האלוף במיל' בריק: הידרדרות צה"ל הגיעה לשיאהדוברות הכנסת

נציב קבילות החיילים, האלוף במיל' יצחק בריק, השתתף היום (שלישי) בדיון הוועדה לביקורת המדינה על מוכנות צה''ל למלחמה.

בריק אמר לחברי הכנסת כי ''מתקיים תהליך הידרדרות במשך שנים ששיאו הגיע בשנים האחרונות".

לטענתו, ''בשלוש השנים האחרונות נוצר מפגש קטלני בין קיצוצים דרסטיים לא מבוקרים לצד קיצור שירות הבנים - נוצר חוסר התאמה מוחלט ופערים קריטיים''.

בריק הוסיף, "לא רוצה שנחזור לקטסטרופה שלפני מלחמת יום הכיפורים. חומרת המצב מחייבת הקמת ועדת חקירה חיצונית".

נציב קבילות החיילים טען עוד כי "קיים חוסר סנכרון בין אגפי וזרועות המטה הכללי בצה"ל. בריק הוסיף כי "אלוף במטה הכללי אמר לי - אנחנו מבזבזים מאות מיליוני שקלים. כשמגיעים אמצעי לחימה חדשים לצה"ל, אנחנו לא עוסקים בהטמעתם ביחידות. את האמצעים הישנים עזבנו, את החדשים לא הטמענו כמו שצריך".

"אני היחידי שנמצא ארבע שעות בכל יחידה ומדבר עם חיילים מלב אל לב ועושה ביקורת עומק ושומע את הכל", הוסיף בריק. ''יש חוסר שקיפות ודיווח מוטעה לקבינט. המצגות נראות נהדר אבל בפועל אני עושה תחקירים והכל נראה אחרת. מעולם לא טעיתי בביקורת שהוצאתי''.

הנציב תקף את העובדה שפקודות צבאיות מועברות במיילים ובקבוצות וואטסאפ. ''כל הפקודות במיילים זו שערורייה. רוב המיילים נמחקים וככה אי אפשר לעבוד. לא ייתכן שחיילים נמצאים בתרגיל עם סמארטפונים. לא ייתכן שיש פקודות בקבוצות הוואטסאפ. במלחמה ההבאה אנחנו בבעיה גדולה.
מתנהל כאן שיח שמאבד כל מנהיגות ויש כאן פשוט עולם שהשתגע".

יו"ר הוועדה ח"כ שלי יחימוביץ' (המחנה הציוני) אמרה כי "מהלחצים לבטל את הדיון נראה שבריק הוא איום גדול יותר מאיראן וחיזבאללה. אף אחד עוד לא מת מביקורת, אבל כן מתו מחוסר נכונות לקבל ביקורת".

ראש מטה זרוע היבשה בצה"ל, תא"ל אורי גורדין, אמר בדיון כי "צה"ל מוכן למלחמה ויחידות הצבא בודקות ומתקנות עצמן כשצריך. הביקורת כלפינו מתקיימת גם בידי מבקר מערכת הביטחון, וגם על-ידי המשרד לביקורת המדינה".

"יש בעיות שצריך לטפל בהן ואני לא מתעלם מכך", הדגיש גורדין. ''הושקעו עוד שני מיליארד ש''ח בזרוע היבשה וזה בשורה גדולה מאוד. עדיין צריך יותר. צה"ל הוא צבא מבוקר מאוד. אנחנו לא מורידים פקודות בוואטסאפ. יש פקודה בעניין של הרמטכ"ל וכולם בצבא מקיימים פקודות. כולם בצבא גם משתמשים בסמארטפונים, אבל לא כל קשר באמצעי התקשורת היא פקודה".

ח"כ אייל בן ראובן (המחנה הציוני) מתח ביקורת על האלוף בריק. ''בריק, עברת את הגבול. עברת להיות מתועלת רבה לנזק. הפכת מגורם מאוד מכובד לגורם לא רצוי. להגיד למפקדי צה''ל שפיהם וליבם לא שווים? תגיד את זה לרמטכ"ל! מה השתגענו? מה הם משקרים לנו? שלחתי את ילדי למפקדים שפיהם וליבם לא שווים? יש חשיבות לאמון הציבור בצה"ל ויש גבול למה שנעשה כאן".