כתב ערוץ 7 מדווח מגבול הצפון

היום השני למבצע מגן צפוני: קצין בכיר בפיקוד הצפון מספר אחר הצהריים (רביעי) כי ארגון הטרור חיזבאללה הופתע והורתע מהמבצע להשמדת מנהרות הטרור בגבול הצפון.

צה"ל הגיע לשליטה כמעט מוחלט בפרויקט המנהרות של חיזבאללה. השמירה על סודיות המבצע ואפקט ההפתעה היו אבן דרך משמעותית בהצלחת המבצע שיארך לפי ההערכות מספר שבועות.

"הרמטכ"ל רצה כבר לפני חודשיים לצאת למבצע אבל אנחנו בפיקוד הצפון ביקשנו עוד זמן להתארגן ולהניח את כל היסודות להכנת המבצע", אומר הקצין וקובע שבשום שלב בעת הזו לא היתה אף מנהרה מוכנה לשימוש וכי פרק זמן של חודשים מפריד בין השמשת המנהרות למציאות כיום.

עבודות צה"ל לחשיפת המנהרות בגבול לבנוןדובר צה"ל

לפי המידע שנאסף בצבא, מטרת המנהרות היתה לאפשר לכח קדמי ומהיר של החיזבאללה בסדר גודל של פלוגה, לפרוץ החוצה מהמנהרות, להשתלט על שטחים וצירים מרכזיים כדוגמת ציר 90, לבתר את המושבה מטולה או מקומות נוספים ואז לאפשר לכוחות נוספים לעבור דרך הגדר פנימה לשטח ישראל עם כוחות גדולים.

"הערכתי היא שניתן להשמיד את המנהרות כולן משטח ישראל בדוגמא לאיך שפעלנו ברצועת עזה ולא להכנס לעימות בשלב זה עם החיזבאללה, שמצא עצמו כאמור מופתע ביותר ואף השיג את כוחותיו לאחור בשל הממצאים החדשים", אומר הקצין.

צילום: דובר צה"ל
צילום: דובר צה"ל

כבר בשנת 2015 הבינו בצבא שיש סבירות לכך שהחיזבאללה בנה תוכנית מתקפה שמנהרות הטרור הן חלק ממרכיביה.

לשם כך בנה הארגון מבנים ומפעלים תמימים לכאורה כמו מפעל לייצור בלוקים בשולי הכפר קילא בדרום לבנון. ההסוואה מבחינת חיזבאללה היתה מושלמת: מקום נמוך שאי אפשר להבחין בו, פינוי עפר וחול למרחק של כעשרה ק"מ ממקום ה''מפעל'', עבודה בשעות היום בלבד כדי למנוע רעשים, צוות מצומצם ומספר שותפים.

"לאתר מנהרה או מנהרות כאלו בתוואי של 130 ק"מ היתה משימה קשה", אומר הקצין ומסביר שפריצת הדרך היתה בשנה האחרונה לאחר מיפוי ססמי של כל השטח. "כבר מהקיץ היינו מוכנים לפעולה אבל דחינו אותה כדי ללמוד על כל ההיקף".

בשטח ניתן לראות את הדחפורים הכבדים, את מסות העובדים שרובם עובדים אזרחיים ואת המיכשור הטכנולוגי המאפשר הצצה פנימה לתוואי המנהרה. עשרות מטרים מפרידים בינה לבין מטעי הקיווי של מטולה ומאות מטרים מבתיה של המושבה מטולה.

"החיזבאללה אמנם הוריד פרופיל אבל אנחנו לא לוקחים סיכונים ולכן נפרסה בשטח כל חטיבת הקומנדו המיומנת כדי לתת מענה מבצעי מהיר בעת הצורך ולצידה לוחמים מיחידות סדירות של הצבא. אם החיזבאללה יגיב, חיל האוויר מוכן בהיקף גדול של כוחות, כך גם חיל הים וכשתכננו כולם את המבצע הגדול, נלקח הכל בחשבון''.