לזרז או להסדיר. נאמן
לזרז או להסדיר. נאמןצילום: גרשון אלינסון

ביום ראשון הקרוב תובא בפני וועדת השרים לענייני חקיקה הצעת חוק לעיגון בחקיקה של מעמדם של ישובים ביהודה ושומרון הנמצאים בתהליכי הסדרה. לקראת הדיון בהצעה שוחחנו ביומן ערוץ 7 עם ראש מועצת גוש עציון, שלמה נאמן, ובראשית השיחה תהינו מדוע להכיר במעמד של ישוב שטרם הוסדר לחלוטין.

נאמן משיב בהסכמה מיידית לזירוז נצרך ודרוש של התהליכים הבירוקרטיים שמותירים עשרות אלפי תושבים ללא זכויות אזרח הכרחיות, אך מבהיר כי אותה בירוקרטיה הנובעת מתפיסת השמאל שהשתרשה בישראל בולמת כל ניסיון לזרז ולהסיר חסמים שכאלה.

לדברי נאמן "עצם העובדה שהמנהל האזרחי הוא שמטפל באזרחי ישראל והעובדה שאין ריבונות על יהודה ושומרון והעובדה שההתיישבות לא קמה בלכתחילה, כל זה זה חלק מההתנהלות הקלוקלת", הוא אומר ומספר על מכתב ששיגר לחברי ועדת השרים ובו במקום להצהיר הצהרות וכותרות, סיפר את סיפורה של ילדה נכה אחת:

"באחד הישובים הצעירים יש שכונה שבה מתגוררת ילדה נכה שנעה על כיסא גלגלים. כל ילד במצבה זכאי להסעה מדלת לדלת, אבל הכביש לא תקני ולכן ההסעה לא יכולה להגיע. כך ההורים נאלצים פעמיים ביום להעלות אותה להסעה בישוב הסמוך והם לא יכולים לעבוד" הוא מספר ומבהיר: "זו דוגמא בסיסית למה שכראש רשות אני לא יכול להעניק לתושבים אצלי. צריך להבין שמאחורי האמירה החד משמעית על זכותנו על הארץ ומחויבותנו להחיל ריבונות, עומדת ילדה נכה עם שם וכתובת שצריכה לקבל שירות".

בדבריו מבקר נאמן את ההתנהלות המגומגמת והאיטית של הממשלה בסוגיית ההסדרה. "בירכנו על ההחלטה להקים את צוות ההסדרה והאמנו שהממשלה מקבלת את המושכות לידיים, אבל אם לא מצליחים למשול ולהתגבר על המכשולים המשפטיים, נצטרך לפנות למחוקק".

"התהליכים הפקידותיים הבירוקרטיים לא מתקדמים ולכן אין מנוס מלחוקק חוק שתפקידו יהיה להסדיר את ההתיישבות, אבל שבתקופת הביניים התושבים יקבלו שירותים בצורה מסודרת ומכובדת. שהפקידות תמשיך להתנהל אבל בינתיים תהיה הסעה לילדה ושתיפתח כיתת מעון ושיינתנו הנחות תמ"ת לאימהות עובדות. כל זה תקוע ולא מדובר במאחזים בני שנה או שנתיים אלא בישובים שחיים בהם עשרות אלפי אנשים".

נאמן מוסיף ומספר על מצוקתם של תושבי הישובים המדוברים: "חשמל נופל בכל יום שישי בישובים האלה כי חברת חשמל לא מספקת להם חשמל, אין מים כי הצינור זרוק כמו שהוא נזרק לפני עשרים שנה על ידי ממשלת ישראל".

ואולי, שאלנו, לאחר שאין מענה ברמה הפקידותית, ברמה הממשלתית וברמה החוקתית, אולי הגיעה העת להעלות את התושבים על אוטובוסים ולעלות להפגין בירושלים, שהרי מדובר במצוקה אזרחית קריטית, כפי שהוא מתאר? נאמן משיב ואומר כי אכן יתכן והמתיישבים מגיעים לשלב זה של מחאות.

להערכתו בקואליציה אין מתנגדים להצעת החוק ולמעשה אין מניעה מהממשלה לקדם את העניין. על דבריו אלה שאלנו אם מאחר ולא תמיד ניתן לסמוך על כל חבר בקואליציית ה-61 אולי הסיוע יבוא מכיוונו של אביגדור ליברמן, כיום חבר אופוזיציה ותושב במועצת גוש עציון. "מאוד מקווה שכן. אני לא חבר מפלגתו ולא יודע לדבר בשמו. אני לא חושב שיש לו בעיה אידאולוגית אבל אולי תהיה לו בעיה פוליטית", אומר נאמן ומזכיר כי ליברמן "היה שותף להחלטת ההסדרה שקיבל הקבינט. הוא היה חלק מהעניין, אבל אני מאמין שמספיק 61. בכל אופן בישיבת ועדת השרים אין צורך בכל ה-61 ומדובר בערכים שכולם מזדהים איתם ולכן אני פונה לשרים לממש את הערכים שלהם בהצבעה".