יעקב אשר
יעקב אשרצילום: הלל מאיר/TPS

הוועדה המשותפת לוועדות הכלכלה והפנים אישרה לקריאה שניה ושלישית במליאת הכנסת כי תאגידי המים יהיו חייבים להתקין לפי דרישת הצרכנים מודדי מים בעלי קריאה מרחוק שיהיו מותאמים לשימוש בשבת לפי כל כללי ההלכה.

נזכיר כי הוועדה התכנסה בשבועות האחרונים כדי לדון בהצעה של ח"כ איציק שמולי לתקן את חוק תאגידי המים והביוב, על מנת לצמצם את מספרם.

לפי ההצעה שאושרה נקבע כי מספר תאגידי המים ברחבי הארץ לא יעלה על 30, לעומת 56 תאגידי מים כיום. חובת ההתאגדות האזורית תחל בעוד כחצי שנה.

כמו כן אושר הסעיף המסמיך את רשות המים לקבוע כללים להתקנת מוני מים המאפשרים קריאה מרחוק, לשיפור התמודדות עם מקרים של נזילות במערכת המים. יו"ר הוועדה ח"כ ביטן עמד על כך שעלות התקנת הקוראים לא תושת על הצרכנים, גם לא דרך מחיר המים.

בהתאם לכך דרש ח"כ יעקב אשר, "להשוות את זכויות האזרחים שומרי המצוות לזכויותיהם של שאר האזרחים מכל המגזרים ולאפשר לצרכנים שומרי השבת לקבל לפי בקשתם מדי מים שלא משדרים בשבת על מנת למנוע חילול שבת בעת השימוש במים, מבלי שתהיה לכך עלות נוספת שתושת על הצרכנים".

הרב אליהו בייפוס והרב דב זילברברג ממשמרת השבת שהשתתפו בדיון הצטרפו לדברי ח"כ אשר והסבירו לחברי הועדה ולגורמים המקצועיים על אפשרויות השימוש בטכנולוגיה במהלך השבת ועל הפעילות המכנית הנדרשת למניעת חילול שבת באופן שמכשיר המדידה לא ישדר בשבתות וחגים את נתוני צריכת המים אלא יצבור אותם וישדר אותם רק לאחר צאת השבת והחג.

בדיון הקודם, רשות המים התנגדה להצעה בטענה כי התקנת המודדים הכשרים למהדרין תהיה כרוכה בעלות גבוהה נוספת ולכן יש לגבותה מהצרכנים. ח"כ אשר דחה את הדרישה לתשלום ועמד על כך שלא תהייה תוספת עלות.