עד לאחרונה נחשבה לעיר שקטה בכל הקשור ליחסי יהודים-ערבים. רמלה
עד לאחרונה נחשבה לעיר שקטה בכל הקשור ליחסי יהודים-ערבים. רמלהצילום: יעקב לדרמן, פלאש 90

בבוקר יום שישי האחרון קמו תושבי שכונת אג"ש (אגף השיכון) ברמלה, וגילו מחזה די מבהיל – צמיגיהן של יותר מחמש מכוניות נוקבו במהלך הלילה.

הם מיהרו להגיש תלונה במשטרה, כאשר זהות המשחיתים די ברורה להם. במהלך התקופה האחרונה חוו התושבים מספר גדול של התנכלויות משכניהם הערבים, שחלק מהן התלקחו והפכו לעימותים המוניים.

"ביום האחרון של חנוכה הדליק אחד הבחורים חנוכייה ברחוב", מספר אחד התושבים, "מיד הגיעו חבורה של תשעה בחורים ערבים ושברו לו את החנוכייה, וכשהוא ניסה להתעמת איתם הם היכו אותו קשות. זה הביא יותר מאוחר לעימות גדול בין צעירים יהודים וערבים. כל זה בא בהמשך למקרים יומיומיים שבהם ערבים מכים נערים יהודים, מקללים אותם, גונבים אופניים ועושים מעשי ונדליזם. יש פחד ברחובות של רמלה, תשאל כל תושב פה, במיוחד בשכונות מזרח העיר, מרגישים פחד".

כדי להבין את התופעה צריך לצלול לתוך המציאות המורכבת של העיר רמלה. בשיחה שאנחנו עורכים עם גורם שמכיר מקרוב את ההתנהלות בעיר ובעירייה, מצטייר הרקע לגל האלימות הערבי החדש. "לפחות ב-15 השנים האחרונות, רמלה נחשבת לעיר מאוד שקטה יחסית לערים מעורבות אחרות. הייתה פה תמיד אווירה של דו קיום, מצב הרבה יותר טוב ביחס ללוד השכנה".

עם זאת, ההיסטוריה של רמלה לא נקייה מאירועים לאומניים. השיא היה לפני שמונה שנים, כאשר תושב העיר ג'ורג' סעדו נרצח בירי שביצע נער בן 15, גם הוא תושב העיר. אירוע נוסף, שזכור בעיקר בגלל דברים שאמר הרמטכ"ל היוצא איזנקוט בעקבותיו, הוא פיגוע שבו שלפו שתי נערות תושבות העיר מספריים וניסו לדקור מאבטח בקניון. ועם כל זאת, הגרף היה נמוך יחסית לערים מעורבות אחרות. לדברי הגורם, אווירת הדו קיום מורמת על נס על ידי חלק מתושבי העיר והם מתעקשים להחזיק בה בכל מחיר.

שינוי הכיוון המשמעותי שמתרחש בימים אלה קורה במקביל להתרחשויות אחרות בעיר. המערכת הפוליטית של רמלה סערה לקראת הבחירות האחרונות, כשהנושא הערבי-יהודי הועלה על ידי שני הצדדים במהלך כל הקמפיין. מפלגת הבית היהודי פרסמה שלטי חוצות שקוראים להצביע לה כדי למנוע את ההתבוללות, והצליחה לעורר את חמתם של הערבים ותושבי העיר האחרים. בצד הערבי ניכרה התערבות משמעותית של חברי סיעת הרשימה המשותפת לטובת המועמדים בעיר, וחבר הכנסת אחמד טיבי הגיע בעצמו כדי להביע תמיכה במתמודדים הערבים.

ימים ספורים לפני הבחירות עצמן החלו השמועות לרוץ. מיכאל וידל, המועמד לראשות העיר מטעם הליכוד, תואר בהודעות שנשלחו כמי שנפגש עם ח"כים ערבים ומתכנן לרקום דיל עם הרשימות הערביות למועצת העיר. וידל הודה שנפגש עם חברי הכנסת של הרשימה המשותפת, אך טען שעשה זאת במסגרת ניסיונות להגיע להסכמות באשר לרעש המואזין בעיר, שנחשב לבעיה גדולה. יש לציין שוידל מכהן כראש העיר החל משנת 2017.

בסופו של דבר, לאחר שנבחר וידל לראשות העיר הוא הקים קואליציה יחד עם המפלגות הערביות, שהתנו את כניסתן בהישארות הבית היהודי באופוזיציה. במצב שנוצר, הקואליציה של וידל תלויה בחברי המועצה הערבים. הצעד הזה של וידל הצליח לעורר את זעמם של רבים מתושבי העיר.

גל אלימות

"לראשונה בתולדות רמלה יש לנו קואליציה שנשענת על המפלגות הערביות", אומר לנו תושב העיר. "ראש העיר הנבחר מזוהה עם המגזר הערבי באופן מובהק. גם בנתוני הבחירות רואים את זה, כמעט 100 אחוזים מהערבים בעיר תמכו בו. ראשי העיר של רמלה תמיד הקפידו שיהיה להם רוב יהודי במועצה כדי שיוכלו להרכיב קואליציה, ורק על גבי הבסיס הקואליציוני היהודי הוסיפו מפלגות ערביות. וידל עשה דיל עם הערבים ונתן להם השפעה גדולה על העיר. היו לו אלטרנטיבות. יש באופוזיציה שבעה יהודים והוא היה יכול להרכיב איתם קואליציה, אבל הוא העדיף את הערבים".

לטענת התושבים, ההתרחשויות הפוליטיות השפיעו באופן מיידי על האירועים האחרונים. "השטח מרגיש את זה, הערבים בשטח מרגישים שאין דין ואין דיין. הם על הגל. התחושה היא תחושה קשה, יש פה גל אלימות, מדברים קטנים ועד הדברים הגדולים".

הגורם שעמו שוחחנו מסביר באופן מעט יותר מורכב את שיתוף הפעולה של וידל עם הערבים. "ראש העיר הקודם, יואל לביא, החזיק קצר את כל המגזרים, ובכלל זה גם את המגזר הערבי. וידל הוא אדם הרבה יותר לחיץ באופן כללי, ולכן הוא נכנע גם ללחץ הערבי. הלחיצוּת שהוא מציג כלפי הערבים מורגשת בשטח, והם מנצלים את זה". הגורם מסביר שפרט לגל ההתקפות, שגם להבנתו מקורו בתחושת העליונות הערבית שמגיעה מהמערכת הפוליטית, יש גם החלטות ברמת העירייה שנושבות באותו כיוון. "הוא הכניס לעירייה כל מיני עובדים ערבים חדשים, בא מאוד לקראתם. בסלוגן של העירייה ובאירועים שיש כאן מדברים כל הזמן על דו קיום ועל החג של החגים, כשמעלים על נס תרבויות נוצריות ואסלאמיות".

אחת מההחלטות בסגנון הזה הצליחה להוליד כעס גדול אצל אחת התושבות. אווה פנש, עולה מצרפת וציונית נלהבת, נדהמה לשמוע מילדיה על החוויה שחוו בבואם לספרייה העירונית. בכניסה, בצורה בולטת למדי, הם פגשו בעץ אשוח שהוצב לכבוד חג המולד. "כותבת את הפוסט עם דמעות בעיניים", היא פותחת בפוסט נסער שפרסמה בפייסבוק מיד אחרי האירוע. "כילידת צרפת אני זוכרת את הימים האלה כשהייתי תלמידה בבית ספר שאינו יהודי. חודשי דצמבר הארורים, חודשים שהמורים לימדו אותנו שירי נצרות על אותו איש או שהיינו צריכים לקשט את עץ אשוח לכבוד חגם... ב"ה זכיתי לעלות לארץ, זכיתי להקים כאן את ביתי וללדת את ילדיי. בגאווה עצומה מספרת לכל מי שרוצה לשמוע שילדיי לא מדברים צרפתית כי לא עזבנו את הגלות כדי לחזור אל הגלות... אבל השבוע כאן ברמלה קיבלתי סטירה מצלצלת כשילדיי חזרו מהספרייה הציבורית בעיר ושאלו אותי: למה העץ המקושט הזה עומד בגאון באמצע הספרייה ומקבל את פני כל הנכנסים? האם אנו חוגגים את חג המולד? מה אני צריכה לענות להם, דו קיום? כמו שכולם אוהבים לצעוק".

מי שעוד נזעק נגד המציאות הפוליטית החדשה שאליה התעוררה העיר רמלה, הם שניים מרבני הקהילות בעיר, שמיהרו לשלוח מכתב לראש העיר במחאה על הקואליציה שהרכיב. הרב יוסף ישראלי והרב מיכאל יומטוביאן הצרו על כך שחברי הקואליציה של וידל אינם ציונים, ולטענתם הם אינם ראויים להוביל את העיר רמלה. "החלטות הקואליציה בהנהגתך צריכות לעבור דרך אנשים שלא חוגגים איתנו את יום העצמאות ולא אבלים איתנו ביום הזיכרון", הם קובלים במכתב ומוסיפים: "הקול שאנו משמיעים פה הוא קולם של רבים וטובים, זהו הקול של התושב הרמלאי המעוניין בהנהגה ציונית ומכובדת לעיר. כל אזרח בעיר מבין מהי המשמעות של הקואליציה בראשותך, אנא התעשת ותקן את המעוות".

שמועות על כסף פלשתיני

מה שמתרחש כיום ברמלה מזכיר במידה רבה את מה שקרה במערכת הבחירות בחיפה, שהתפרסם בתקשורת והגיע עד לראש הממשלה. גם שם עינת קליש-רותם, מועמדת יהודייה, כרתה ברית עם המפלגות הערביות, והצליחה לעורר עליה את זעמם של רבים מבני העיר. שם זה נגמר בנסיגה ממינויו של רג'א זעתרה, תומך מוצהר בחיזבאללה, מסגנות ראשות העיר, אך השותפות הקואליציונית עם מפלגתו נמשכת. ברמלה וידל לא מראה נכון לעכשיו שום סימן של חזרה בו. דמיון נוסף הוא השימוש המרובה בעיקרון הדו קיום כדי לעטוף את המהלך, רק שברמלה המציאות בשטח מראה שאין זו אלא כסות עיניים.

"חברי המועצה הערבים כאן לא מזוהים פוליטית בצורה חריפה כמו בחיפה, אבל אנחנו כן רואים שהמפלגות הארציות של הערבים עומדות מאחורי הרשימות השונות ברמלה, ואת האג'נדה שלהן אנחנו מכירים", מסביר הגורם. "יש בעיר בית ספר של התנועה האסלאמית, היו פיגועים בעבר, יש שמועות על כספים מהרשות הפלשתינית שנועדו לקניית בתים בעיר והשתלטות על שטחים, יש גם משפחות שהן פלשתיניות בחלקן, איחודי משפחות מעזה. אם הייתי מנסה לאפיין את רמלה במובן הזה, הייתי אומר שפה הלאומנות פחות נוכחת מעל פני השטח, אבל מתחת לפני השטח יש כל הזמן התרחשות".

הפוטנציאל של ההתרחשות הזאת עלול להיות נפיץ. ברמלה קיימת שכונת ג'ואריש הידועה לשמצה, שרגל יהודית לא תדרוך בה וגם המשטרה נשמרת מלהיכנס אליה. בשכונה קיימים מצבורים גדולים של נשק, ותושבים שלא מהססים להשתמש בו. גם בשכונות במרכז העיר מעידים התושבים על רציחות ונקמות דם פנים ערביות שמתרחשות לעיני כול, בלי שום פחד. "אחת הנשים בשכונה, מספר שלוש ברשימת הבית היהודי, סיפרה על רצח שהתרחש מתחת לבית שלה ממש, בערב חג", מספר התושב. "אי אפשר לספור את הרציחות, שבעקבותיהן מגיעות נקמות דם ומלחמות ירי. זו מציאות אלימה, שמתקרבת היום לכיוון היהודים".

מלשכת ראש עיריית רמלה מיכאל וידל נמסר: "הקואליציה העירונית ומועצת העיר משקפים את ההרכב הדמוגרפי בעיר רמלה. כיום חברים בקואליציה 13 חברים. בימים אלה מקיים ראש העיר דיונים להצטרפותם של חברי מועצה נוספים. בכל הקדנציות האחרונות כיהנו בקואליציה העירונית חברי מועצה המייצגים את הקהילה הערבית, כך גם היום. כל אמירה אחרת תלושה מהמציאות! רמלה היא עיר רב תרבותית שבה חיים בדו קיום ובשכנות טובה יהודים וערבים.

"ראש העיר רואה בחומרה רבה כל פעילות עבריינית הפוגעת בתושבי העיר. בהתאם לדיווחי המשטרה אירועי האלימות הוגדרו כאירועים על רקע פלילי. האירועים מצויים בחקירת משטרה ובאחריותה הבלעדית. העירייה פועלת בכל האמצעים העומדים לרשותה לקידום תחושת הביטחון, ופועלת בנושא בשיתוף פעולה עם המשטרה והשיטור העירוני שהגביר את סיוריו בשכונות ובגנים הציבוריים. ראש העיר מצוי בקשר רציף והדוק עם השר לביטחון פנים, עם פיקוד המשטרה במחוז, במרחב ובתחנת משטרת רמלה, שפועלת לחשיפת העבריינים.

"בימים אלה משלימה העירייה בשיתוף עם המשטרה והמשרד לביטחון פנים את העבודות להתקנתן של 156 מצלמות ומערכות כריזה בפארקים, בגנים, בשכונות, בצירי התנועה ובמקומות מרכזיים בעיר. המדובר במצלמות אבטחה חדשות ויעילות שיתרמו תרומה חשובה לשדרוג תחושת הביטחון ומיגור האלימות".