יש כאלף מושחתים שנלחמים נגד האזרחיםאלירן אהרון

בראיון לערוץ 7 קובע עורך הדין איתן ארז, מומחה למאבק בשחיתות, מייסד עמותת 'יושרה לישראל', כי שלוש בעיות מרכזיות מעיבות על עתידה של ישראל: היעדר תכנון לטווח ארוך, שלטון מרכזי חלש והשחיתות.

"אם שלוש הבעיות הללו לא תיפתרנה המצב יילך וידרדר", אומר עו"ד ארז ומציג דוגמאות לנגע השחיתות, אותו ניתן למצוא, לדבריו, בכל מקום אפשרי.

״אתה יכול ללכת ברחובה של עיר כמו רמת גן שבה כל המבנים הם של ארבע קומות ופתאום מבנה של שלושים קומות. זה הרי לא במקרה. למה אין מספיק מכשירי MRI? למה אין מספיק תאי לחץ? למי יש אינטרס שלא יהיו עוד מערכות? למה יש חברה בשם 'שראל' שיש לה בלעדיות לאספקה לבתי החולים?", שואל ארז וקובע כי על כל אלה אמור היה להיות ממונה שר בריאות במשרה מלאה שימצא מענה ראוי.

עוד מציין עו"ד ארז את המחסור ברופאים כעדות לבעיית התכנון לטווח קצר, תכנון שלא הוביל את המערכת להקים עוד בתי ספר לרופאים ועוד בתי חולים במשך עשרות שנים. "בקוריאה סנגפור ויפן מתכנים חמש או עשר שנים קדימה. כאן מתכנים לכל היותר עד שבוע הבא".

בהתייחסו לסגן שר הבריאות וההערכה המופנית כלפיו בציבוריות הישראלית, אומר עו"ד ארז כי בעיניו אדם שאינו מוכן להיות שר ולהצהיר נאמנות למדינת ישראל אינו ראוי לתפקיד ציבורי כלשהו. בנוסף לכך סבור עו"ד ארז כי מאחר וליצמן אינו מסוגל לפתור בעיות כדוגמת אלה שמנה בתחילת הדברים הרי ש"הוא נכשל בתפקידו".

באשר למחסור במכשירי MRI אומר ארז כי ישנם יבואנים המבקשים לייבא מיכשור ומשאיות לMRI נייד, אבל הם אינם מקבלים רשיונות בשל אינטרסים של גורמים כלשהם שהוא אינו יכול לפרטם.

על קופות החולים קובע ארז כי מדובר במנגנונים שאינם מתנהלים בשקיפות הכרחית וסגן שר הבריאות אינו מחייב אותן להירשם כעמותות, מה שיחייב אותן לעמוד בתנאי שקיפות ציבורית.

עוד הוא מציין כי בקופות קבוצות קטנות שולטות מבלי לתת אפשרות לבחירות ולחילופי הנהגה.

"מערכת הבריאות חולה וזקוקה לשר במשרה מלאה שינקה את המערכת אחת ולתמיד", קובע עו"ד ארז ומדגיש כי בסופו של יום לשחיתות ולהיעדר השקיפות יש תוצאה הנוגעת לחיי המטופלים שזוכים לשבע דקות מול המערכת, ובהיעדר רופאים וזמן הלקוחות נשלחים לבדיקות חוזרות ונשנות מבלי להעניק מבעוד מועד טיפול נצרך שימנע תסבוכות בריאותיות.

השינוי המתבקש, מסביר ארז, מתחיל בהבנתה של הממשלה את תפקידה כמי שאמורה לשרת את האזרחים וליצר שקיפות במערכת, לנקות את המערכת שאותה הוא מגדיר כמארג של מפלצות עם תקציבי ענק.

בדבריו קורא עו"ד ארז למפלגות בישראל לכלול במצען את הקמתה של רשות למאבק בשחיתות, כזו שתהיה בעלת סמכות חקירה, בדיקה, אכיפה של החוק וענישה של האחראים לכשלים במערכות הבריאות השונות ובמערכות האחרות. לטעמו הפוליטיקאים לא ירצו לחזק את המאבק בשחיתות כשם שפושעים לא ירצו לחזק את המשטרה.

"להערכתי כאלף מושחתים בצמתים עיקריים במקומות משלתיים ברשויות מקומיות וגופים כמו הנמלים ומערכת הבריאות וחברת חשמל שהם מהגופים המושחתים בישראל, האלף הללו נלחמים בתשעה מיליון, ובגללם הכול יקר ויש ירידה מהארץ וגובר היאוש והדמורליזציה בעם".

לדבריו המקומות בהם נמצאת השחיתות הם המקומות בהם יש בירוקרטיה והרבה כסף, ובמקומות הללו יש לנקות חסמים ולייצר שקיפות.

בהמשך הדברים ביקשנו מעו"ד ארז המלצות להתמודדותו הנכונה של האזרח הנכנס לקבוצת רכישה, והוא משיב: "לבדוק טוב טוב מי המארגן ושיש זכויות קנייניות על הקרקע, לבדוק עלויות בניה ומי החברים בקבוצה ומה הרקורד של המארגן".

חשבונות נאמנות אינן ערובות שאמורות להרגיע את המשקיעים הפרטיים, ועו"ד ארז מזכיר בהקשר זה את ענבל אור שהורתה להעביר את הכספים למקום אחר. יצוין שעו"ד ארז הוא המפרק של החברה שבבעלות ענבל אור.

"פרשת ענבל אור היא קו פרשת מים בתחום. כתוצאה מהפרשה ההיא מארגנים לא רציניים נפלטו מהשוק או הועמדו לדין, וישנם גם מארגנים רציניים. יש לא רציניים כמו מארגני פרויקט 'יונייטד-שרונה' בקריה, ששם יש בור של מיליארד שקל ומי שקנה שם יצטרך להוסיף לפחות שני מיליון שקלים מעבר למחיר שהובטח לו. בקבוצת רכישה אין הבטחה למחיר סופי. מעבר לרכיב הקרקע לא יודעים מה העלויות של הבניה".

ולמרות שהוא עצמו לא מתכוון להתמודד על מקום בכנסת ולהיאבק בשחיתות מבפנים יש מפלגה שהוא תומך בה, זו מפלגת 'ביחד' של האלוף במיל' יום טוב סמיה, "אדם ישר דרך, רב זכויות, איש הנהגה וחזון".