מייק פומפאו
מייק פומפאוצילום: רויטרס

ארבעה בכירים במחלקת המדינה האמריקנית ערכו בסוף השבוע תדרוך לקראת יציאתו של מזכיר המדינה מייק פומפאו למזרח התיכון והנאום הנוגע לאזור שיישא בקהיר.

הארבעה הבהירו כי הדיווחים שארה"ב מתחילה להפחית את מעורבותה באזור אינם נכונים. "ארצות הברית אינה יוצאת מהמזרח התיכון. יש הרבה דיווחים שקריים בנוגע להחלטה הקשורה ליציאת הכוחות מסוריה, ואנחנו לא הולכים לשום מקום. מזכיר המדינה יחדד זאת בפגישותיו עם ראשי מדינות האזור".

הם אמרו כי לארה"ב אין לוח זמנים מסודר לנסיגת הכוחות והיא אינה תחומה בזמן. "הנשיא קיבל את ההחלטה שנסיג את כוחותינו הצבאיים מסוריה, אך הדבר ייעשה בצורה מכוונת ומתואמת היטב עם בעלות בריתנו".

"אין בכוונתנו לקיים נוכחות צבאית בלתי מוגבלת בסוריה. הנשיא קיבל החלטה וזה יקרה, אבל אין צורך למהר. אנחנו נעזוב אבל בקצב הנכון לאזור", הוסיפו הבכירים.

הם ציינו כי ארה"ב אינה רואה בחיוב ניסיונות של הליגה הערבית ומדינות אחרות לתמוך במשטר הסורי במתכונתו הנוכחית.

"הבידוד הפוליטי והלחץ הפוליטי הם הגישה המתאימה לנקוט בניסיון ללחוץ על המשטר הסורי לעשות שינויים משמעותיים הנחוצים הן לסיום המלחמה הפנימית והן להשגת מטרות אחרות שחשובות לארה"ב כמו ניקיון של השטח הסורי מכוחות איראניים. לכן, תמיכה של כמה ממדינות ערב כבר כעת במשטר הסורי נתפסת בעינינו כלא נכונה וכמיותרת", אמרו הארבעה.

לדבריהם, חשוב לזכור שהבעיה המרכזית במזרח התיכון היא ללא ספק איראן. "המשטר האיראני הוא השחקן המסוכן באזור. אין איום גדול יותר על היציבות מאשר המשטר האיראני".