החיה המסוכנת ביותר בעולם
החיה המסוכנת ביותר בעולםצילום:iStock

מסתבר, שהיתושים הם לא רק מטרד קבוע של עקיצות וגירודים אלא גם איום של ממש. למרות גודלם הזעיר, היתושים הם למעשה החיה המסוכנת ביותר בעולם, ואחראים להרג של קרוב למיליון אנשים מדי שנה. גוגל החליטה לפתוח במלחמה כוללת כנגד יתושי העולם ולנסות למזער את הנזקים שלהם, ואולי אף לחסל אותם לחלוטין.

מדי שנה נהרגים כמעט מיליון בני אדם ברחבי העולם ממחלות כמו מלריה והקדחת הצהובה המועברות על ידי עקיצות היתושים. לשם המחשה, החיה השניה במדד החיות המסוכנות היא הנחש, שהורג "בסך הכל" פחות ממאה אלף איש בשנה. המעופפים הקטנים מתרבים גם בכמויות קטנות של מים עומדים, ובעידן המודרני קיימים לא מעט מקומות כאלו.

התוכנית של "אלפאבית" (חברת האם של גוגל) התחילה לפני כשנתיים בעיר פרנזו שבקליפורניה. המדענים של גוגל הצליחו לייצר יתושים זכרים הנגועים במחלת הוולבכיה שגורמת להם לעקרות. לכל יתוש מוצמד מזהה דיגיטלי שיכול לעקוב אחר התנועות שלו מרגע הולדתו, ולהחזיר נקודת ציון GPS מדויקת בכל רגע נתון.

לאחר הייצור ההמוני של היתושים הנגועים, הסתובבו עובדי גוגל ברכב המצויד ב"תותח יתושים" ופיזרו באופן שווה מיליוני יתושים באזורים שונים ברחבי העיר. מטרת העל של התוכנית היא לגרום לשיבוש בתהליכי הרבייה של אוכלוסיית היתושים בעיר על ידי היתושים העקרים וכך לדלל את כמויות היתושים הנולדים. מכיוון שרק הנקבות עוקצות אנשים ולא היתושים הזכרים, אין חשש שהיתושים ששוחררו יעקצו את תושבי העיר.

היתושים מתרבים במהירות בכל מקור מים עומדים
היתושים מתרבים במהירות בכל מקור מים עומדיםצילום: iStock

מנתונים שעלו בעקבות הניסויים הקודמים של גוגל בנושא, עולה שהיתושים העקרים הצליחו להפחית את כמויות היתושים בפרנזו בכ65 אחוזים. בניסוי נוסף שנערך באוסטרליה הצליחו יתושי המעבדה של גוגל להפחית את כמות היתושים באיזור בכ80 אחוזים.

אך, למרות שנראה שנמצא פתרון למיליון מקרי מוות ברחבי העולם, ייתכן שהדברים לא כל כך פשוטים. חוקרי סביבה מרחבי העולם מזהירים שאנחנו עדיין לא יודעים בוודאות את כל ההשפעות הסביבתיות שעלולות להיות להשמדת היתושים, וייתכן שיש בכך פגיעה במרקם החיים הטבעי.

אז האם אנחנו עומדים לראות את הטכנולוגיה הזו גם בארץ? כנראה שלא בקרוב. היתושים בארץ אמנם עוקצים ומגרדים, אבל ניתן להתנחם שהם לפחות לא מסכני חיים ברובן.

רוצים עוד? כתבות חדשות כל יום בנוער ערוץ 7- המקום בשבילכם