ד"ר אלן בייקר
ד"ר אלן בייקרדוד הוכברג

חוקר המרכז הירושלמי והיועץ המשפטי לשעבר של משרד החוץ, ד"ר אלן בייקר, החליט להשיב לאחד מראשי המו"מ המדיני הפלסטיני, סאיב עריקאת, בסדרה של ציוצים בטוויטר.

ראשית הדברים, בציוץ של עריקאת, ביום רביעי האחרון, עת כתב עריקאת: "אני קורא לממשלה האוסטרלית להמשיך ולשמור על הקו עם המשפט הבינלאומי וההסכמים החתומים בין הפלסטינים לישראלים. הסכם הביניים שנחתם ב-1995, ציין כי אף אחד מהצדדים לא יעשה כל צעד העשוי להשפיע מראש בסוגיות השמורות לשיחות על נושאי הקבע (ירושלים, גבולות, התנחלויות, פליטים, בטחון, מים).

''אנא השאירו את ירושלים למו"מ בין הצדדים", דרש עריקאת. ''אנא להשאיר את הנושא של ירושלים למשא ומתן בין שני הצדדים. הישראלים והפלסטינים זקוקים למו"מ לשלום ולא להכתבות ועימותים''.

הדברים הללו עוררו את זעמו של ד"ר בייקר שהחליט לענות עליהם בצורה תקיפה ובסדרת שרשורים: "סאיב, אני מעריך את ההזדמנות לתקשר איתך לאחר כל כך הרבה שנים מאז עבדנו יחד על הסכם הביניים 1995", פתח בייקר בדבריו והמשיך: "הרשה לי, בסדרת הציוצים הבאה, להזכיר לך ולעמיתיך לגבי עובדות בסיסיות ואמיתות".

"מדינה פלסטינית אינה קיימת, משום שאין באפשרותך לעמוד בקריטריונים המשפטיים הבינלאומיים המקובלים על מדינה. אתם מחולקים ביניכם ונותנים חסות, תומכים, ממנים ומעודדים טרור".

"העובדה שאתם מחוייבים על ידי הסכמי אוסלו לשאת ולתת עם ישראל את נושא מעמד הקבע של השטחים, מעידה על העובדה שכרגע טרם הסכמה כזו – אין מדינה פלסטינית. הטענה לפיה הוקמה מדינה פלסטינית בשנת 2012 על ידי האו"ם אינה נכונה משום שההצבעה זו אינה מחייבת, היא פגומה, מניפולטיבית ומטעה. העצרת הכללית של האו"ם אינה מאפשרת להקים מדינות. החלטה זו שדרגה את מעמד הרשות הפלסטינית ממשקיף ואישרה את הצורך לנהל מו"מ".

בייקר המשיך וכתב לעריקאת: "מכיוון שאינכם מוכרים כמדינה פלסטינית, אינכם יכולים להיות חלק מביתה דין הבינלאומי ה-ICC כחלק מאמנת רומא , אשר מאפשרת רק למדינות מוכרות להיות צד בו". בייקר המשיך ותקף את עריקאת: "העובדה שתמרנתם את האו"ם ואת ה-ICC להכיר בכם כמדינה בפועל, מופרכת מבחינה חוקית וטרם הגיעה לרמה השיפוטית", כתב בייקר.

בייקר התייחס גם לדברים של עריקאת אודות המחויבות להסכמי אוסלו ובדבר אי עשיית צעדים בצורה חד צדדית וכתב: "העובדה שאתם ממשיכים להציג עצמכם כמדינה בצורה מניפולטיבית , היא פגומה, אינה חוקית ומהווה ההפרה של הסכמי אוסלו".

לאחר מכן התייחס היועץ המשפטי לשעבר של משרד החוץ לסוגיית הגבולות: "הקיבעון שלכם על גבולות 1967 הוא בלי בסיס חוקי. לא קיים שום איזכור של גבולות כאלו בעבר ולא בהסכמים בין הצדדים. ההפך הוא הנכון, בהסכמים נכתב – כי סוגיית הגבולות תעמוד למו"מ במעמד הסופי".

עריקאת ענה לבייקר: "אלן, אתה חוזר על אותן שורות, אותן עמדות, אנחנו מכירים את מדינת ישראל הזכות להתקיים ולחיות בשלום ובביטחון בגבולות 1967, מדוע אינך יכול להבין כי עליכם להכיר במדינה פלסטינית כדי לחיות בשלום ובדו קיום על כך שאתה צריך להכיר את הזכות להתקיים ולחיות בשלום ובבטחה בגבולות 1967 עם ירושלים המזרחית כבירתה".

עריקאת המשיך: ''אלן, שמעת את הקריאה שלי לראש ממשלת ישראל, לבחור את הזמן והמיקום לפגישה עם הנשיא עבאס. נתניהו הוא זה שעצר את המו"מ ב-2014".

עריקאת סיים: "זה הזמן בשבילכם לשנות מסלול היכול להוביל לאסונות, לכם ולנו, אם לא נעזור לעצמנו, אף אחד לא יעזור".

בייקר המשיך בקו שלו וכתב: "באופן דומה, הטענה כי הקמת שגרירות ארה"ב בירושלים פוגעת בקו המשפטי הבינלאומי הוא פשוט שקר, כולל הניסיון לפעול חוקתית נגד ארה"ב ב-ICJ. לא קיימת שום הוראה בחוק הבינלאומי שתוכל למנוע זאת".

בסיום פנה בייקר אל עריקאת באופן אישי פעם נוספת וכתב: "סאיב, אם כפי שאתה טוען, הנכם מחפשים שלום ויחסים טובים בין העמים, אז אתם חייבים להחזיר את האמינות שלכם בזירה הבינלאומית, להפסיק להשלות את עצמכם ואת הקהילה הבינלאומית. במקום להמשיך במאמצים הרבים שלכם ולהטעות את הקהילה הבינלאומית, חזרו למו"מ כשותפים, לפני שיהיה מאוחר".