צה"ל מוכן למלחמה

ועדת המשנה של ועדת חוץ וביטחון פרסמה היום (רביעי) דוח על מוכנותו של צה"ל למלחמה.

הדו"ח פורסם לאחר בדיקה מעמיקה של הוועדה שכללה למעלה מ-20 מפגשים וסיורים (כולל בימ"חים) עם מגוון רחב של אנשי ומפקדי מערכת הביטחון בדרגות השונות. הודעת הוועדה הרשמית תשלח בנפרד.

ח"כ עמר בר-לב (המחנה הציוני), יו"ר ועמ"ש מוכנות צה"ל ובט"ש, מחבר הדו"ח אמר, "לנוכח הטענה שצה"ל איננו מוכן למלחמה, אני קובע בשם הועדה כי רמת המוכנות של צה"ל למלחמה היא לאין ערוך גבוהה יותר היום מאשר הייתה לאחר צוק איתן, ואפילו ערב צוק איתן. העיקרון בבסיס תר"ש גדעון – מוכנות על חשבון התעצמות, שיפר והעלה את רמת המוכנות של צה"ל. צה"ל מוכן. על אף שיש נקודות תורפה, רובן מזוהות, ועל חלקן עמדנו בבדיקה זו".

עוד הוסיף ח"כ בר-לב, "שדות הקרב הנוכחיים השתנו וימשיכו להשתנות בקצב מהיר עוד יותר בעתיד, אם זה בדרום מול החמאס, אם זה בצפון אל מול החיזבאללה או אם אל מול איראן ואויבים נוספים. האויב מולנו דינמי, משתנה ולא פעם מהר יותר מאתנו".

"לכן אני מביע את דעתי האישית ואולי גם של כמה חברים נוספים, כאשר מסתכלים קדימה, לצה"ל 2030 - תפיסת התמרון היבשתי הנוכחית, לא תהיה רלוונטית בעוד מספר שנים. ראש הממשלה מוביל תפיסת תקצוב לצה"ל 2030 שלהבנתי תנוון את יכולת התמרון היבשתי של צה"ל, אלא אם כן, היא תכלול תפיסה חדשה שונה, שתתאים למלחמה הבאה ולא למלחמה הקודמת".

בניגוד לעמדת משרד הביטחון, אחת מהמלצות עליה הרחיב ח"כ בר-לב היא הדרישה להעלאת שכר הבסיס לנגדים, והודיע: "הנגדים, שעושים עבודת קודש בימ"חים, הם אחת מאבני היסוד לתמרון היבשתי. הם עומדים במשימה, שמענו את זה מהם, ושמענו את זה גם מתשעה מג"די מילואים שהנגדים אחראים למחסני החירום שלהם. אך שמענו גם מהנגדים וממפקדיהם שהם נשחקים. הנגדים, ובפרט נגדים בקבע ראשוני נשחקים, ואם המצב ימשך - המערך כולו עלול לקרוס.

לכן אנחנו ממליצים, ואף דורשים, להעלות את שכר הבסיס של הנגדים בקבע ראשוני. אבל הוועדה אומרת יותר מכך למערכת הביטחון. מתוך ההבנה שתקציב הביטחון קבוע, הדרישה שלנו מופנית למשרד הביטחון ולא למשרד האוצר - אנחנו ממליצים להעלות את שכר הנגדים על חשבון ההתעצמות, על פי המוטו של תר"ש גדעון - מוכנות על חשבון התעצמות. באופן מוחשי יותר אומר, יש להעלות את שכר הנגדים בקבע ראשוני, גם אם זה על חשבון טייסת נוספת של F-35. המצב קריטי".

דיכטר: רמת המוכנות של צה"ל השתפרה

ח"כ עפר שלח, חבר הוועדה, אמר "הדיון החשוב מאין כמותו על מוכנות צה״ל למלחמה גלש לצערי בשבועות האחרונים לפסים לא רצויים של עלבונות אישיים. אבל בבסיס שלו עומדת האחריות של כולנו להעמיד צבא מוכן וכשיר לכל משימה שתוטל עליו. הדו״ח שאנחנו מוציאים היום הוא חלק מן העבודה הזאת, הנעשית בוועדת החוץ והביטחון כל השנה.

הרמטכ״ל עשה בשנים האחרונות צעדים חשובים לשיפור ומיקוד הצבא. עם זאת, יש עדיין פערים בין המצוי לרצוי, בעיקר בצבא היבשה. אנחנו מצביעים עליהם, ומציבים המלצות מעשיות לתיקון. נעקוב אחרי ביצוען, ונמשיך לממש את האחריות שלנו כגוף המפקח המשמעותי ביותר על הצבא".

ח"כ איל בן ראובן

ח"כ מוטי יוגב אמר "הבעתי דעתי בדעת יחיד, שדעתי היא שהאלוף בריק צדק ברוב הערותיו ובמקביל, גם הרמטכ"ל צדק. גם הרמטכ"ל צדק באמירתו שצה"ל של 2018 מוכן טוב יותר לנצח במלחמה, גם בריק צדק.

בדעת היחיד פרטתי נושאים של פערים הנוגעים ליכולת התמרון של חלק מהכוחות המתמרנים וכן לגבי פערים הנוגעים לרציפות הלוגיסטית, אבטחת הגיוס בחרום, פער באימונים בחלק מיחידות השדה בסדיר ובמילואים ועוד התייחסויות לגבי התרבות האירגונית בצה"ל. אחריותינו כוועדה, כנציגי הציבור, להמשיך לטפל בצמצום הפערים אותם חשף האלוף בריק, גם לאחר סיום תפקידם של בריק והרמטכ"ל, באחריותינו לביטחון ישראל".

חבר ועדת חוץ וביטחון, ח"כ מוטי יוגב

ח"כ יואב קיש, חבר בועדת חוץ וביטחון, הוסיף "נציב קבילות החיילים, אלוף במיל' יצחק בריק העלה נקודות שניתן ללמוד ולהשתפר מהן אך מהתרשמותי הן אינן מצביעות על פגיעה משמעותית בכשירות המבצעית של צה"ל.


כמו בכל ארגון, גם בצה"ל יש מקום לשיפור. במקרה הזה אני בטוח שצה"ל ידע לתקן ולפעול ככל שנדרש על מנת לשפר את המוכנות המבצעית כך שיגיע מוכן מייטבית למערכה הבאה."

ח״כ מרב מיכאלי, חברת ועדת חוץ ובטחון, הוסיפה "ועדת החוץ והבטחון וצה״ל עושים עבודה יסודית ומקצועית, מה שלצערי אי אפשר להגיד על הדרג המדיני. צה״ל צריך להוציא לפועל החלטות של הדרג המדיני, רק שלדרג המדיני אין אסטרטגיה, אין תכנון לטווח ארוך, אין חשיבה יסודית ואין אפילו הכרות מספיק עמוקה עם החומר.

לא משנה כמה צה״ל יהיה מוכן למלחמה הוא לא יוכל לבצע שום דבר בצורה טובה כשהוא מקבל הוראות לקויות וזאת הבעיה הכי גדולה שלנו היום. בנוסף לדו״ח, אזכיר שאי אפשר לדבר על מוכנות למלחמה בלי לדבר על מוכנות העורף ובצפון יש לנו פערים מאוד קשים שהממשלה פשוט לא מטפלת בהם".

ח"כ קיש