הנשק של המחבל
הנשק של המחבלצילום: דובר צה"ל

המחבל שביצע את פיגוע הירי בגבעת אסף בשבוע שעבר שבו נרצחו שני חיילי צה"ל הוא עאסם ברגותי, אחיו של המחבל שביצע את הפיגוע בצומת עפרה וחוסל, סאלח עמר ברגותי מהכפר כובר.

על פי הדיווח של כרמל דנגור ברשת כאן ב', עאסם ברגותי ריצה עונש מאסר בכלא הישראלי ושוחרר בתחילת השנה. במערכת הביטחון מעריכים שהוא יילחם עם הכוחות שיאתרו אותו ויעדיף שלא להיעצר.

אחיו של עאסם, צלאח ברגותי, חוסל בשבוע שעבר - שלושה ימים לאחר שירה לעבר אזרחים שעמדו בצומת עפרה.

בפיגוע בעפרה נפצעו שבעה בני אדם ונרצח תינוק, עמיעד ישראל איש-רן הי"ד אשר היה ברחמה של אמו, שירה איש-רן שנפצעה קשה בפיגוע. רופאי בית החולים שערי צדק נאלצו לבצע לידת חירום אך התינוק לא שרד ונפטר כעבור שלושה ימים.

בפיגוע בצומת גבעת אסף שאירע ביום חמישי האחרון נרצחו שני לוחמי ''נצח יהודה'' יוסף כהן ויובל מור יוסף הי"ד. בפיגוע נפצע באורח קשה לוחם נוסף ונפצעה בינוני צעירה בת 20 תושבת בית אל.

מפקד אוגדת איו"ש תא''ל ערן ניב שסייר בזירת הפיגוע יחד עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, תיאר את ממצאי התחקיר המבצעי וסיפר כי החיילים שעמדו בטרמפיאדה לא חשדו ברכב בו נסעו המחבלים כי הוא היה עם לוחית זיהוי צהובה.

"ביום חמישי בבוקר מפגע שקשור לפיגוע בעפרה מגיע לכאן (צומת גבעת אסף) עם רכב כחול ולוחית זיהוי צהובה. הוא מכיוון רמאללה, נוסע עד לצומת ועושה פרסה וחוזר לצומת. עומדים כאן שלושה לוחמים, הם לא חושדים בו כי זה רכב עם לוחית זיהוי צהובה (ישראלית). המרחב הזה לא נראה כמו שהוא נראה עכשיו - הבטון כאן חדש, העמודים חדשים.

"למעשה כל התחנה הזאת חדשה, פחות משבועיים כאן כי כל הצומת משופצת. ויש כאן שתי בטונדות שמאבטחות נגד דריסה", סיפר תא"ל ניב.

מפקד האוגדה תיאר, "יושב כאן חייל, אוכל, שני חיילים נמצאים בצד. כאן יושבת עוד אישה שמחכה להסעה וליד עומדת עוד אישה אחת. הרכב עוצר שם ובעצם יוצא מחבל עם קלצ'ניקוב ויורה על החיילים. הורג שניים, פוצע אחד אנוש ופוצע את האישה קשה ופוצע גם את האישה השנייה יותר קל. לוקח נשק אחד עולה על הרכב ונוסע.

''למעשה הוא ממשיך בציר למעלה, פונה שמאלה, נתקע עם הרכב ועולה בעלייה. אנחנו יוצאים אחריו למרדף. בסופו של דבר אנחנו לא מצליחים להגיע אליו באותו רגע ומאז ועד עכשיו אנחנו במרדף רציף אחריו. את הנשק אנחנו מוצאים, גם את שלו וגם את מה שהוא לקח. מאז עצרנו חלק מהחבורה שקשורה אליו, אנחנו בעיצומו של מרדף", הוסיף.

תא"ל ניב דחה את הטענות אודות רמתו המבצעית של גדוד נצח יהודה, "נצח יהודה זה גדוד שהביא הרבה מאוד הישגים, עצר מאות אנשים במהלך השנים ביו"ש, תרם לביטחון במרחב הזה בצורה שמעט מאוד גדודים יכולים להתחרות בה, מכיוון שהוא נמצא כאן כל השנה. זה גדוד שמשרת יומם ולילה. הלילה ביצע מעצרים בגזרה, לא הפסיק לרגע".

האזינו: קריאת חירום מהפיגוע בגבעת אסףמד"א