הרבנים מזהירים את הימין: התרחקו מהימין הקיצוני באירופה

הרב פנחס גולדשמידט, נשיא ועידת רבני אירופה, מזהיר בראיון לערוץ 7 את אנשי הימין בישראל מהתחברות למפלגות הימין הקיצוני העולות באירופה.

הרב גולדשמידט שוהה בישראל לרגל ביקור של רבני הועידה, במהלכו נפגשו עם נשיא המדינה, חברי כנסת ובכירים ישראלים נוספים במטרה לחדד את הסכנה העולה ליהודי התפוצות מהימין הקיצוני.

"היום ישראל היא המרכז של העם היהודי, הבית הרוחני והמולדת של כל יהודי ויהודי באשר הוא שם. אנחנו גם הגענו לישראל בגלל שאנחנו רוצים להעמיק את הדיאלוג עם המערכת הפוליטית בארץ, אנחנו רואים בעיות שצצות בשטח ואחת מהשאלות שאנחנו העלנו הוא החיבור בין הימין הקיצוני באירופה לבין ציבור הקשור לימין של הציונות הדתית", אומר הרב גולדשמידט.

לדבריו מדובר בחיבור מסוכן: "אני לא יודע איך אדם שכל כולו בעד הקמת הריבונות היהודית בארץ ישראל וההתנחלות בארץ ישראל יכול לשבת ולתת הכרה לגוף פוליטי שנוסד על ידי קציני אס אס ובצורה גלויה דורשת לאסור ברית מילה ושחיטה כשרה".

על איזה אירופאי מדובר?

"אני מדבר על מפלגה החירות האוסטרית".

כיצד אתה משיב לטענה שאומרת כי היום זו מפלגה התומכת בישראל ולא משנה מה היה בעבר?

"יהודים מאמינים בתשובה ואנחנו מאמינים שאנשים ומפלגות יכולים להשתנות, אבל אם אנחנו מסתכלים על המפלגה הזאת אנחנו רואים שהמצע הוא גזעני. כל יהודי בישראל יש לו קרוב או קרובים שנהרגו בשואה. אנחנו כיהודים זוכרים את קורבנות השואה, האם זה מה שהם מצפים מאיתנו? שדור התקומה יבוא וייתן לגיטימציה לממשיכי האידיאולוגיה הזו אפילו שהיא בצורה אחרת?".

איך הגיבו המפלגות לבקשה הזו?

"קיבלנו תגובות מאוד חיוביות גם מיושב ראש הכנסת, חברי וידידי יולי אדלשטיין, גם מנשיא המדינה וגם מאנשי משרד החוץ למיניהם.

"אני חושב שמדיניותה של ישראל צריכה להיות לא רק כדאית מבחינת העכשיו, העם היהודי יש לו זיכרון ארוך ואנחנו תמיד מסתכלים על העבר שלנו כדי לדאוג לעתיד שלנו. אנחנו צריכים להיות אחראים זה לזה. אנחנו יודעים שאנחנו חיים היום בהר געש ואני רוצה להזכיר לכל חבריי וידידיי שההתקפה בפיטסבורג הגיע לא מערבים ולא מוסלמים, ההתקפה הזאת, הכי קשה בהיסטוריה של יהדות ארה"ב, באה מהימין הקיצוני".

נשיא ועידת רבני אירופה מוסיף נתון על אופי הפגיעות בקהילות היהודיות בגרמניה: "נמצא איתנו גם הממונה על החיים היהודיים בגרמניה והוא אומר ש-85% מההתקפות על המוסדות היהודיים לא מגיע מהצד המוסלמי אלא מהימין הקיצוני".