צריך להרכיב את המסננים המתאימים. סמארטפון
צריך להרכיב את המסננים המתאימים. סמארטפוןצילום: מתי שריקי, ערוץ 7

יותר מ-30 אחוזים מהילדים נחשפים לאיום או לאלימות מילולית ברשת, 27 אחוזים מהילדים שלנו נחשפו לשיימינג, השפלה או חרם, ומספר דומה של בני נוער נחשפו לפניות בעלות אופי מיני ברשתות החברתיות.

כך עולה מסקר מיוחד שבוצע לאחרונה על ידי מחלקת המחקר של המשרד לביטחון פנים בקרב 933 מתבגרים בני 18-12, לקראת השקת המטה הלאומי להגנה על ילדים ובני נוער ברשת. השבוע התנהל גם דיון סוער בוועדת הכלכלה של הכנסת, ביחס לשאלת סינון התכנים באינטרנט.

העולם שאנחנו חיים בו השתנה לבלי הכר. ילדינו חשופים היום לאלימות ברשת, להודעות בעלות תוכן לא הולם, לגניבת זהות ולדברים נוספים שבעבר, כשאנחנו היינו ילדים, לא נחשפנו אליהם. הנגישות, הזמינות והסקרנות של ילדינו עולות על כל דמיון. יש ילדים שכבר בגן חובה ועוד לפני כן נחשפים למסכים השונים - טלוויזיה, סמארטפון, מחשב ביתי, טאבלטים ועוד.

לפני עשור, כשיצאנו לדרך עם אינטרנט רימון, הגלישה הייתה מצומצמת מאוד, שטחית מאוד, והאינטרנט שימש בעיקר לצורכי עבודה. מעט מאוד תכנים ויזואליים היו בו בעשור הקודם. גם הרגלי הצריכה של הציבור הלכו והשתנו. תכנים שפעם לא היו מאושרים לצפייה בערוצים המסחריים, זמינים היום בפריים-טיים ובשעות שבהן הילדים עדיין ערים וצופים בטלוויזיה או בכל מכשיר חכם אחר.

בחדשנות מצד עצמה יש צורך גדול, ויש בה יתרונות גדולים. בעזרתה אנחנו פורצים דרך ברפואה, בחינוך, בביטחון, בחקלאות, בתחבורה ובעצם בכל תחום ותחום בחיינו. אך יחד עם זאת, אי אפשר להתעלם גם מהבעיות. אנחנו רוצים להעניק לילדים שלנו וגם לנו חוויה טובה וערכית, ומאמינים שאפשר לצמצם משמעותית את החשיפה לתכנים לא ראויים ולהחזיר לחיינו את השליטה והשפיות. אפשר לגלוש, חשוב לגלוש, אבל צריך להרכיב את המסננים המתאימים.

במהלך השנים הציבור היה אמביוולנטי כלפי המרשתת. מצד אחד, כולם מכירים את החשיבות והחיוניות של האינטרנט במרחב הפרטי והציבורי. אך מצד שני, במהלך השנים החל הציבור להבין את הנזקים הגדולים שיכולים להיגרם משימוש לא נכון באינטרנט.

כדי לתת מענה לאתגרים שמציבה הטכנולוגיה הזמינה והנגישה, הבנו שצריך לשנות גישה והדרך הנכונה היא לתת ללקוח את היכולת לבחור ולבצע התאמה אישית, כל אחד בהתאם לצרכיו, תפיסותיו ואמונותיו. לכן יצאנו במהלך חדש מבית היוצר של אינטרנט רימון, וזאת במטרה לתת את המענה הערכי והטכנולוגי לדור הבא - הילדים שלנו. אין אנו מבקשים להתנתק מהאינטרנט. להפך, אנחנו מאמינים שב'רימון הדור הבא', עם מגוון האפשרויות שאנחנו מציעים, כל אחד יוכל למצוא את המסנן המתאים והנכון למשפחתו ולביתו, ובימי חנוכה אלו נוסיף עוד אור.

הכותב הוא מנכ"ל אינטרנט רימון