סגנית השר חוטובלי עם השגרירים הזרים
סגנית השר חוטובלי עם השגרירים הזריםצילום: משרד החוץ

סגנית שר החוץ ציפי חוטובלי כינסה עשרות שגרירים זרים במשרד החוץ השבוע להציג בפניהם את המדיניות החדשה של ישראל כלפי ארגון אונר"א.

לראשונה בהיסטוריה, פנתה ישראל למדינות התורמות לאונר"א ועדכנה אותן על מדיניות חדשה של ישראל כלפי אונר"א, תוך שהיא מבקשת מהשגרירים הזרים להעביר את המסר לממשלותיהם.

"70 שנה אחרי מלחמה, שום סכסוך בעולם לא מגדיל את מספר הפליטים חוץ מאונר"א. במשך שנים ראינו כיצד במקום ליישב את הפליטים המקוריים, הארגון פעל להגדלת כמות הפליטים כאשר העביר באופן אוטומטי את מעמד הפליטות מדור לדור. לדבר אין אח ורע בעולם וזה רק מנציח את הסכסוך. לקח 5 שנים לארגון UNKRWA ליישב למעלה ממיליון פליטים קוריאנים ממלחמת קוריאה. למה אחרי 70 שנה – עדיין יש פליטים פלסטינים כשברור לכולם שפחות מ-100 אלף בני אדם עודם בחיים מימי המלחמה", תהתה חוטובלי.

לדבריה, "ישראל רואה בארגון אונר"א כבעיה. הארגון אינו שם דגש על סיוע הומניטרי אלא פועל כתעשייה לייצור פליטים ואתם כמדינות התורמות מממנים את זה".

היא ציינה כי לאור שינוי המדיניות האמריקאית שקיצצה את כספי הסיוע לאונר"א, על כל המדינות התורמות לערוך חשיבה מחדש על מנגנוני פעולה וארגונים לסיוע הומניטרי שיספקו חינוך ורווחה במקום אונר"א.

סגנית שר החוץ חוטובלי סקרה את האזורים השונים בהם יש מחנות פליטים פלסטיניים ואמרה כי "המודל הירדני בו ירדן אזרחה דה פקטו את הפליטים הוא מודל נכון גם לגבי סוריה ולבנון. בנוסף, יש להפריד בין מזרח ירושלים בה יש שליטה ישראלית לבין שטחי הרש"פ - אין הצדקה לנהל שתי מערכות חינוך מקבילות עבור אותם אנשים - בשטחי A האחריות לחינוך היא של הרשות הפלסטינית, ולא צריכה להיות של אונר"א. בעזה המצב מורכב ויש למצוא ארגוני או"ם כמו UNDP שמשמשים להעברת סיוע הומניטרי לצינור חלופי. אין שום הצדקה לשימור מיליוני פליטים מדומים - פייק פליטים".

במסגרת התדרוך, הזמינה חוטובלי את ד"ר עינת וילף, ממחברי הספר "מלחמת זכות השיבה", שהציגה את המסד הרעיוני לשגרירים והסבירה מדוע התמיכה המערבית המתמשכת באונר"א היא מחסום לשלום, בהיותה נתפסת על ידי הפלסטינים כתמיכה משתמעת בדרישת "השיבה" שלהם לתוך ישראל.

וילף הציגה גם חלופות לפעילותה של אונר"א שיאפשרו להמשיך את אספקת שירותי החינוך והבריאות לפלשתינים, מבלי לקשור זאת למעמד הפליט, שאין לו כל הצדקה עבור 99% מהפלשתינים הנמצאים במעמד זה כיום.

לתדרוך הגיעו עשרות שגרירים ונציגים רשמיים של הנציגויות הזרות לרבות: אירלנד, ירדן, הולנד, נורבגיה, שוויץ, אוסטריה, קנדה, בלגיה, צרפת, גרמניה, בריטניה, רוסיה, שבדיה ועוד.

סגנית השר חוטובלי סיכמה את המפגש ואמרה לשגרירים הזרים: "הקונפליקט לא ייפתר כל עוד רעיון השיבה שנמצא על השולחן עם גיבוי בינלאומי לא יפסק."

ד"ר עינת וילף הוסיפה, "לא הייתי מגזימה אם הייתי אומרת שהאירוע במשרד החוץ היה היסטורי. זהו שינוי דרמטי ופומבי במדיניות ישראלית בת יותר מחמישים שנים. סגנית השר חוטובלי הוכיחה אומץ מיוחד בכך שקבעה את האירוע, כינסה אותו ועמדה מול עשרות שגרירים, ואמרה להם בצורה בהירה וחדה שהמדיניות הישראלית השתנתה וקוראת עכשיו לסגירתה המוחלטת של אונר"א והעברת כל פעילותה לגורמים אחרים שאינם נגועים בדרישת 'השיבה' הפלסטינית".