הסיור בארכיון המדינה
הסיור בארכיון המדינהצילום: דוברות

סיורי הוועדה המיוחדת לפרשת היעלמותם של ילדי תימן, מזרח והבלקן נמשכו גם היום (ראשון) ואיתם גילויים חדשים על הפרשה ותקופתה.

הוועדה בראשות ח"כ נורית קורן (הליכוד) סיירה בארכיון המדינה – שנתיים לאחר מבצע חשיפת תיקי החקירה להיעלמות ילדי תימן כפי שנקבע בהחלטת הממשלה. ח"כ קורן הגיעה לעקוב מקרוב על תהליך חשיפת התיקים וללמוד על תיקים נוספים שטרם נחשפו לעין הציבור.

במשך כשנתיים מכינון הוועדה לאחר חשיפת התיקים, נשמעו בוועדה המיוחדת בכנסת עדויות רבות של אנשים שאודות משפחתן לא מופיע בתיקים הרבים. כמו כן, צוות הוועדה העוקב ודן בתיקי החקירה של הוועדות הקודמות שחקרו את ילדי תימן, נתקל בחומרים חצויים ושחלקם הושחרו בתהליך חשיפתם. לצד זה, ארכיון המדינה אף טרם העלה את כל קובצי ההקלטה של ועדות החקירה השונות.

יו"ר הוועדה קורן אמרה בסיור בארכיון המדינה "דרישת הוועדה לבוא לביקור בארכיון על אף המגבלות הרבות בשל החשאיות והצנזורה, הינה משום שתפקיד הוועדה הוא בין היתר לעקוב אחר חשיפת המסמכים של ארכיון המדינה הנוגעים לפרשת ילדי תימן. הצגנו בפני הארכיון רשימה רבה של דברים הקשורים באופן ישיר לפרשה ושטרם נחשפו, כך לדוגמא: רופא הילדים ד"ר סטנלי לוין שחתם על תעודות פטירה של הילדים באותה תקופה ועפ"י עדות אשתו הוא כלל לא שהה בארץ אותה עת.

''לצורך כך אנו דורשים מסמכים של הסוכנות היהודית, תיקים של בקרת הגבולות, תיקים של משרד העלייה ועוד. כמו כן, מסמכים חשובים שהותרו לעין הציבור והושחרו בהן שמות המטפלות בילדים, תיקי משטרה שעסקו בתלונות על חטיפה, תיקים שעסקו באניות שהביאו את רכוש עולי תימן, ועוד. שמחתי כי הובטח לי היום בסיור שכל בקשותיי ייבחנו ברצינות וכי מסמכים חשובים שהותרו לעין הציבור והושחרו, ייחשפו בקרוב מחדש באתר ארכיון המדינה", סיפרה קורן.

היועמ"ש של הוועדה, עו"ד דן מרזוק, תיאר "אנשים פרטיים שמסרו חומרים לוועדות החקירה, מטרתם הייתה לחשוף זאת ואלו יכולים גם להיחשף לעין הציבור. ראוי לעשות את הבדיקה עם האנשים ולפרסם בהקדם את החומרים. כן יש לבדוק את יכולת הארכיון לחשוף חומרים מארכיונים אחרים, דוגמת ארכיון ויצ"ו אשר בו אנו יודעים שיש חומרים בעל ערך היסטורי משמעותי לפרשה".

היועמ"ש של ארכיון המדינה, עו"ד נעמי אלדובי, אמרה בסיור: "כל החומרים של שלוש הוועדות, נחשפו בהתאם למתווה החשיפה ועומד לעין הציבור. המגבלה העיקרית לתיקים שלא נחשפו היא הגנת הפרטיות - דברים שקשורים לזכויות הפרט, לתיק האימוץ או פוגעים בחוק זכויות החולה. כמו כן, גם מחקרים פרטיים שהובאו לוועדה יש בהם את קניינו של הפרט ולכן הוא לא עלה. אנו נבדוק בהקדם את בקשתה של יו"ר הוועדה קורן לבדוק באופן חסוי מסמכים פרטיים הקשורים לאלו שפנו אל הוועדה".

יורם רוזנצוויג, חושף בארכיון המדינה, פירט בסיור על המסמכים הנוספים שהוועדה ביקשה לחשוף. באחד ממסמכי המשטרה שהציג וטרם נחשף, מדובר על דו"ח שכתב מפקד משטרה בשנת 51' בנוגע לתלונה על היעדרותם של ארבעה ילדים.

מפקד המשטרה כותב בסיכום הדו"ח כי ילד אחד אותר וכל השאר נעלמו, "כנראה או מחמת כך שהם הגיעו לבית החולים מזי רעב ואחרי הטיפול הם השמינו ולא היה ניתן לזהות אותם, או משום שיש נוהג אצל התימנים לחטוף ילדים אחרים ועל כן הם נעלמו", כך נכתב.