רן שוסטרמן: להיות היום חקלאי זה מאתגר וקשה

בוועידת ישראל התשיעית לחקלאות פגשנו את רן שוסטרמן, חקלאי, חבר הנהלת מועצת הצמחים וחבר ועדה חקלאית במועצה האזורית אשר, לשיחה על מצבה העגום של החקלאות בישראל.

"להיות היום חקלאי בישראל זה אחד האתגרים הגדולים שיש וזה הולך ונהיה קשה יותר משנה לשנה. דיברתי עם חקלאי גדול שמגדל מלפפונים והוא סיפר לי עד כמה זה נהיה יותר קשה מול פתיחת היבוא לירקות, המחירים עולים, אוסרים עלינו להשתמש בחומרים שבעבר סייעו להגדיל את היבול מטעמים מובנים של סכנה סביבתית, ולא נותנים לנו אפשרויות אחרות".

בדבריו מתאר שוסטרמן את מצוקתו שלו כמי שתנובת המלפפונים בשדותיו ירדה בעשרות אחוזים בשל וירוסים וקשיים נוספים. "לדעתי החקלאי כבר לא מרוויח בהרבה גידולים וכשמחיר המים יעלה גידולים שלמים ייפסקו".

שוסטרמן הגיב במהלך הפאנל שהתקיים בוועידה לדבריו של אבי שמחון, יועץ ראש הממשלה, על הסיוע של נתניהו לחקלאות. "אחרי כל הדיבור היפה בעשור האחרון החקלאות הישראלית קורסת. ראש הממשלה שמדבר על האיום הקיומי של מדינת ישראל צריך לשמור על ביטחון תזונתי של מדינת ישראל ולא לסמוך על ארדואן. מה, הוא לא רואה את זה?", שואל שוסטרמן.

לדבריו על ממשלת ישראל ליטול מנהיגות ולפעול גם באופן שהאזרח הפשוט לא רואה ולחולל תמורות משמעותיות.

על הטרור החקלאי מספר שוסטרמן ומזכיר את האירוע האחרון במשק הטלאים במושב כליל, שם 250 טלאים ו-150 אמהות נגנבו ביום אחד, "נזק אדיר למגדל. אין ביטוח. זה טרור לכל דבר ועניין. אני משער שזה הגיע איכשהו למזרח ירושלים".

לדבריו לחקלאות הישראלית חייב להיות עתיד והדברים תלויים באזרחים שיידעו לבחור כבר בבבחירות הקרובות למי שיציג מענה להתיישבות ולחקלאות, "אם זה יקרה נוכל לעלות על דרך המלך".

"אם לא נדע להתמודד עכשיו לא יהיה עתיד. בכל יום נסגרים משקים שלא ייפתחו עוד לעולם. האם זו המורשת של הממשלה הנוכחית?", שואל שוסטרמן.