בועז ארד
בועז ארדצילום: ערוץ 20

יו"ר 'המחנה הציוני' אבי גבאי קרא להוריד את מחיר החשמל והצהיר: "אני הסברתי כי המחיר של הגז הוא מחיר לא רלוונטי, לא יכול להיות שנותנים להם לקבל מיליארדים כשאנשים פה לא יכולים להדליק את החימום, לא יכול להיות וזה פשוט מחיר לא מוצדק". האומנם כך?

הודעת רשות החשמל שהופצה לתקשורת ב-11 בדצמבר מפרטת את רכיבי ההתייקרות האחרונה במחירי החשמל. ההודעה מגלה כי עיקר ההתייקרות נובעת מסיבות אחרות. הנה התפלגות המרכיבים המהווים את העלייה הנגבית באמצעות חשבון החשמל שהיוותה בעת ההודעה כ-5.9 אחוזים.

ובכן, הגורם מספר אחת בהתייקרות הנוכחית הוא סבסוד אנרגיה מתחדשת (PV ותרמו-סולר), אשר אחראית ל-3.12 אחוזים מההתייקרות. למרות האזהרות, ממשלת ישראל קבעה כבר בשנת 2011 מכסות של אנרגיה ירוקה המופקת באמצעים בלתי יעילים ויקרים, והעניקה ליצרנים התחייבויות לעשרים שנה. כך נוצר אחד העיוותים הגדולים ביותר בכלכלת ישראל, אשר מוביל לכך שאזרחי ישראל העניים מסבסדים במיליארדי שקלים מיזמים של תאגידים גדולים ובעלי הגגות והמשקים המחזיקים מכסות ייצור חשמל. במהלך זה ייבאה מדינת ישראל את השיטה הקלוקלת ואת העיוותים של חלוקת מכסות ייצור בחקלאות גם לשוק החשמל.

סיבה נוספת להתייקרות היא מחיר הפחם שעלה ותורם ל-2.82 אחוזים מההתייקרות. אם יש את מי להאשים בכך, זה בעיקר את מי שעיכב את פיתוח שדות הגז בישראל והגדלת החלק היחסי של הגז בייצור החשמל.

הגורם השלישי והפחות משפיע הוא הגז מקידוח תמר, שאחראי רק ל-2.74 אחוזים מההתייקרות, וגם זאת בעיקר בשל התחזקות הדולר. רשות החשמל מסבירה בפירוש כי מקור התייקרות מחירי הדלקים הוא בעיקר במחירים העולמיים, בין היתר כתוצאה מהתחזקות הדולר בהיקף של כ-1.4 מיליארד שקלים שתרמה כ-6 אחוזים לייקור התעריף.

עלינו לזכור כי ההתייקרות הזאת היא קצה הקרחון של עלויות עודפות שאנו משלמים בחשבון החשמל או בחובות עתידיים תמורת חוסר יעילות ושחיתות. בדו"ח רשות החשמל משנת 2017 מוסבר כי העלויות התפעוליות של חברת החשמל הן יקרות בכל קנה מידה (ודו"ח הרשות ביצע השוואה לעשרות מדינות אחרות) ועולות על הנורמה הנדרשת על פי תוכניות ההתייעלות. עלויות אלו מהוות בסיס שיוצר את היוקר העיקרי.

עלות שירותי התפעול של חברת החשמל גבוהה ב-13.5 אחוזים מהנורמה הנדרשת, וגם עלויות החלוקה של החשמל גבוהות ב-6.3 אחוזים מהנדרש. לאחרונה גם חזרה בה המדינה מעתירה נגד ההסתדרות וועד עובדי חברת החשמל, שבה ביקשה פסק דין האוסר על ועד עובדי החברה לשבות שביתות פוליטיות ולשתק רפורמות נדרשות בשוק החשמל. חולשה זו של המדינה היא הסיבה העיקרית לכניעה לדרישות ארגונים ירוקים וקידום סבסוד שערורייתי של אנרגיה סולרית מצד אחד, ואי יכולת לקדם רפורמות נדרשות מצד שני. קל להאשים את השעיר לעזאזל של יזמויות הגז. הרבה יותר קשה לבצע את התפקיד הקשה וליישם רפורמות שמתעכבות עשורים רבים.

הכותב הוא ממייסדי התנועה הליברלית החדשה ומנהל מרכז איין ראנד בישראל