לא מתכוון לגבות שיטות חקירה לא חוקיות. ארדן
לא מתכוון לגבות שיטות חקירה לא חוקיות. ארדןצילום: פלאש 90

גם אם לא יספיק ליישם אותו במלואו כשר לביטחון הפנים, הצעד שעליו הכריז השר גלעד ארדן השבוע מתווה סוף סוף מדיניות שרבים ייחלו לה בנוגע לתנאי המחבלים הכלואים בבתי הכלא בישראל.

ארדן הציג מסקנות של ועדה ציבורית שהקים, שקבעה שורה של צעדים שאמורים להינקט במטרה להוריד את תנאי האסירים הביטחוניים עד למינימום האפשרי. בין המסקנות: איחוד האגפים כך שאסירי פת"ח וחמאס יישבו יחד, המחבלים כבר לא יוכלו לבשל לעצמם אלא יקבלו אוכל כפי שכל האסירים מקבלים, גם בזבוז המים על ידי המחבלים עתיד להיפסק באמצעות פתרונות שונים, ואלו רק חלק מהמסקנות. המשטרה המרכזית היא "להגביר את ההרתעה ושיבינו שהחיים בכלא עומדים להיות מאוד לא נעימים ולא נוחים", כפי שמסביר אותה ארדן.

מה הוביל אותך לקידום התוכנית שהוצעה על ידי הוועדה?

"לאורך הקדנציה שירות בתי הסוהר התמודד עם שביתות רעב של המחבלים. היו גם דברים שהייתה לי הזכות להיות שותף להם, כמו תפיסת ח"כ לשעבר גטאס שהבריח פלאפונים, מניעת ביקורים וגם מניעת פינוקים כמו המונדיאל ומשחקי הכדורגל, אבל בכל פעם זה היה פתרון לעניין נקודתי. לכן הקמתי ועדה ציבורית שישבה בחצי השנה האחרונה והגישה לי בשבועות האחרונים את ההמלצות שלה.

"התפיסה בעבר הייתה שאנחנו שומרים על המחבלים מסביב, והם בפנים מנהלים את חייהם. סוג של אוטונומיה של מחבלים בתוך הכלא. עם השנים זה הלך והתרחב, ועזר לכל מחבל מכל ארגון לשמור על מעמדו. בעיניי הדבר הזה לא ראוי שיתקיים. הוועדה הזאת הגישה לי דו"ח עם הרבה המלצות איך לשנות את תמונת המצב".

מבחינת ארדן שינוי המצב צריך להיות הכי דרסטי שאפשר. "ההנחיה שלי הייתה לדרדר את תנאי המחבלים עד למינימום שהחוק הבינלאומי מאפשר. חלק מהעניין של היישום יהיה שינויי תשתיות. אם אני רוצה להוציא את הבישול העצמי מהאגפים, או לערבב את המחבלים כך שלא יהיה אגף לארגון כזה ולארגון אחר, הדברים הללו דורשים זמן יישום. אבל אם בעבר התפיסה הייתה שצריך רק להחזיק אותם בבתי הכלא, התפיסה שלנו היום היא להילחם בטרור – גם בתוך בתי הכלא. אנחנו צריכים להגביר את ההרתעה גם בכלא. יש תופעה של אנשים שרוצים להיכנס לכלא, גם כדי לקבל משכורת מהרשות וגם כדי להיחשב גיבורים".

כמה זמן לדעתך ייקח ליישם תוכנית כזאת?

"לדעתי אפשר בתוך חצי שנה-שנה ליישם את מרבית התוכנית שדורשת גם שינויי תשתיות. אפשר להתחיל בה כבר בקרוב, אחרי אישור הקבינט".

מהפיכה בביטחון

התוכנית לשינוי מצב האסירים הביטחוניים עשויה להיות מה שיחזיר את גלעד ארדן לאותו משרד גם אחרי הבחירות, ונראה שאם זה יקרה הוא לא יצטער על כך. "אני חושב שהמשרד לביטחון הפנים, בלי קשר לכך שאני נמצא בו, הפך להיות אחד החשובים במדינה בעשור האחרון כי רוב האיומים עלינו הם בעורף", מסביר השר ארדן, "בין אם זה מנהרות, טילים ורקטות או הצתות ושריפות, מי שנותן את המענה הם המשטרה, לוחמי האש ושב"ס, שמתמודד עם אלפיים מחבלים שצריך לוודא שהם לא מסייעים לפיגועים לצאת לפועל. במשך הרבה שנים היחידות של המשרד לביטחון הפנים, ובראשן המשטרה, היו דרג ב' ביחס לצבא, ולי הייתה הזכות בקדנציה הזאת לחזק מאוד את הגופים האלה. אני אראה שליחות גם אם אחזור למשרד הזה".

מה מבחינתך ההישג הכי משמעותי שלך?

"ההישג המרכזי שלי בתקופה הזאת הוא המהפיכה בביטחון בירושלים, מתוך הבנה שהאויבים שלנו מתמקדים בכוונה בהר הבית ובמקומות הקדושים, מכיוון שהסכסוך מול המוסלמים הקיצוניים אינו פוליטי אלא דתי. הביטחון במדינת ישראל מתחיל מירושלים. אם בירושלים יש פיגועים זה מיד מתפשט לשאר חלקי המדינה וליהודה ושומרון. אני חושב שעשינו מהפיכה גם בחיזוק ירושלים במאות שוטרים, וגם בהקמת תחנות ונקודות משטרה חדשות במזרח העיר לראשונה מאז 1967. אנחנו נכנסים יותר בקלות לכל השכונות. הייתה ירידה דרמטית ביידויי אבנים ובקבוקי תבערה במזרח העיר, וגם הוצאנו מחוץ לחוק ארגונים קיצוניים. כל זה ביחד פעל את פעולתו.

"יש לנו יכולת לתת מענה וביטחון ברמה מאוד גבוהה, עד כדי כך שאירחתי כאן כנס עם שרים לביטחון פנים מרחבי העולם, שבאו ללמוד כיצד להתמודד עם טרור היחידים המוסתים. ההתגברות על טרור היחידים והביטחון בירושלים זה הדבר המרכזי והחשוב ביותר".

יש נושא שטיפלת בו והיית רוצה לעשות יותר?

"יש נושא שהוא בעיניי נותר כנושא מרכזי ובו עוד לא פתרנו את הבעיה: האלימות והפשע בחברה הערבית. רוב הפשיעה במדינת ישראל מבוצעת או על ידי ערביי ישראל והבדואים, או מגיעה מהרשות הפלשתינית, כי לצערי אין עדיין בידוק מלא במחסומים. כאן היה צריך גם לחזק את מחוז ש"י שקופח שנים רבות, וגם להתחיל ולהקים תחנות בתוך היישובים הערביים. תחנת משטרה בתוך יישוב היא סמל לריבונות. היו רק שלוש כאלה כשנכנסתי לתפקידי. התוכנית היא להקים 17 תחנות, מתוכן שבע כבר הוקמו, וזה מחזק את המשילות והריבונות. זה עדיין לא סוגר פער היסטורי של כמעט 70 שנה והתוצאות עדיין לא לשביעות רצוני, אבל עלינו על מסלול שרק ילך וישתפר".

לא הכול היה ורוד במערכת היחסים של ארדן והמשטרה. המחלוקות שהיו בין השר ארדן למפכ"ל הפורש רוני אלשיך צפו מהר מאוד מעל פני השטח. היה שם גם שיתוף פעולה פורה והתקדמות של המשטרה, אבל בסופו של דבר החליט השר שלא להאריך את כהונת המפכ"ל.

"המשטרה התחזקה בשנים האחרונות במגוון תחומים. היו לי מחלוקות עם המפכ"ל והן לא היו סוד. בסופו של דבר החלטתי שלא להאריך את משך הכהונה שלו. ראוי לציין שבכל הקדנציה שלי לא הייתה פרשייה אחת בצמרת המשטרה, וכל מה שנחשף היה ספיחים מהעבר. כשבאתי להחזיר דברים למסלולם, לקחתי את שלושת הניצבים עם הניסיון הגדול ביותר ואמרתי שאני רוצה להגיש את שמם ובסוף להחליט מקצועית. השופט גולדברג סירב לבדוק את שלושתם והסכים לבדוק רק אחד. החלטתי להגיש את צ'יקו (משה אדרי, מנכ"ל המשרד לביטחון הפנים – נ"ק) ופעלתי לפי הספר".

ההמשך ידוע. הוועדה הפעילה שרירים מול אדרי והוא החליט לפרוש מהמרוץ רגע לפני הקדמת הבחירות. ארדן חושב שלאדרי נעשה עוול שנוגע גם באחרים ויש לתקנו. "אני חושב שכל שיטת המינויים בישראל היא מאוד בעייתית ונצטרך לבחון אותה מחדש בממשלה הבאה. זה נושא לא פחות חשוב משיטת הממשל".

ומה עם המפכ"ל הבא? השבוע פורסם שנפגשת עם האלוף רוני נומה לגבי התפקיד.

"אני יכול לאשר שאכן נפגשתי עם רוני נומה, שהיה מפקד פיקוד מרכז, כאחד האנשים שחשבתי שיכולים להיות מתאימים לתפקיד. עם זאת אמרתי לאורך כל הדרך: אני חושב שהמשטרה היא תחום מקצועי, ומי שבא מבחוץ יש לו שכר לימוד ארוך. נכון יותר לאתר מישהו מבפנים אבל אני לא פוסל מועמדים מבחוץ. יש כמה מועמדים, מבפנים ומבחוץ, ועד סוף השבוע אכריע אם יש טעם או סיכוי למנות מישהו לפני הבחירות או שזה יידחה לקדנציה הבאה".

כדאי להתעקש ולמנות מפכ"ל כעת?

"מינויים היום הפכו לנטל. אני חושב שזה חלק מהאחריות שלי לנסות ולהגיש מועמד כדי שיהיה מפכ"ל קבוע למשטרה. זה מצב בריא יותר מאשר שממלא מקום ינהל את המשטרה במשך חצי שנה".

רוב נערי הגבעות טובים

השבוע עלו טענות על חקירות בעייתיות של בני נוער על ידי המשטרה, שהיא בתחום אחריותו, והשב"כ שלא נמצא בתחום אחריותו. כזכור, בית המשפט פסל הודאה של נער שהיה חשוד בפרשת דומא וקבע כי היא הושגה בשיטת חקירה שאינה קבילה. ארדן לא מסתיר את דעתו שיש צורך לחקור כל חשד לעומק, אבל יש גם להעניש את מי שחורגים מסמכות החקירה.

"כשמדובר בפשעים על רקע לאומני, וזה לא משנה אם מדובר בערבי או יהודי, מובילי החקירה הם השב"כ. רואים את המשטרה כי היא הזרוע המבצעת, אבל השב"כ משתמש במשטרה לצורך העניין הזה. מי שמחליט את ההחלטות בתיק הוא השב"כ. אני פניתי לממלא מקום המפכ"ל וביקשתי לבדוק את הנושא, כי המשטרה לא צריכה להיות רובוט של השב"כ אם יש הוראות בלתי חוקיות במסגרת חקירה. אם בית המשפט יחליט ששוטרים פעלו, במסגרת הוראות השב"כ או שלא, להוציא הודעות שלא כדין, זה חמור מאוד. אני לא מתכוון לגבות בשום מצב שיטות חקירה שהן לא חוקיות או לא לגיטימיות", הוא מוסיף.

ארדן גם לא חושש לדבר על הטענות למה שמגדירים גורמים מסוימים בהתיישבות כ"שיטור יתר" כלפיהם. "נוער הגבעות ככלל, יש בתוכו הרבה נערים טובים שצריכים סיוע, ולמשרד שלנו יש פרויקט שמשקיע בסיוע להם אפילו עד הגיוס לצבא. לצערי יש חלק מאוד קטן מנוער הגבעות, שאנחנו מכירים את דרך החיים שלהם. דרך הפעילות שלהם עושה נזק אדיר להתיישבות ביהודה ושומרון, ובגלל הקושי של המשטרה לטפל בהם וההנחיות שהם מקבלים מהשב"כ, מהצבא ומראש הממשלה הם מגבירים את הנוכחות בכל מיני מקומות. בגלל הקושי באכיפה מולם אתה נאלץ, כמו שעושים בדיקות רכבים ורישיונות במקומות אחרים, לפעול כך. יכול להיות שזה נותן תחושה של שיטור יתר. אני מנסה לעקוב אחרי זה ולהוריד את המינון.

"אני מסכים שאזרחים נורמטיביים לא צריכים להיפגע מזה", מוסיף ארדן. "אבל אם יש חשודים שאני יודע שהם המיעוט שבמיעוט, התפקיד של המשטרה ושל השב"כ לטפל בהם, וצריך להשתדל שלא להפריע לשגרת היום של רוב האוכלוסייה שהם אנשים איכותיים וטובים".

טעות קשה של בנט

אין ספק שארדן, כך אומרים מקורבים, רואה עצמו מועמד ראוי, אולי אחד המרכזיים, להחליף את ראש הממשלה בראשות הליכוד, ביום שאחרי נתניהו. ארדן ממוקם תמיד במקומות הגבוהים בפריימריז, ובבחירות המקדימות האחרונות אף תפס את המקום הראשון. עם זאת הוא נזהר בכבודו של יו"ר מפלגתו.

האם לדעתך המלצה על כתב אישום נגד ראש הממשלה צריכה לאלץ אותו לפרוש?

"יש דילמה בין מה שטוענים השמאל והאופוזיציה שלא יכול להיות שראש ממשלה יהיה עם כתב אישום, ובין החוק והדמוקרטיה והעם שאומרים אחרת. לדעתי אם העם הולך ומכריע, אי אפשר להגיד שהוא לא יודע מה קורה בחקירות. אם העם מכריע שהוא בוחר בראש הממשלה, אז עם כל הכבוד, עד שבית המשפט לא יקבע בפסק דין חלוט שראש הממשלה עבר עבירות, ואני מקווה שלא יקבע, הוא ימשיך".

יש ניסיונות ללחוץ על היועץ המשפטי לממשלה להגיש מסקנות עוד לפני הבחירות.

"אין שום עניין לזרז את הגשת המסקנות. חיכינו כל כך הרבה זמן ונחכה עוד שלושה חודשים. אנחנו שלושה חודשים לפני הבחירות. כדי שההליך הזה, עם כל הפרסומים וההדלפות שבוודאי יהיו, לא ישפיע ויעוות את החשיבה של הבוחרים, אפשר לחכות עוד שלושה חודשים".

מה דעתך על המפלגה החדשה של בנט ושקד?

"ההקמה של מפלגת הימין החדש היא טעות קשה שאנחנו עלולים להצטער עליה. זו לא מפלגה באמת חדשה והיא לא באמת מחזקת את שלטון הימין. היא גם מסכנת את הציונות הדתית. כמי שגדל בבית של מצביעי מפד"ל והציונות הדתית, לא הייתי רוצה לדמיין מצב שבו הבית היהודי לא תעבור את אחוז החסימה בגלל זה".

לאן אתה ברמה האישית שואף להגיע לאחר הבחירות?

"אנחנו כבר אנשים מנוסים, ואני יודע שהצהרות בשלב הזה לא מועילות ובסוף יש מחיר גם להיותנו מפלגת שלטון שראש הממשלה הוא מתוכנו. המחיר הוא שיש משא ומתן קואליציוני והליכוד נאלץ לוותר על תיקים משמעותיים מאוד. אני מאוד רציתי את תיק החינוך אחרי הבחירות, אבל הוא נלקח במשא ומתן. אותי מעניינים תחומי החינוך, ביטחון הפנים והחוץ, ואשמח לטפל בכל אחד מהתיקים האלה אחרי הבחירות".