מלחמת התשה מול פייסבוק
מלחמת התשה מול פייסבוקצילום: רויטרס

בימים האחרונים שוב עלתה סוגיית חסימות העמודים בפייסבוק. היה זה כאשר יאיר נתניהו, בנו של ראש הממשלה, נחסם על ידי פייסבוק בעקבות פוסט בו קרא לנקמה על רצח הלוחמים בגבעת אסף.

מנגד, יאיר נתניהו עצמו טוען כי תלונותיו שלו על פוסטים הקוראים לרצוח אותו אינם נענים בחסימה על ידי פייסבוק. כמו כן זכורות טענות על התעקשותה של פייסבוק שלא לחסום או לסגור דפי תמיכה בארגון החמאס ובארגוני טרור נוספים.

על מנגנון החסימה של פייסבוק והתלונות מול פייסבוק ועל פייסבוק שוחחנו ביומן ערוץ 7 עם עו"ד סער גרשוני, מומחה לדיני אינטרנט וקניין רוחני, המספר על הכללים שהציבה פייסבוק על מנת לייצר קהילה בטוחה סביב המשתמשים ברשת החברתית, אם כי מהנימה בה הוא מספר על הכללים שפייסבוק טוענת כי הם אחידים בכל העולם, נשמעת נימה מזלזלת:

"פייסבוק קבעה כללים שאמורים לגדר את אופן ההתנהלות שלנו בעלי החשבונות במסגרת השיח, כללי קהילה של מותר ואסור, כללים שחלים באופן אחיד בכל העולם. הם קבעו מספר דברים עיקריים: הם מעודדים בטיחות ומעודדים הסרת תוכן שקורא לפגיעה ממשית, הם רוצים שהקהילה תהיה הגונה ולכן מאפשרים דווח על פוסטים פוגעניים, דואגים לבטיחות ולזכויות קניין רוחני וכמובן הם נגד אלימות".

על הנימה הצינית שבה הוא אומר את הדברים מעיר עו"ד גרשוני כי מדובר ב"כללים מאוד אמורפים ופתוחים שמאפשרים לפייסבוק לנהוג כפי שהם רוצים", כך שלמעשה האפקטיביות של הכללים הללו מוטלת בספק גדול.

על הדרך לסרת פוסטים אומר גרשוני: "יש שתי דרכים להסיר פוסטים. האחד היא בדיווח של הגולשים על עבירה על אחד הכללים. פייסבוק מחויבת לפי החוק בארה"ב לבדוק את הנושא ולהסיר את הפוסטים הפוגענים כדי שהם עצמם לא יהיו חשופים לתביעה מנפגעי הפוסטים הללו. גם האדם הפשוט יכול להשפיע, אבל אם יש קבוצת משתמשים שונים שמתלוננים זה כמובן מעורר תשומת לב מהירה יותר בפייסבוק שיש כאן משהו בעייתי. הדרך השניה היא שפייסבוק עצמה מבצעת ניתורים ובודקת תכנים".

בישראלך מקודמת כיום כידוע חקיקה שתסדיר את נהלי הסרת הדפים מהרשת, אולם המהלך טרם הושלם.

על התלונות נגד עמודי פייסבוק של ארגוני טרור, תלונות שלא תמיד מניבות הצלחה והסרה של העמודים, אומר עו"ד גרשוני כי "חיזבאללה מוגדר כארגון טרור וניתן להניח שהפוסטים הם פוסטים של הסתה וחלק לא. מי שצריך לעקוב ולדווח עושה את זה. למה פייסבוק לא מסירה בעצמה את העמודים האלה אחת ולתמיד? ניתן לשער שהסיבה לכך היא שגם אם יסירו עמודים יוקמו עשרות עמודים אחרים במקומם".

"מה שידוע הוא שההיענות של פייסבוק בשנים האחרונות לחסימת והסרת תכנים פוגעניים עלתה. פייסבוק מודעת לזה שהיא אחראית ולכן הדרך הטובה ביותר היא להמשיך ולדווח במעין מלחמת התשה".

באשר לטענותיו של יאיר נתניהו אודות קריאות לרצוח אותו שנותרו ברשת ללא תגובה של פייסבוק, אומר גרשוני: "לא קראתי את הפוסטים שקוראים לרצוח את יאיר נתניהו, אבל אם יש כאלה הם חייבים להיות מוסרים. כך זה לגבי כל אדם".

בהתייחס לתלונות שיש להמשיך ולשגר לחברה אומר גרשוני כי יש לתת את הדעת לכך שמדובר בתלונות אמת, שכן תלונות סרק יכולות לשמש כבומרנג נגד המתלונן. הנפגע שעמוד שלו הוסר ללא סיבה יוכל לדרוש מפייסבוק לקבל את פרטי המתלונן ולתבוע אותו, כך שיש לוודא שאכן מדובר בתלונה ממשית ולא תלונת סרק.