האם רשות העתיקות עם הוותיקן?אלירן אהרון

פעילי קבר דוד המלך במזרח ירושלים כינסו אתמול (רביעי) את כלי התקשורת וחשפו בפניהם מנהרה חדשה שעוברת מתחת לקבר ופוגעת בצביון היהודי באחד מהמקומות הקדושים וההיסטוריים החשובים ביותר לעם ישראל.

המנהרה, שאורכה כ־600 מטר ורוחבה כמטר וחצי, נועדה לשמש מעבר תת־קרקעי של אנשי הכנסייה מהמבנה המרכזי למגוריהם של פרחי הכמורה בבניין 'בית יוסף'.

"המנהרה נבנתה בחשאיות ובמרמה במשך כעשר שנים", טענו הפעילים היהודים במקום, "כוונת הכנסייה לבנות כנסייה נוספת באזור המקווה העתיק ולפגוע בצביון היהודי".

לטענת הרב יוסף ברגר ממנהלי האתר, רשות העתיקות משתפת פעולה עם הוותיקן והופכת את המקום לוותיקן מס 1' ובאישור ובחסות מדינת ישראל.

לדבריו, המנהרה שנחשפה מכילה אוצרות הקשורים באופן ישיר לדוד המלך ומוכיחה כי המקום הוא האתר האמתי שבו נקבר דוד המלך. הפעילים היהודים מוטרדים בנוסף מהסכם שחתם בזמנו הנשיא לשעבר שמעון פרס עם האפיפיור לפיו יועבר המקום לשליטה מלאה של הנוצרים.

נציין כי לאחרונה נסגרה המנהרה שנחשפה במפתיע על ידי המדינה ומי שמחזיק במפתחות הם הנוצרים.

מרשות העתיקות נמסר בתגובה "נציגי רשות העתיקות מפקחים על הפעילות בקבר דוד מדי יום. מדובר על אתר חשוב, בעל היסטוריה עשירה ומרתקת. הטענות המוצגות בכתבה אינן עוסקות בארכיאולוגיה, אלא בגיבוב המצאות חסרות שחר".

המחלוקת הבין-דתית על המתחם המכונה על פי המסורת "קבר דוד" יסודה באופי הייחודי של המבנה המדובר, הממוקם בראש הר ציון, סמוך מאוד לעיר העתיקה בירושלים. המבנה נחשב לקדוש הן ליהודים, הן למוסלמים והן לנוצרים.

עם זאת, המחלוקת מול הנוצרים סבוכה יותר, משום שעל פי המסורת הנוצרית הקומה השנייה של המבנה היא חדר "הסעודה האחרונה", בה סעד יש"ו עם 12 ה"שליחים" לפני שהוצא להורג. המחלוקת נוגעת הן לשאלת הבעלות על המקום, והן לשאלת קיומן של מיסות נוצריות בקומה השנייה של מבנה הקבר הנחשבת כאמור כמקודשת לנוצרים.

לאורך העשור האחרון ניהלה מדינת ישראל מגעים עם הוותיקן בנוגע למעמדו הרשמי של המקום, זאת במקביל למאבקים חוזרים במקום סביב שאלת קיומן של מיסות במבנה והשליטה בנעשה בו.