אריה עמית
אריה עמיתצילום: עצמי

השר לביטחון פנים, גלעד ארדן, מחפש מפכ"ל והשמועות סביב החיפוש הזה רבות, בין אם הוא מחפש מפכ"ל צעיר, בין אם בכוונתו להביא ניצב שפרש כבר או אולי את אחד מהניצבים שהיו מועמדים ושמם הוסר מההתמודדות

ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם ניצב בדימוס אריה עמית, מפקד מחוז דן ומפקד מחוז ירושלים בעבר על המאפיינים שאותם צריך לחפש השר ארדן במועמדו למפכ"לות, וכבר בפתח דבריו מבהיר וקובע ניצב בדימוס עמית כי המפכ"ל הבא צריך להגיע אך ורק משורות המשטר ולא ב"הצנחה" מבחוץ:

"צריך להבין שמשטרה זה מקצוע מאוד מסובך, מקצוע שמחייב הרבה ניסיון עד שאתה הופך קצין משטרה טוב. אין לחפש שום נביא שקר מבחוץ, לא אלוף ולא גורם אחר. ללא ותק פיקודי במשטרה אי אפשר להיות מפכ"ל טוב".

וכשהוא מתייחס למאפיינים הנדרשים למי שימלא את התפקיד אומר עמית: "צריך למצוא מישהו ישר כסרגל ובעל יושרה כפלדה. למי שאומר שכאשר עוסקים בהרבה רוע ובעבריינות אין אפשרות שלא יידבק בו משהו אני אומר שזה קשקוש. מפכ"ל צריך להיות אות ומופת".

"אחרי כל זה הוא צריך להיות מרוחק מפוליטיקה ופוליטיקאים כמעט עד כדי גועל", מוסיף עמית השולל את ההערכה לפיה התיאור שנתן קרוב יותר למלאך מאשר לאדם. לדבריו "אם הגענו למצב שבו לארגון הזה אין ניצב שעומד בדרישות האלה אז המדינה והמשטרה במצב מאוד רע".

"בגלל ההנהגה הפוליטית שלה בעשרים השנה האחרונות המדינה הופכת לכזו שקשה למצוא בה בעל תפקיד בכיר בעל כישורים ולא בעל קשרים, כי האווירה הפכה לאווירה של שחיתות וקריצת עין. אני, לעומת זאת, עדיין מאמין שניתן למצוא במשטרה ניצב בעל ראיה רחבה, ידע הבנה וכישורים בנוסף לכל המאפיינים הללו".

באשר לטענותיו של השר ארדן לפיהן כשהוא פונה לניצבים במשטרה ומציע להם את הכהונה הרמה הם מעדיפים שלא להיכנס למערבולת הבדיקות והבחינות הצפויה להם בדרך לתפקיד ומעדיפים להישאר בדרג זוטר יותר, אומר עמית בהקשר זה כי הוא "לא נוהג להתייחס ברצינות למה שאומרים פוליטיקאים...".

לזאת הוא מוסיף ודוחה בדבריו את הטענה וקובע כי מאחר ולתפקיד המפכ"ל דרוש אדם ישר ונטול עבר בעייתי הרי שאדם כזה לא אמור לחשוש מבדיקות ובחינות שיעבור. להערכתו "כל המתרצים הם מי שיש להם תרמיל עם דברים בעייתיים".

לנוכח דבריו על חשיבות עברו של מפכ"ל כמי שעבר את כל דרגי הפיקוד במשטרה עד לתפקיד זה, שאלנו מה דעתו של ניצב בדימוס עמית על ניצבים שאכן עברו את המסלול הזה אך פרשו ומזה מספר שנים אינם בשורות הארגון. האם פער השנים הזה עלול לפגוע בתפקידם? "זה הרבה פחות דרמטי מלחפש נביא בצבא או במקום אחר", דברי עמית. "ניצב בדימוס שימצא נקי ומסוגל לעבור את כל הבדיקות האלה והוא מתאים מבחינת הכישורים שלו ולא הקשרים שלו, אני לא רואה שום פסול בזה".