רז נזרי
רז נזריצילום: נועם מושקוביץ

המשנה ליועץ המשפטי לממשלה עו"ד רז נזרי מתח ביקורת על ההצעה של סגן נשיא המכון הישראלי לדמוקרטיה ולפיה יש להעניק לנשיא המדינה את הסמכות למנות מפקדים ופקידים בכירים, במקום הממשלה.

"אתה שכחת שדמוקרטיה היא לא רק שלטון החוק אלא גם שלטון הרוב", אמר נזרי שרמז כי סגן נשיא המכון פרופ' מרדכי קרמניצר משתמש במונח "שלטון החוק" כדי לקדם אג'נדה פוליטית.

על תפקיד הייעוץ המשפטי אמר נזרי כי "לא מעט חוקים הייתי מצביע נגדם אם הייתי חבר כנסת. אך אני חלק מהרשות המבצעת, אני נותן ייעוץ משפטי לרשות המבצעת. תפקידנו לסייע לממשלה לקדם את מדיניותה במסגרת הדין. בין אם אנחנו אוהבים את המדיניות הזו ובין אם לאו. לא משנה מה אני כאזרח שם בקלפי".

המשנה ליועמ"ש אמר עוד כי בתקופה האחרונה יש "ירידה של הממלכתיות" ועלייה של פופוליזם בציבוריות הישראלית. "אנחנו כעובדי מדינה מרגישים את זה בהיבטים המקצועיים שלנו. נוצר שיח קצוות שהוא מסוכן לדמוקרטיה. יש המציגים את הדמוקרטיה כשלטון הרוב בלבד- זו אמירה פופוליסטית.

''דמוקרטיה היא גם שמירה על זכויות אדם, מתן זכויות למיעוטים ועצמאות שומרי הסף. לצד זאת, יש כאלו המציגים כל מהלך שקורה כסוף הדמוקרטיה. זה גורם לחלקים בציבור בישראל לחשוב שהמילים שלטון חוק ודמוקרטיה הן כלי נשק נגד הרוב".

על רקע חקירות נתניהו אמר נזרי כי ''כך לדוגמא, בנושא של חקירות ראש הממשלה אנחנו רואים שיח קצוות. קבוצה אחת של 'שונאי נתניהו' גורסת שגם אם יזכו אותו הוא אשם ותוקפות את היועץ המשפטי לממשלה שכביכול מגן עליו. קבוצה שנייה של 'סוגדי נתניהו' שברור שגם אם יוגש נגדו כתב אישום והוא יורשע בשלוש ערכאות עדיין יראו אותו כזכאי.

"המצב בו יש אמירות בוטות כל כך משני הצדדים פוגעות בדמוקרטיה. אם מערערים את האמון במוסד הייעוץ המשפטי לממשלה, נפגע האמון במערכות אכיפת החוק. הדבר הזה מקבל משנה תוקף בתקופה שבה אנו נמצאים ב"מאני טיים" של הדיונים בתיקי ראש הממשלה, לקראת הכרעת היועץ בהם".