אופיר זילביגר, יועץ לכלכלת המשפחה וניהול ההון האישי, החליט להרים השנה דגל אדום: משפחות רבות נמצאות בסכנה של קריסה כלכלית, או שיעבוד לבנקים עד גיל 50 לפחות.

"ב-40 שנה, משפחה ישראלית משלמת כ-200,000 ₪ על המינוס. אני מזמן כבר אומר שהמדינה חייבת לתת הכשרה לכל משפחה על ניהול ההון האישי שלהם, אבל אף אחד בנתיים לא עושה את זה. רק עכשיו פנו אליי ממשרד הקליטה ומשרד הרווחה, כדי להתחיל להעביר הדרכות לעולים חדשים או משפחות שכבר הגיעו למצוקה. אני תוהה למה מחכים? התנהלות כלכלית נכונה זה משהו שצריכים ללמד בכל קורס באוניברסיטה ואם אפשר, גם בבית הספר. יחד עם 5 יחידות מתמטיקה, 5 יחידות לניהול כלכלת הבית"

זילביגר עצמו היה במצב הזה, עד שהחליט לשנות כיוון וללמוד איך להתנהל נכון עם הכסף שלו. מה שאיפשר לו עם הכנסה לא גדולה במיוחד, לרכוש שתי דירות להשקעה בשנה האחרונה. לטענתו, לא מדובר בשום "טריק" או קסם, אלא בהתנהלות נכונה נטו.

בחודש האחרון השיק זילביגר את הקורס האינטרנטי שלו על התנהלות כלכלית נכונה. הישראלים הבינו שהגיע הזמן לעשות שינוי בהתנהלות הכלכלית, אבל השינוי לא קורה מספיק מהר. לכן אומר אופיר שכמו שבהתחלה אתה לא יודע איך לגדל ילדים אבל עם הזמן אתה לומד ונהיה הורה מקצוען, ככה צריך גם עם כסף. אם זה לא יגיע מבתי הספר או המדינה, זה יגיע מהציבור. מאנשים כמוהו.

אתה לא חושב שאתה קצת מגזים עם ההפחדות?

"משפחה ישראלית משלמת כ-200,000 ש"ח על המינוס שלה במהלך 40 שנה. לגדל ילד בישראל עולה בממוצע כמעט מיליון שקלים. זה מטורף! במצב הזה, אין כמעט סיכוי שישראלי ממוצע יוכל לרכוש נכס ולא להיות עבד של הבנקים. אני מדבר איתך על ממוצע. יש מקרים יותר חמורים ויש כאלה שמתנהלים נכון, אבל להגיד שזה מוגזם, אני לא חושב. אם יותר ויותר משפחות בישראל לא מצליחות לפרנס את המשפחה שלהם ולדאוג לעתיד של הילדים שלהם מראש, יש בעיה. בעיה חמורה. או שאנחנו נלמד להתנהל נכון, או ששירותי הרווחה יתחילו לעבוד שעות נוספות. הרי לא סתם פנו אליי כבר משם. זיהו את הבעיה.

אתה לא פוחד קצת מזה שיתייגו אותך כמו עוד מנטור באינטרנט?

"ממש לא. קודם כל אני מלווה משפחות לא רק באינטרנט, והקורס הוא רק דרך פחות יקרה להגיע לכל משפחה. אם אתה מקצוען במה שאתה עושה, השם שלך לא ייהרס. כמובן שבכל מקצוע יש יותר מקצוענים ויש פחות, אבל אם אתה מקצוען אמיתי אין לך מה להילחץ. בסופו של דבר אנשים מרוצים, הם ממליצים עליי לחברים שלהם, ואני לא רואה סיבה לפחד להיות מתוייג איכשהו.

וורן-באפט המשקיע העשיר ביותר בעולם. "ההשקעה הכי טובה שאתה יכול לעשות, היא השקעה בעצמך, ככל שתלמד יותר, ככה תרוויח יותר".

אתה לא חושב שלממשלה והמצב הכלכלי יש קשר לזה?

המצב כמובן לא עוזר, אבל הוא לא הגורם המכריע. בישראל יש כסף. יש הזדמנויות. יש אופציה להשקעות ולחסכונות. עובדה שיש הרבה אנשים שיש להם הרבה כסף. אני לא חושב שאם פתאום תיבחר ממשלה אחרת זה ישתנה לכולם. אולי לחלק קטן בר מזל. לרוב האנשים המצב לא ישתנה אם הם לא יקחו את עצמם בידיים.

אז למה אף אחד לא עושה כלום בקשר למצב הזה?

אם את חולה בבית, את שואלת למה אף אחד לא עושה עם זה משהו, או שואלת את עצמך מה אני יכולה לעשות עם זה?

אני לא יודע למה אף אחד לא עושה עם זה משהו, ואני אגב לא בטוח שזה נכון. מנסים לעשות ואפילו פנו אליי בנושא. אבל כרגע זה לא אמור לעניין אותי, אותך ואת האנשים שנמצאים במינוס או בדרך לשם. מה שאמור לעניין אותם זה מה הם צריכים לעשות, ולא למה אף אחד אחר לא עושה עם זה משהו.

אגב הבעיה היא לא רק המינוס. הבעיה היא גם אנשים שלא מצליחים למנף את הכסף שלהם בכללי ולחיות טוב יותר. אבל אפשר!

אז מה בעצם אתה מציע בקורס שלך?

קודם כל אני מלמד איך ליצור תוכנית כלכלית אישית. כלומר תוכנית שמביאה אותך למצב שאתה רוצה להיות בו מבחינה כלכלית, וכמה זמן זה אמור לקחת אם ניקח בחשבון את הנכסים הקיימים – משכורות, נכסים וכו'.

לאחר מכן אני עוזר לבנות תוכנית צעד-אחר-צעד על איך להגיע ליעד של כל אחד.

ואם היעד הוא לא הגיוני? נגיד אני רוצה להיות כמו וורן באפט

אם היעד הוא לא הגיוני אני אציין את זה, אבל אל רוב היעדים, רוב האנשים שבאים אלי עם מינוס יכולים להגיע תוך שנה - שנתיים. אנשים מבקשים שיהיו להם דירות להשקעה שירוויחו מהן, פלוס יפה בחשבון הבנק, טיול בחו"ל ... עוד לא היה לי תלמיד שביקש להיות וורן באפט ואם היה אז הייתי אומר לו שאני לא הכתובת לכך.

וורן באפט יש אחד, אבל אם נשווה אותו לעולם הספורט, אז אתה לא חייב להיות אלוף אולימפי כדי להיות ספורטאי טוב.

4,500,000 שקלים חיסכון בשנתיים וחצי

על כמה לקוחות אותה נוסחא כלכלית הוכיחה את עצמה עד עכשיו?

"בסביבות 120 אנשים שעבדתי איתם בשנתיים וחצי שאני עוסק בתחום. ואני מדבר על כל סוגי המשפחות: ממנכל"ים של חברות שלא ידעו איך לנהל את הכסף שלהם, עובדי מפעל עם משכורת מינימום וכו'. את כולם הצלחתי להוציא מהמינוס ולנכס הראשון שלהם".

ובמה השיטה שלך טובה יותר משל יועצים אחרים למשל? המצאת משהו חדש?

"לא המצאתי שום דבר חדש. לקחתי כמה דברים קיימים שעובדים טוב, ופשוט חיברתי ביחד. לקחתי את התאוריה על כלכלה התנהגותית של דניאל כהנמן שעליה הוא זכה בפרס נובל לכלכלה, לקחתי הרבה ידע על ניהול כלכלי נכון מהלימודים שלי, לקחתי תרגילים לעבודה מנטאלית כדי שלא תתפתי להוציא כסף על דברים שאת לא צריכה, וחיברתי ביחד.

ככה שאת גם תהני במהלך התהליך וגם תחסכי יותר ותמנפי את הכסף. אני יודע שהרבה פעמים זה לא כיף להתעסק בכסף שלנו, אבל צריך לעשות את זה. אני גורם לתלמידים שלי ליהנות יותר במהלך הדרך וכתוצאה מכך הם לומדים מהר יותר וגם עובדים יעיל יותר ומגיעים לתוצאות מהר יותר.

להערכתך, כמה כסף אני יכולה למנף תוך שנתיים?

בואי נשב על זה, נראה מה ההכנסות שיש לך, מה הנכסים, מה ההוצאות... נבנה תוכנית. זה לא בעיה. בשביל מה עשיתי את הקורס? בדיוק בשביל זה.

מאיפה מומלץ להתחיל?

תראו, יש היום המון מידע נגיש וכלים שימושיים שאפשר להתחיל מהם.

אבל כדי להיות כנה ב -100% אני חייב לומר שתהליך כזה לא מתחיל ונגמר בטבלת אקסל.

רוב המחסומים של הלקוחות שלי הם עמוקים יותר מאשר עוד פיסת מידע.

האמת, ממש לא מזמן השקתי קורס וידאו אינטרנטי שאותו אני מחלק ללא תשלום.

הקורס לוקח את המשתתפים צעד אחר צעד אל תוך העולם המופלא של צמיחה כלכלית וצבירת הון אישי ושובר את הסקפטיות גם של אלו שזה היה נשמע להם בלתי אפשרי.

מכאן אפשר להצטרף >>>

אופיר זילביגר
סטודיו עדיגיטל