פיגום שקרס. ארכיון
פיגום שקרס. ארכיוןצילום: דוברות מד"א

ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת בראשות ח"כ אלי אלאלוף אישרה את תקנות הבטיחות בעבודה (עבודות בנייה) בנושא הפיגומים.

התקנות אושרו לאחר דיונים סוערים שהתקיימו מיום ראשון, בסיומם התקבלה פשרה בסעיפים המרכזיים שהיו במחלוקת- מועד תחולת התקנות והמשך השימוש בפיגומים קיימים.

על פי הפשרה שהוצעה על ידי משרד העבודה, באתרי בנייה של מעל 30 מטרים, בהם הסיכון הגדול ביותר לנפילה מגובה, יחויבו הקבלנים להשתמש בפיגומים חדשים בתוך חצי שנה. באתרים של 8-30 מטרים בתוך שנה וחצי, ובאתרים עד 8 מטרים- בתוך 3 שנים.

עם זאת נקבע כי גם פיגום קיים שיסומן על ידי היצרן המקורי או מכון התקנים כעומד בתקן החדש- יישאר בשימוש ללא הגבלה.

לדברי יו"ר הוועדה ח"כ אלי אלאלוף, "הנוסח שאישרנו היום הוא תוצאה של דיונים רבים ושמיעת כל הצדדים- משרדי הממשלה, ההסתדרות והקבלנים. קבענו תקנות שיאפשרו ליצור עולם חדש בו הפיגומים יהיו בטוחים יותר וישמרו על בטיחות פועלי הבניין. לאורך כהונתי בכנסת, יחד עם חבריי חה"כ איל בן ראובן וחה"כ חאג' יחיא חוקקנו חוקים שתפקידם לעצור את הקטל בענף הבנייה ולשמור על בטיחות העובדים. העבודה עוד רבה אבל אני מאמין שכבר היום הבאנו לשינוי אמיתי".

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן אמר "אני מקבל את המתווה, למרות שהוא חורג מהסיכום המקורי מול הממשלה. המטרה שאנחנו הצבנו היא שבאופן הדרגתי כל הפיגומים בישראל יהיו בסטנדרט אירופאי. ישראל לא יכולה להישאר מאחור".

על אף ששיתפו פעולה במהלך הדיונים בניסיון להגיע לנוסח מוסכם, נציגי הקבלנים התקשו לקבל את הנוסח הסופי בדגש על חובת הסימון לציוד הקיים. לטענתם, חובה זו תשית עליהם עלויות כבדות בהן הם יתקשו לעמוד. בתום הדיון צעקו חלק מנציגי הקבלנים לעבר יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן "בושה! ההסתדרות באה כמו מאפיה. אם נפשוט את הרגל נבוא אליך הביתה".