האיחוד האירופי
האיחוד האירופיצילום: אייסטוק

הסקר העדכני של האיחוד האירופי על האנטישמיות ביבשת לשנת 2018, שפורסם אמש בבריסל, מצא כי 38% מיהודי אירופה שוקלים להגר מהיבשת לנוכח תחושת חוסר ביטחון לחיות כיהודיים באירופה.

כמו כן דווח כי ע"פ הסקר 70% מיהודי אירופה מאוכזבים מהאפקטיביות הנמוכה של מאמצי המדינות החברות באיחוד להיאבק באנטישמיות ו- 34% מהיהודים ביבשת נמנעו מלהשתתף באירועים בעלי סממן יהודי - מחשש לביטחונם.

בתגובה לתוצאות הסקר קובע יו"ר איגוד הארגונים היהודיים באירופה, הרב מנחם מרגולין: "מי שמופתע מהתוצאות מנותק מהמצב באירופה. מנהיגי אירופה כשלו בכל הקשור להמשך חיים יהודיים ביבשת".

הרב מרגולין ברך את מועצת אירופה ואת הסוכנות האירופית לזכויות ייסוד על עצם עריכת המחקר המקיף והבאת הממצאים החמורים למודעות הציבור, אך קבע כי "הדו"ח מאשש לצערנו את מה שאנחנו יודעים ומתריעים עליו זה זמן רב: המאבק המוגבל של מדינות אירופה באנטישמיות – כושל ומדינות האיחוד אינן מצליחות להבטיח את שלומם וביטחונם של היהודים החיים ביבשת".

"מנהיגים רבים מגיבים כאילו "הם בשוק" מהממצאים", אומר הרב מרגולין, "אבל הם פשוט כשלו בכל הקשור להבטחת המשך החיים היהודיים ביבשת. כל מי שהקשיב לנו וכל מי שחי באירופה יודע כי זו המציאות כבר שנים רבות – והמצב רק הולך ונעשה גרוע יותר. אלא שצקצוקי לשון והבעת זעזוע לא ישנו את המצב. צריך להפסיק לדבר הצהרות ולהתחיל עם מעשים".

איגוד הארגונים היהודיים באירופה דורש לאמץ לאלתר את הקווים האדומים שפרסם האיגוד – חמישה עקרונות שגובשו והוסכמו פה אחד על ידי מנהיגי קהילות וארגונים יהודיים מכל הזרמים ומכל רחבי היבשת:

1. אימוץ ההגדרה הבינלאומית של האנטישמיות – כפי שהוגדרה ע"י ה-IHRA

2. הגדרת תנועת ה- BDS כאנטישמית ביסודה

3. מינוי ממונה ממשלתי מיוחד למאבק באנטישמיות בכל אחת ממדינות האיחוד

4. התחייבות שלא לצרף מפלגות אנטישמיות לקואליציות

5. התחייבות לחופש דת ופולחן מלאים

"מי שבאמת נכון להיאבק באנטישמיות ולא רק להמשיך להזדעזע מהחמרת המצב בדוחות של השנים הבאות – ראוי שיאמץ עקרונות אלו ויפעל על פיהם" קובע הרב מרגולין ומציין כי "כל מי שעיניו בראשו ורואה נכוחה את המגמה חייב להירתם למאבק אמיתי באנטישמיות. אירופה פשוט כבר לא יכולה להסתפק עוד במס שפתיים".