הריקודים בטיסת השבת
הריקודים בטיסת השבתצילום: יהודה שלזינגר, ישראל היום

ועדת הכלכלה של הכנסת דנה אתמול ב'טיסת השבת' לפני כחודש, אשר הסבה כזכור עגמת נפש מרובה לנוסעים ששהו על המטוס.

בפתח הדיון הבהיר יו"ר הוועדה איתן כבל (המחנה הציוני) כי שכל ישר יכול לפתור כל בעיה. "הסיפור של טיסת השבת, הטיסה המפרסמת נודע לנו עליו מהכתב יהודה שלזינגר, בדיון אנו נברר אם ישנו סיפור דרך או דף פעולה למקרים מהסוג הזה. ואם היה למה לא פעל ואם לא קיים אנחנו נדרוש לקיים אותו. אין ספק שאל על מקיימת עשרות אלפי טיסות בשנה, ואנחנו מצפים תמיד שלעולם לא יהיה".

יו"ר הוועדה כבל תבע מיו"ר החברה אלי דפס והצוות לקבל עד 10 ימים רשימת כל מקבלי הפיצויים מהחברה. כמו כן דרש לקבל את הדוח שיעסוק בשאלה האם הפעילו הנוסעים אלימות או לא.

"התחקיר אמור לעסוק מן המסד ועד הטפחות. מה הפעולות בעקבות הדוח שאל על הולכים לבצע? אני את זה גם רוצה שתגישו לנו. אני מבקש לקבל בתוך עד לא יאוחר 10 ימים את המסמך שבו כל מקבלי הפיצויים מאל על לעיכובי טיסות והסיבות למתן הפיצויים, זה לא דוח סודי. צריכים לכבד, אין דבר בחיים שאי אפשר לקחת אותו לנקודת הקצנה", הדגיש היו"ר.

כבל הוסיף: "דבר חשוב והוא שצריך להכיר בסיטואציה ויושב ראש החברה כאן עשה את זה מתוחכם מאוד, הייתה כאן סערת רגשות שליוותה את כולם. אני לא רוצה שנרד לרזולוציה, ברור שהיה כשל, אני מנסה ללכת קדימה בעניין הזה, התחושה הציבורית הייתה ושלי אישית, שפתחתי את התקשורת באותה מוצאי שבת שלילית. אלימות במטוסים מתקיימת בכל חברה כמעט בעולם, ולא פעם שמענו טיסות שנחתו מהסיבות של התפרעות נוסעים בטיסה."

ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה) טען כי מבחינה תקשורתית ושיקוף האמת המצב היה יכול להיראות אחרת. "אני כאדם חרדי מאוד נפגעתי מהפרסומים שהיו במוצ"ש, זה סוג של משחק מכור. האנשים שלא שומרים שבת הוציאו החוצה את ההצגה הראשונה שזה אלימות, וזה ממש לא היה. למזלנו הרב היה נציג מהעיתונות החופשית והדמוקרטית, שיכול לספר את הסיפור. צריכים נוהל ברור של שבת ומבלי לערב את המנהלים שהקברניטים באוויר.

ח"כ יואב בן צור (שס) סיפר, "ישבתי עם יו"ר הדירקטוריון ושמעתי ממנו את הדברים, ישנם דברים שלא היו בשליטתה של החברה, כמו מזג האוויר וכולי, אל על פניה לתת שרות לכל הציבור הישראלי, והמקרה הזה שקרה הוא מקרה חד פעמי".

ח"כ אחמד טיבי (הרשימה המשותפת) הזכיר את חוק 'טיבי 1' ו'טיבי 2'. "אני רוצה לדעת כמה שילמה החברה על עיכובים מאז החוק הראשון. כמה נוסעים ערבים נמנעה מהם העלייה לטיסה ולא הורשה להם לטוס בשנה הנוכחית (2018)".

הכתב יהודה שלזינגר (ישראל היום) ששהה על הטיסה סיפר את שחווה על הטיסה. "מה שהפריע לנוסעים זה שחברת אל על רצה בהודעה רשמית שהייתה התפרעות של הנוסעים מהטיסה. ההתקוממות הייתה מצד החילונים והדתיים שחששו שיבלו את השבת בלי משפחותיהם. בתכנית של ניב רסקין ישבתי יחד עם המנכ"ל של החברה שאישר לי שהייתה אלימות בטיסה הזו. זה שהשמועה שהנוסעים היו אלימים הרתיחה את הציבור.

אלי דפס (יו"ר חברת אל על) בחר להתנצל. "אל על מתנצלת על מה שקרה באותה הטיסה מניו יורק, ההתנצלות נובעת בין היתר שנגרמה עוגמת נפש לאנשים שהיו צריכים להגיע ליעד מסוים ולא הגיעו. ולא מה משנה מה היה אל על לוקחת אחריות מהסיבה שאחריותה להביאם למקומם בזמן הנכון. אבל צריך לזכור דבר אחד, החברה הישראלית שלנו מפולגת והיא לא סובלנית מספיק, צינית והכל נכנס לתוך קופסה שנקראת מטוס, והחברה הישראלית הזאת צריכה לחיות בתוך המטוס.

"והגאווה הרבה של אל על שהכול עובר בשלום, בכיבוד הדדי, של בין גזע, דת, ומין. אנחנו משתדלים בכל כוחנו להיות החברה הכי טובה לישראלים, אל תכניסו את אל על בכוח לדילמות החברתיות להדרת נשים לפילוג בין דתיים לחילוניים, וערבים ויהודים אנחנו לא צריכים להיות שם, אנחנו רוצים להיות הגשר ולא לגורם שאם קורה אירוע אז אל על היא הטווח של האירוע."

לגבי האלימות, השיב דפס: "הייתה סערת רגשות גדולה בטיסה, אם מדברים על אלימות אז שמושכים ילד ביד אפשר לקרוא לזה אלימות, אני מקבל את ההגדרה שהייתה סערת רגשות הדדית. יש כאלה שמקבלים את דבריו של כתב מישראל היום כתורה מסיני, זה מזווית ראייתו הוא, מהמקום שהוא ראה".

לגבי הנשים, דפס הביא את הנוהל לשולחן הוועדה וציין: "לאותו תיאטרון לא הולכים חילוניים וחרדים יחד. אין נוהל שמצדד הקמת נשים, הנוהל אומר:" במצב בו נוסע מסרב לשבת במקומו והוא פונה לצוות ומבקש להחליף מקום ישיבה אין לפנות לנוסעים האחרים ולבקש מהם להחליף את מקום ישיבתם, אם יש מקום פנוי בטיסה באותה מחלקה יש לנסות לעזור..."

אמיר רוגובסקי (סמנכ"ל לקוחות באל על): "תהליך ניהול של טיסה במזג אויר הוא מורכב, צריך לזכור שבאותו יום היה אירוע נדיר ומזג אויר סוער, 172 טיסות בוטלו, קיבלנו החלטה שנוציא את הטיסה, מוועדת הבדיקה עולה כי הטייס לא שיקר והוא אמר בדיוק את מה שצריך, אל על מתפקידה להטיס את הנוסעים, ולכן קבלת ההחלטה בשעה ההיא אפשרה את נחיתת המטוס לפני כניסת השבת, שהתרחשו כל מיני תהליכי שלא נמנה אותם כאן ואם אדרש אזכיר אותם, מסתבר שהטיסה מעל האוקיאנוס האטלנטי התקבלה החלטה שהיו עוד באוויר לנחות באתונה.

לדבריו, "מי שעומדת בראש הוועדה היא לימור בוזגלו והיא תפרסם תוך שבועיים את הממצאים, אנחנו מעולם לא האשמנו אף מגזר באלימות, האמירה שנאמרה כאן היא לא נכונה שהופעלה אלימות, מה שנאמר מטען החברה הוא: "לא נסבול כל אלימות כלפי הצוות ונפעל נגד כל נוסע שתוגש נגדו תלונה". אלה היו המשפטים המדוייקים מהודעת אל על לתקשורת.

"לנוסעים ניתן פיצוי שהוא כרטיס טיסה לאירופה, כאשר לנוסעים שאינם תושבי ישראל ניתנת האפשרות להמיר את הפיצוי במזומן. אנחנו יודעים להפיק את הלקחים, ישנם עשרות אלפי טיסות וכ- 5.5 נוסעים מדי שנה, אירועים חריגים קורים, ובוא לא נשפוך את התינוק עם המים", הוסיף.