טראמפ ומקרון בבית הלבן
טראמפ ומקרון בבית הלבןצילום: רויטרס

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, ניצל אתמול (שבת) את המהומות נגד הנשיא עמנואל מקרון בצרפת כדי להתעלל בעמיתו הצרפתי ולמתוח ביקורת חוזרת על "הסכם פריז" בנושא האקלים.

"הסכם פריז לא הוביל לתוצאות טובות במיוחד בפריז", כתב. "מחאות והתפרעויות בכל רחבי צרפת. אנשים לא רוצים לשלם סכומי כסף גדולים, שהרבה מהם הולך למדינות עולם שלישי (המנוהלות באופן תמוה) כדי אולי להגן על איכות הסביבה. הם קראו 'אנו רוצים את טראמפ!'. אוהב את צרפת".

בציוץ שני כתב טראמפ: "יום ולילה עצובים מאוד בצרפת. אולי הגיעה העת לשים סוף להסכם פריז המגוחך והיקר מאוד ולהחזיר לעם את הכסף בצורת מיסים נמוכים יותר? ארה"ב התמקמה הרבה לפני כולם בנושא זה והיא המדינה הגדולה היחידה שבה הפליטות ירדו בשנה שעברה!".

לפחות 126 מתפרעים נפצעו בפריז בשבת, בסוף השבוע הרביעי של מהומות "האפודים הצהובים". כ-125,000 בני אדם השתתפו במחאות ברחבי צרפת – כ-10,000 מהם בפריז, שם גם נרשם ההרס הרב ביותר. מכוניות הועלו באש, חלונות ראווה של חנויות נופצו והחנויות נבזזו.

מהומות בצרפת

המחאה החלה בגלל העלאת מחירי הסולר – שבוטלה ע"י הממשלה. במרכזה עומדים אזרחים לבנים מהאזורים הכפריים, אך יש בה גם גורמי ימין וגורמי שמאל. המאחד את כל המפגינים הוא הדרישה להתפטרותו של הנשיא, עמנואל מקרון, ששיעור התמיכה בו ירד ל-18%.

בין טראמפ ומקרון נרשמו כבר רגעים רבים המעידים על המתיחות ביניהם, כולל לחיצות יד שנראו יותר כמו קרבות היאבקות, ואירוע בו טראמפ העיף קשקשים מכתפו של מקרון תוך שהוא מודיע כי הוא עושה זאת.