"אתה אתגרת אותי אתמול, ובצדק. אמרתי שהרפובליקה הצ'כית היא ידידתה הטובה ביותר של ישראל באירופה. שאלת אותי מדוע רק באירופה. אז אני מתקן את עצמי, לישראל אין ידידה טובה יותר מהרפובליקה הצ'כית בחצי הזה של כדור הארץ, התחרות צמודה בין שני חצאי כדור הארץ", אמר נתניהו בטקס.

''יש לנו הערכה רבה לעם האמריקאי, והיא דומה לידידות שיש לנו עם העם הצ'כי ועם מילוש זמאן, שלדעתי אין שני לו בידידותו לישראל".

לדברי נתניהו, ''יש לנו יחסים משגשגים עם מדינות בעולם. זהו הטבע של בריתות בינלאומיות, הן מבוססות על אינטרסים משותפים. אינטרס בעד דבר מה, נגד דבר מה ולפעמים גם וגם.

''יש לנו עם צ'כיה, כמו עם אמריקה, משהו נוסף. יש לנו ערכים משותפים, כפי שאתה היטבת להביע. אמרת אתמול בנאומך המופלא בכנסת, שבגידה בישראל היא בגידה בעצמכם. אמרת קודם 'אני יהודי'. אלה הן לא מילים שבאות מהראש או מחישובים, הן באות מעומק הלב''.

ראש הממשלה הדגיש כי איש באירופה אינו מבין בצורה כל כך ברורה ומיידית את מצבה של ישראל והאתגרים של ישראל - ''דמוקרטיה קטנה ומאוימת המתמודדת באומץ עם האתגר של סביבה לא דמוקרטית. וזה בלשון המעטה. אתה מבין זאת. אבל אתה לא רק מבין זאת, אתה אומר את מה שבראשך ומה שעל לבך ואתה אומר את האמת. ואני מבקש להצדיע לך על כך שוב.

"אין זה סוד שאני אוהב אנשים שהם לא תקינים פוליטית, כאלה שאומרים את מה שעל לבם ובראשם. אבל אני רוצה לדבר על מעשים. עברנו עכשיו דרך התערוכה המדהימה של יאן מסאריק. אני רואה בו נביא בן זמננו, כמו הרצל, מייסד צ׳כיה המודרנית. זה היה לפני כמעט 100 שנה. הוא בא לכאן עם אותו להט ואותה נאמנות לאמת. ואז כעבור כמה דורות, לא נשכח לעולם איך תמכתם בנו בהקמת מדינתנו בהצבעה באו"ם יחד עם 33 מדינות.

''אבל אז המשכתם במעשים, לא רק במילים. סיפקתם לנו את הנשק הנדרש להישרדותנו כשלא היה לנו נשק. היינו כמו דוד עם הקלע. אפילו דוד עם הקלע לא יכול להילחם בטנקים מטוסים וארטילריה. אתם הענקתם לנו קלעים טובים יותר. נלחמנו וניצחנו ואנו חבים לכם חוב עולמים''.

''עכשיו אנחנו עוברים על כל המעשים, עובדים אחד עם השני כדי לבנות עתיד יותר טוב, יותר בטוח ויותר משגשג עבור עמינו. אבל זה בא מהלב. והלב שלנו אסיר תודה, יותר מאסיר תודה''.

נתניהו הוסיף בסיום דבריו, ''אנו מוקירים עמוקות את ידידותכם. עכשיו אנחנו בסוף נובמבר. ולכן אני מציע, בשנה הבאה בשגרירות צ'כיה בירושלים ובשנה הבאה בפראג. יש לנו כבר תאריך טנטטיבי. אין עוד ידידות כזאת על פני כדור הארץ. תודה לך, מילוש".