אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום: ISTOCK

שרת המשפטים איילת שקד והשר לבטחון הפנים גלעד ארדן הודיעו הערב (שלישי) על הקמת ועדה ציבורית שתבחן את נושא המעצרים לצרכי חקירה, הידועים כ"מעצרי ימים".

הוועדה תבדוק האם מתקיים האיזון הנדרש בין הצורך להגיע לחקר האמת לבין ההגנה על זכויות העצורים אשר קיימת להם מ"חזקת החפות". בראש הוועדה תעמוד נשיאת בתי משפט השלום במחוז ירושלים לשעבר, השופטת (בדימוס) שולי דותן.

הוועדה תבחן בראייה כוללת את כלל ההחלטות והטיפול במעצרים לצרכי חקירה, החל בשלב ביצוע המעצר, קליטת העצור, השמתו במתקן המעצר, הבאתו לפני שופט להארכת מעצרו ועד לשחרורו בתנאים או ללא תנאים, תוך התחשבות בעילות המעצר ובזכויות העצורים.

במסגרת זו תגבש הוועדה המלצות ותציע לממשלה קווים מנחים למדיניות, בין היתר בנושאים הבאים:

1. הבניית שיקול הדעת המשטרתי בקבלת החלטה על ביצוע מעצר, על הגשת בקשה להארכת מעצר, תוך התחשבות בעברו הפלילי של העצור, במסוכנות שלו, וכן בנסיבות האישיות שלו ונסיבות ביצוע העבירה.

2. אופן ביצוע המעצר, תוך התייחסות לשיקולים כגון מקום ושעת ביצוע המעצר ואמצעי השימוש בכוח שינקטו (כן או לא לאזוק את העצור).

3. תנאי המעצר, לרבות התנאים למפגש בין עצור לעורך דינו ולאופן קיום המפגש.

4. היקף סמכויות המשטרה לשחרור העצור בערובה ובאילו תנאים, תוך בחינת אפשרות לצמצום משך המעצר הראשוני באמצעות חלופות מעצר לרבות חלופות המבוססות על טכנולוגיות מתקדמות.

5. אופן ניהול הדיון בבית המשפט במעצר לצרכי חקירה, לרבות הליכי עיון חוזר וערר.

6. מנגנוני פיקוח ובקרה על ההחלטות בנוגע למעצרים לצרכי חקירה.

בוועדה יכהנו כחברים גורמים בכירים במערכת אכיפת החוק, ונציגי המגזר הפרטי והאקדמיה. הוועדה תגיש את המלצותיה לממשלה בתוך 6 חודשים.

לדברי שרת המשפטים איילת שקד: "זכויות העצורים מהוות יסוד חשוב מאוד בכל מדינה דמוקרטית. זוהי אחת המטרות המרכזיות ברפורמת 'הליך הוגן' שאני מובילה להגנה על זכויות חשודים. חובתה של מערכת אכיפת החוק לזכור שמטרת מעצר ימים היא השלמת הליכי חקירה הכרחיים או הגנה על הציבור מפני אדם מסוכן, ולא כלי ענישה או חקירה. שלילת חירות של אדם צריכה להיות האפשרות האחרונה, לאחר שאויינו אפשרויות מידתיות יותר. מדובר בעצורים שכלל לא בטוח שהם עברו עבירה כלשהי ואף טרם הוגש נגדם כתב אישום. אני בטוחה שהוועדה תעשה מלאכה מקצועית כדי להביא לתכנית הוגנת ומוסרית יותר. אני מודה לשר ארדן על שיתוף הפעולה בנושא".

השר לביטחון הפנים גלעד ארדן הוסיף: "המעצר לצורך חקירה הוא חלק קשה, משפיל וכואב ביותר עבור האזרח במסגרת ההליך הפלילי. חובתנו לוודא שהשימוש במעצר אינו הופך לאמצעי לחץ על העצור במסגרת חקירתו, דבר המנוגד לתכלית בחוק של מעצר זה. הוועדה תוודא שמשטרת ישראל ורשויות האכיפה השונות שומרות על חזקת החפות של "עצורי הימים". כשר לבט"פ חשוב לי לוודא שהליכי המעצר במשטרה ובשב"ס נעשים ברגישות הנדרשת ושלא מתרחשת פגיעה בזכויות הפרט מעבר לנדרש באמת".