תדמית ההרתעה של ארהב שודרגהאלירן אהרון

יורם אטינגר, לשעבר ציר בשגרירות ישראל בארצות הברית, אומר כי ארה"ב תחת ממשלו של הנשיא טראמפ ניצבת בעמדה בינלאומית משופרת הרבה יותר מאשר מצבה בזירה זו בעבר.

"אין ספק שהמפלגה הדמוקרטית לא השלימה ולא תשלים עם כניסת טראמפ לבית הלבן, אבל אם מסתכלים על הנסיבות, המכשולים והאתגרים שעומדים בפני טראמפ, אין ספק שמבחינה פנימית ומבחינה חיצונית עולמית, ההישגים שלו הם מעל ומעבר לציפיות", אומר אטינגר בראיון לערוץ 7.

הוא גם נותן דוגמאות לשיפור המדובר. "מצב הכלכלה האמריקנית הוא הרבה יותר טוב משהיה עם כניסתו של טראמפ לבית הלבן. מבחינה בינלאומית תדמית ההרתעה האמריקנית שודרגה בצורה מאוד משמעותית.

בנוסף, ''הקשרים בין ארה"ב למדינות הערביות הפרו-אמריקניות השתפרו באופן משמעותי וגם הקשרים עם סין ורוסיה בריאים הרבה יותר, כשארה"ב נתפסת כמדינה שאי אפשר לקבל אותה כמובנת מאליה".

"גם בכל הקשור לאו"ם, בניגוד לתקופה של אובמה, הנשיא טראמפ מעביר מסר שהאמריקנים דבקים קודם כל באינטרס האמריקני ובזכות לפעול באופן חד צדדי גם צבאית וגם מדינית", קובע אטינגר.

את הקשרים בין ארה"ב וישראל מגדיר אטינגר כנכס אסטרטגי, אך עם זאת, אין לו אשליות שהאמריקנים פועלים לטובת ישראל אם הדבר אינו עולה בקנה אחד עם האינטרס שלהם.

"הנשיא טראמפ לא פועל כלפי ישראל תוך התמקדות במה טוב או רע לישראל, אלא הוא חושב מה טוב או רע לאמריקנים. מזכיר המדינה פומפאו והיועץ לביטחון לאומי בולטון, שני האנשים המרכזיים בעיצוב מדיניות החוץ והביטחון האמריקנית, יחד עם טראמפ, רואים בישראל נכס אסטרטגי ייחודי שחוסך לאמריקנים הרבה מאוד מיליארדי דולרים ומאריך את היד האסטרטגית האמריקנית באזור מאוד חיוני. הם רואים בישראל כמי שמאבטחת את האגפים המאוד פגיעים של בעלות בריתה הערביות", הוא מסביר.

"כל זאת, בנוסף לתרומה המאוד משמעותית וייחודית של ישראל, לטכנולוגיה האזרחית והביטחונית האמריקנית, למודיעין ולטכנולוגיית הסייבר האמריקניים. מדובר ביחסים בין שני שותפים - אין ספק שהאמריקנים הם השותף הבכיר, אבל זה כביש דו סיטרי שמשנה לשנה מעניק לאמריקנים יותר ויותר תשואה על ההשקעה שלהם בישראל, שבטעות נקראת 'סיוע חוץ'", מסכם אטינגר.

לדעתו, אין שום צורך וטעם במעורבות אמריקנית, גם אם תתפתח מערכה בצפון בעקבות מבצע 'מגן צפוני'.

"אני מקווה שבכל מה שקשור למתיחות בצפון, ישראל תוכיח שוב פעם לארה"ב שהיא אינה זקוקה למעורבות צבאית אמריקנית כדי להדוף את האויבים שלה. אם חס וחלילה, ישראל תזדקק למעורבות צבאית אמריקנית, זה עלול לפגוע בתדמית של ישראל כמוצב קדמי אמריקני שחוסך להם את הנוכחות באזור".