סגן א' יום טרם ענידת הכספיים
סגן א' יום טרם ענידת הכספייםצילום: דו"צ

מחר (רביעי) יתקיים מסדר כנפיים ובין הצוערים המסיימים את קורס הטייס יהיה גם סגן א' עמו שוחחנו ביומן ערוץ 7, והוא מספר שלמרות כל השלבים והקשיים שעברו הוא וחבריו בשלוש השנים האחרונות תחושת ההתרגשות היא זו שממלאת אותו ביממה שטרם ענידת הכנפיים.

א', נווט לעתיד, מספר כי בכלל חשב שיתגייס לאחת מיחידות השדה, או כלשונו "מתותחנים ומעלה", אך ניגש למיונים הראשונים כמו רבים מחבריו שניגשו מבלי לסמן את קורס הטיס כיעד, התאמצו להצליח בו וכך התקדמו משלב לשלב כאשר התחושה היא שלכל היותר יפלו מהקורס למקומות טובים אחרים בשורות הצבא.

מאחר ומדובר בקורס הנחשק בצה"ל, קורס שלטקס הסיום שלו מגיעה צמרת הצבא, ראש הממשלה ונכבדים אחרים, תהינו אם כאשר הוא מסתכל ימינה ושמאלה הוא מזהה בחבורה שאתו משהו אחר שלא ניתן למצוא אצל בני גילם האחרים והוא משיב ב"כן ולא".

"אנחנו 41 חבר'ה, מעולים אחד אחד, ערכיים ועובדים קשה שבאים לתרום מעצמם, אבל הגיעו לקורס אנשים שגם הם מעל ומעבר ולמרות זאת הם לא עברו, לא כי הם פחות טובים אלא כי יש כישורים מסוימים שצריך למקצוע הטיסה ולא לכולם יש את זה. מה שמאחד אותנו זה שלכולנו יש את ההתאמה למקצוע. בנוסף, בית הספר עובד בצורה שהוא רוצה אנשים טובים ומי שלא מסתדר עם אחרים ולא עובד בצוות לא נשאר. אנשים מדהימים שהם לא איתנו גם הם חבר'ה מעולים".

על ההתייחסות לטייסים כמי שחיים לבדם ואינם נזקקים לכישורי חברות ועבודה בצוות אומר א' שמדובר במיתוס ולא מעבר לכך. "אמנם בסוף אתה לא מסתער בקבוצה מעבר לגבעה כמו ביחידות החי"ר, אבל כשאתה יוצא לפעילות מבצעית זה לא לבד, תמיד יש מבנה של מטוסים, כמה אנשים יחד שעושים מבצע וערך הרעות לא מתגמד. בכל הקורס מדברים על הדבר הזה ומשקיעים בו. אם יש מישהו שמאוד מתאים לטוס אבל הוא לא חבר צוות ולא מסתדר עם החבר'ה הוא לא יצליח".

במשפחתו של א' ניתן למצוא טייסים ושאלנו אם נוכחותם מלחיצה או מעודדת. א' משיב ומבהיר כי אמנם יש לו בני דודים ודוד טייסים "אבל עניין חיל האוויר לא מהותי במשפחה. במשפחה הגרעינית שלנו אבא שלי והאחים היו בצנחנים ובקרבי, אבל יש אחרים שאצלם החיל נמצא עמוק במשפחה וברור להם שזו השאיפה. אצלי זה פחות. המונח משפחת חיל האוויר קיים. זו משפחה שעוטפת את כל מי שנמצא בחיל הזה ותומכת במשפחות. אני בטוח שאצל משפחות כאלה זה בא לידי ביטוי יותר".

כשהוא מתבקש לציין נקודת שבר אחת במהלך המסלול מתקשה א' לציין נקודה ממוקדת אך מתאר קושי מנטאלי שחורז את הקורס בעצם ההתמודדות עם כשלונות: "אני לא זוכר נקודה אחת ספציפית, אבל יש מצב שבו הרבה חבר'ה שהצליחו עד עכשיו בכל מקום פתאום מתחילים לחוות קשיים בפעם הראשונה בחיים כי זה מקצוע חדש לגמרי שצריך ללמוד ומסביב יש עוד אנשים טובים. במקצוע הטיסה חווים כל הזמן כשלונות ומקבלים את הכלי של התמודדות והצמיחה מתוך הכשלונות".