אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום: מאיר סלע

ועדת המכרזים הבינמשרדית המשותפת למשרדי התחבורה והאוצר הכריזה היום (רביעי) על הזוכים במכרזים להפעלת קווי מוניות השירות בתל אביב והסביבה.

ארגון מוניות תל אביב (קווי 4 ו-5) זכה במכרז להפעלת ארבעה קווי שירות באשכול תל אביב, בהם קו 4, מהתחנה המרכזית החדשה לחניון רדינג, דרך רח' אלנבי ובן יהודה; קו 5 מהתחנה המרכזית החדשה לשכונת בבלי, דרך רח' דיזנגוף; קווים אלה יפעלו במשך 24 שעות ביממה, בתדירות של 3-4 דקות בשעות השיא, וכל 8 דקות בשעות השפל.

בנוסף, יופעלו שני קווים חדשים: קו 2 (חדש) משכונת אזורי חן לרכבת ת"א מרכז דרך רמת אביב ואוניברסיטת ת"א; וקו 15 (חדש) מפארק דרום (בגין) לרכבת ת"א דרך שכונות דרום-מזרח ת"א, קניון עזריאלי, הקריה, בי"ח איכילוב. הקווים החדשים 2 ו-15 יפעלו בין השעות 06:30 בבוקר ועד חצות, בתדירות של 15 דקות בשעות השיא ו-20 דקות בשעות השפל.

חברת מוניות הדר-לוד זכתה במכרז להפעלת ארבעה קווי שירות באשכול תל אביב מזרח, הכולל גם את רמת גן וגבעתיים. במסגרת המכרז, יופעל קו 16 מדרך הטייסים לחוף הים דרך שכונות דרום מזרח תל אביב, תחנת רכבת ההגנה, התחנה המרכזית החדשה ורחוב אלנבי. הקו יפעל מהשעה 05:00 בבוקר ועד לשעה 01:00 בלילה, בתדירות של 15 דקות בשעות השיא ו-20 דקות בשעות השפל.

בנוסף, תפעיל החברה שלושה קווים חדשים: קו 12 (חדש) מאזור תעשיה עתידים לנמל יפו, דרך רמת גן, שכונת יד אליהו, תחנה מרכזית חדשה בת"א ודרך יפו-אילת ; קו 21 (חדש), מגבעתיים לנמל יפו, מסלול סובב שכונות גבעתיים, דרך קניון עזריאלי-הקריה, רח' רוטשילד בתל אביב ודרך שלמה ; וקו 20 (חדש) מבית החולים תל השומר לחניון רידינג בתל אביב, דרך רמת גן, מרכז גבעתיים, רכבת מרכז תל אביב ורח' ארלוזורוב. קווים אלה יפעלו בין השעות 06:00 בבוקר ועד חצות. הקווים 12 ו-20 יפעלו בתדירות של 15 דקות בשעות השיא ו-20 דקות בשעות השפל. קו 21 יפעל אחת ל-30 דקות.

במסגרת המכרז, החברות הזוכות יפעילו כ-120 מוניות חדישות, בהתאם ללוחות זמנים קבועים וידועים מראש, שיפורסמו לציבור באתר אינטרנט יעודי. בנוסף, החברות יעמידו לרשות הנוסעים מוקד שירות מידע טלפוני.

תכנון מערך הקווים מבוסס על הרחבת השירות למוקדי ביקוש כמו מוסדות רפואיים, נמלי תעופה, תחנות רכבת, מוסדות אקדמיים ואזורי תעשיה.

שר התחבורי ישראל כץ אמר כי הרפורמה תביא להרחבת פריסת הקווים בארץ, שיפור האמינות לנוסע בקווים קיימים, ויצירת רובד שירות נוסף בשילוב מוניות שירות, בצירים עתירי ביקוש לתחבורה הציבורית.

במסגרת הרפורמה יפורסמו בקרוב מכרזים להפעלת 23 אשכולות של קווי מוניות ברחבי הארץ, הכוללים כ-110 קווים. עם הפעלת כל הקווים המתוכננים, יגדל מספר קווי מוניות השירות בישראל במאות אחוזים, לעומת מספר קווי מוניות השירות הפועל כיום.

השר כץ ציין כי הנוסעים במוניות השירות ייהנו לראשונה בישראל מההנחה הניתנת כיום למחזיקי כרטיס "רב קו" באוטובוסים וברכבת, ויוכלו ליהנות מכל הסדרי הנסיעה המוזלים בתחבורה הציבורית, כולל מעבר בין קווים ללא תשלום, מידע לנוסעים, מידע על נסיעות השירות באפליקציות, הזמנת מקומות בנסיעות בינעירוניות ועוד.

כץ ציין כי הרפורמה מבוצעת כחלק ממהלך כולל שתכליתו לממש את יעודן של מוניות השירות, כאמצעי תחבורה משלים לאוטובוסים ולרכבות ולחזק את מערך החבורה הציבורית בישראל. לדבריו, מדובר בצעד חשוב במהפכת התחבורה הציבורית שמשרד התחבורה מוביל בשנים האחרונות.

"האפשרות לשלב מעבר חופשי בין כלי תחבורה שונים, רכבת, אוטובוס ומוניות שירות, ללא תוספת תשלום לנוסע תשדרג באופן דרמטי את שירותי התחבורה הציבורית בישראל", הוסיף השר כץ.