החמצה? קבלת פנים לעולים מצרפת. ארכיון
החמצה? קבלת פנים לעולים מצרפת. ארכיוןצילום: יוני קמפינסקי

שר החינוך והתפוצות, נפתלי בנט, הציג היום (ראשון) בישיבת הממשלה השבועית את עשיית משרד התפוצות ואתגרי הקשר עם יהודי העולם.

בתוך כך, אמר השר בנט לשרים, "ישנה החמצה היסטורית של ממשלות ישראל לאורך השנים האחרונות, והיא נושא העלייה מצרפת. ישנם 200 אלף יהודים בצרפת שרוצים לעלות לכאן, וכל מערכות המדינה פשוט לא ערוכות לזה".

"אלו אנשים ציוניים, ערכיים, אוהבי עם ישראל וארץ ישראל - וזו חובה מוסרית שלנו להרים את הכפפה ולסייע להם. בכלים שלי, השקתי לפני שבועיים תכנית לחינוך בלתי פורמלי בקרב עולי צרפת, אבל זה לא מספיק ודרוש מהלך כולל בהובלת הממשלה", הוסיף בנט.

בעקבות הדברים הנחה ראש הממשלה את השר בנט לגבש, בשיתוף עם המועצה הלאומית לכלכלה, תכנית אב להגברת העלייה של יהודי צרפת ולהביאה לדיון בוועדת השרים לקליטה ועלייה בראשות ראש הממשלה. בוועדה ישתתפו השרים יריב לוין, זאב אלקין, משה כחלון, מר אבי שמחון - יו״ר המועצה הלאומית לכלכלה וראש הסגל של רוה״מ, יואב הורוביץ.

עוד הציג השר בנט תמונת מצב עדכנית של יהדות התפוצות: לראשונה, בישראל ישנו ריכוז היהודים הגדול בעולם - מעל 6 מיליון, כאשר בארה״ב ישנם 5.7 מיליון יהודים.

"יחסי ישראל והתפוצות נמצאים במשבר חסר תקדים", אמר השר בנט והוסיף, "נוהגים לספר לנו שזה בגלל הכותל ובגלל הנושא הפלסטיני ובגלל מחלוקות אידיאולוגיות אחרות - זה לא נכון. ישנה בעיית התבוללות חמורה, וחוסר אכפתיות הולך וגדל של יהודים בתפוצות גם מיהדותם וגם מישראל. זה כל הסיפור וזה בגדר אתגר לאומי".

בהתאם, הציג השר שורת פעולות ופרויקטים אותם מקדם משרד התפוצות לחיזוק הקשר עם הקהילות היהודיות בעולם, בהם: הרחבת פעילות ״תגלית״ (כ-50,000 צעירים השתתפו במשלחות תגלית בשנת 2018), פרויקט ״מוזאיק יונייטד״ לחיזוק הזהות הזהות היהודית והקשר לישראל בקמפוסים, העמקת הלמידה אודות יהדות התפוצות בבתי ספר בישראל, פרויקט ״מומנטום״ - תגלית לאימהות, הפעלת מערך פעילות כנגד אנטישמיות (מעקב, ניטור, סיוע לקהילות ועוד) והעלאת המודעות לנושא התפוצות בקרב הציבור בישראל.