קשר בלתי אמצעי. ריבלין
קשר בלתי אמצעי. ריבליןצילום: דוברות

נשיא המדינה, ראובן ריבלין, קיים הבוקר (שני) שיחה עם בוגרי תכנית 'צוערים לשלטון המקומי' על במת ועידת הפנים, ושיבח את תכנית האשכולות שמקדם משרד הפנים.

"נושא האשכולות הוא דבר יצירתי ביותר בישראל זה חשוב ומאפשר הצבת ראי בפני החברה הישראלית. אנחנו חיים בארבעה שבטים, ארבעה זרמי חינוך. כאשר ילד בזרם חינוך אחד לא פוגש ילד בזרמים האחרים. יש לנו חינוך ממלכתי, חינוך ממלכתי דתי, חינוך עצמאי וערבי. כל אחד מהם מבקש לשמור על צביון השבט שלו ויחד עם זה הוא מבין שחייבים למצוא את הקשר בין כולם. חוסן לאומי תלוי בחוסן חברתי. חייבים ליצור את הקשר בין השבטים ולהבין שכולנו ישראלים", ציין ריבלין.

"רעיון האשכולות מייצר הזדמנות יוצאת מן הכלל, כאשר המחוזות הערבים והיהודים משתלבים יחד ויוצרים מערכות שכולם שותפים להן, זה מאפשר לנו לשמר את אורח החיים ולשתף פעולה. שיתוף הפעולה באשכולות נותנים לנו הזדמנות לשתף את מערכת החינוך, את מערכת הבריאות ולייצר הזדמנויות תוך שיתוף פעולה. כפר קאסם וראש העין משתפים פעולה בצורה נפלאה. זאת הזדמנות להשיג יתרונות עצומים", הוסיף.

ריבלין ציין עוד, "יצירת הקשר הבלתי אמצעי בין השלטון לאזרח הוא חשוב. הוא מגיע באמצעות ראש העיר. אם אין לתושב חינוך או ביטחון הם מגיעים לראש העיר. אי אפשר בלי ראשי ערים. הם הכתובת לכל אזרח כי הם נמצאים ליד האזרח. אז איך ייתכן שלכנסת אחוזי הצבעה של למעלה מ-70% ולמקומי הרבה פחות? צריך לדעת כל אזרח ואזרח. מערכת ראשי הערים היא החשובה ביותר. באמצעותם יש לאזרח אפשרות לבקר ולבקש את כל מה שצריך לחיי היום יום".

בהקשר זה ציין ריבלין, "השנה היו אחוזי הצבעה גבוהים יותר. יש התפתחות ורצון לעזוב את השבטיות כאשר אנחנו מדברים על ראשי ערים. בית הספר הטוב ביותר בארץ נמצא במגזר הערבי. נדמה לי שבבית ג׳אן. היום אתה רואה הרבה יותר רצון להיפתח כאשר אתה מדבר על המערכת המקומית. יש שינוי בהצבעה מבחינה פוליטית בין דרכי ההצבעה והתוכן, כאשר משווים בחירות לרשות המקומיות לבחירות הארציות. השבטיות פחותה, המפלגתיות פחותה. היום מצביעים לראשי ערים בהתאם ליכולת שלהם לתרום לחברה המקומית".

לדבריו, "אחוז ההצבעה הגבוה הוא לא רק בגלל יום השבתון אלא בגלל ראשי הרשויות והחיבור שלהם לאזרחים. באתי לכאן להצדיע ולהודות לכל ראשי המועצות והערים שעושים מלאכה טובה יותר בכל שנה ושנה".