לחזור לשורשים. ברושי
לחזור לשורשים. ברושיצילום: מרים אלסטר, פלאש 90

מינוי רג'א זעאתרה לסגן ראש עיריית חיפה ממשיך להסעיר את הרוחות בחיפה, בכנסת וברחוב הישראלי.

עשרות אלפי בקשות של אזרחים הגיעו ללשכתה של ראש העירייה החדשה, עינת קליש רותם, שביקשה ממנו הבהרות וחזרה בו ומסביבתה עולות אפילו הערכות לפיהן בכוונתה לבטל את המינוי.

ביומן ערוץ 7 התייחס לפרשה חבר הכנסת איתן ברושי, איש מפלגת העבודה שתמכה בהתמודדותה העצמאית של קליש רותם לכהונת ראשת העירייה. "אני מצטער על המצב הזה ולא חושב שמישהו יכול לומר איך הגענו אליו".

באשר לתמיכתה של מפלגתו בהתמודדותה של קליש רותם והחלטותיה כעת באשר למינוי הסגן אומר ברושי: "עניין מינוי הסגנים זה עניין של הנבחר ושל מועצת העיר, אבל כשמינו את מי שמינו זה הפך להיות עניינה של המדינה כולה וזו מציאות שמפלגת העבודה לא יכולה להשלים אתה. אני מקווה שהוא יתפטר ושמי שיבוא במקומו לא יהיה יותר גרוע".

"ברור שדו קיום הוא מצווה וערך שאנחנו מאמינים בו, בוודאי אני שמגיע מההתיישבות והגליל שבו חיים מדי יום חיים משותפים, אבל מה שקורה כאן זה הפוך מחיים משותפים אלא הפיכת החיים המשותפים לבלתי אפשריים. לכן אנחנו חייבים לעשות הכול, ולצערי בינתיים לא הצטרפו אליי חברי כנסת, אבל אני בטוח שאבי גבאי שעמד מאחורי המינוי של קליש לא התכוון למציאות הזו שנוצרה לאחר הבחירות והוא צריך לפעול לשינוי המציאות הזו. עינת קליש צריכה להתפטר מהגיבנת הזו, אחרת, זו תהיה בעיה למפלגה כולה שלא רק תאבד את ערכיה ואת תעודת הזהות שלה, אלא שתאבד גם את התמיכה שהיא כל כך זקוקה לה מהציבור".

"אני מקווה שהעניין יוסדר בימים הקרובים. אחרת נצטרך לתמוך בכל מיני חוקים שלא בטוח שאנחנו רוצים בהם. לא נוכל להשלים עם מציאות כזו של סגני ראשי רשויות שמקבלים שכר מאזרחי המדינה והתושבים וזה הסגנון שלהם. זה ממש איום קיומי", אומר ברושי.

באשר לעמדותיהם של בחרי מפלגתו שלא מתיישרים עם אמירותיו הנחרצות של ברושי, הוא אומר: "לא בדקתי את כל ההתבטאויות, אבל גבאי גינה את הסגנון וההתבטאויות כפי שפורסמו בתקשורת. אני חשוב שכדאי לשמור על גבולות של הטיפול בנושא כדי שלא להפוך את הטיפול לבעיה. הטיפול הוא אמצעי להסדרת המצב ולא המטרה".

בהתייחסו למצבה הערכי של מפלגתו לא חוסך חבר הכנסת ברושי דברים נוקבים: "מפלגת העבודה שלא פעם ניצבת בפני שאלות לא פשוטות, ובחלק מהנושאים התנתקה מהשורשים של הקמת המפלגה, של מייסדי המדינה והתפיסות שלאורן גדלנו מבן גוריון לרבין ולאלה שבאו אחריהם, לא נוכל להמשיך עם חוסר האחריות של טשטוש תעודת הזהות. אנחנו הבסיס שעליו הקומה המדינה ואנחנו צריכים לחזור לשורשים בלי לוותר על ההתאמות הנדרשות למציאות המשתנה, אבל לעולם לא נוכל להשלים עם הסיטואציה שקרתה עכשיו בחיפה, ולכן אני מקווה שעניין יוסדר כדי שלא נצטרך לנקוט בצעדים יותר חריפים".

לנוכח דבריו הנחרצים במישור המוניציפאלי נשאל ברושי גם על הזירה הפוליטית הכללית, האם מפלגתו תחבור לקואליציה בה שותפים חברי הכנסת של הרשימה המאוחדת, שעמדותיהם של רבים מהם דומות לאלו של זעאתרה, ובלבד להחליף את שלטון נתניהו?

על כך משיב ברושי בהתייחסו לתמיכה הערבית במפלגה: "אני מסכים שבעבר היה מגזר ערבי גדול יותר מקרב תומכי העבודה. בבחירות האחרונות זה הגיע לחצי מנדט. אני סבור שצריך להחזיר את המפלגה למקורותיה ואבי גבאי מתאים כי הוא קרוב למרכז שמאל יותר מאשר למרץ".

ומה באשר לחבירה קואליציונית לחברי כנסת כמו אחמד טיבי וחנין זועבי? "בחירות הן דמוקרטיה ואין הבדל בין פתק לפתק. כשנגיע לבחירות נדבר. כרגע יש לנו מבחנים בכל יום בכנסת, יש מליאה ויש החלטות ומפלגת העבודה חייבת לזהות את המציאות המשתנה ולחזור לערכי ההתיישבות והביטחון".

בהמשך הדברים הזכיר ברושי את מבצע 'מגן צפוני' וחשיבותו ונשאל על דבריהם של חברים בסיעתו שהטילו ספק בשיקולי נתניהו סביב העיתוי למבצע. האם היה בהם גם שיקול פוליטי. ברושי דוחה את הדברים מכל וכל: "אני מגנה את העמדות האלה. מהרגע הראשון גיביתי את ראש הממשלה מעל בימת הכנסת".

להערכתו הדוברים שאמרו דברים ברוח זו מתחרטים לנוכח גילויי המנהרות בגבול הצפון.