איתן כבל
איתן כבלצילום: אלירן אהרון

ועדת הכלכלה דנה היום (א') בתיקון לחוק פיקוח על תשלום דמי נסיעה בתחבורה בציבורית העוסק ברפורמת משרד התחבורה ברב קו ובתשלומי הנסיעה באוטובוסים.

לאחר שעתיים של ישיבת הוועדה לאישור החוק ביחד עם מנכ"לית משרד התחבורה, קרן טרנר, נעל יו"ר הוועדה ח''כ איתן כבל את הישיבה מבלי לאשר את תיקון החוק. זאת, לאחר שמשרד התחבורה לא הציג בחוק החדש מנגנון ערר לדו"חות תשלום וביקש אגרה גבוהה במקרים של איחור בתשלום קנסות.

כבר בראשית הדיון, הבהיר יו"ר הוועדה כבל כי "אם לא תנוח דעתי, אני לא אאשר היום את התקנות. אם לא אדע שאנחנו עושים עבודה שהיא הכי טובה למען הציבור, התקנות לא יעברו. אינני רוצה לקדם מעשה רמיה בתחבורה בכלל וברור שזה לא שאנחנו רוצים לתת אישור לרמאות. אבל עלינו גם להבדיל בין גובה התשלום לקנס''.

כבל תקף בחריפות את רמת השירות בתחבורה הציבורית. "אם הכוונה שמי שנוסע היום בתחבורה ציבורית, ימשיך לנסוע, הרי שנכשלנו. אנחנו בוודאי שרוצים להקל על מי שנוסע אבל אנו צריכים לגרום לעליית מדרגה של עוד נוסעים. היום בתחבורה הציבורית זה נראה לעיתים כמו רפת. יש מקומות שגביית הארנונה נמוכה, בגלל שרמת השירות כל כך גרועה. חייבים לגרום לחוויה נעימה למשתמש, כך שלא יהיה לו מצב להגיע לאי תשלום.

"אם תשקיעו ותראו לאנשים שיש תחבורה מוסדרת ורצינית , כולם כבר ישלמו. אוטובוסים מעלים אנשים בכל דלתות אבל אין מכשירי תיקוף בכולן. האם אדם שלא מצליח להגיע לנהג באוטובוס מפוצץ באנשים, ראוי לקבלת קנס ולעשיית 'שיימינג' על ידי הפקח? במשמרת שלי, לא יקום ולא יהיה שיימינג לאנשים על ידי פקחים".

לאחר אישור חלק מהסעיפים, כאשר הוברר ליו"ר הוועדה כי לא נקבע מראש בחוק, תהליך ערעור למקבלי הקנסות, וכן עלה בוועדה כי במקרה של איחור בתשלום, תתווסף אגרה של עוד 157 ₪, פיצץ יו"ר הוועדה כבל את הישיבה: "במחירים שלכם, אנשים כבר יירכשו אוטו. אני מרגיש מובך. אלו דברים שהיו אמורים להיות מצדכם כאן בחוק. אף אחד כאן לא סמרטוט של הממשלה שיאשר לכם מה שתרצו".

ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה) אמר כי "לא ניתן בשום פנים ואופן להעניש ציבור ולפגוע באנשים על סמך מערכות שיהיה אחר כך בסדר. חווינו את זה לרעה כבר ברב קו – יצאו לדרך כשהעסק לא רציני ואחר כך אנשים נפגעו. משרד התחבורה מספר שהוא פרס בשפע מכונות תיקוף – אני רוצה לשמוע ממישהו מקצועי, איפה זה נקבע שיהיה? מישהו עשה מחקר כאן? הבטחתם הטענת רב קו דרך הטלפון בתחילת 2019 והנה זה לא קרה. לא מביאים דבר לא מושלם אם הולכים בכך לפגוע באנשים''.

ח"כ מקלב דרש להכניס את סכומי הקנסות כפי שסיכם בנוסח החוק, "נקבע שבנסיעה עירונית עד 100 ₪ ובנסיעה בינעירונית 180 ₪. כמו כן, על אי תיקוף הרב קו יהיה מותר לגבות עד 50% מדובה הקנס הנ"ל. אלו דברים שצריכים להיכנס לחוק ולא להסתמך על הוראות כאלו ואחרות שיבואו אחר כך".

חבר הוועדה, ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה) הציג את הסתייגותו לתמיכה בחוק: "ראשית כל, אני חושב שהתגמולים של הקנסות צריכים להגיע למדינה ולא לחברות, כך נוכל להבטיח תהליך הוגן. בנוסף, כל קנס צריך להיות דו צדדי - אם מתברר כי למישהו ניתן קנס שלא כראוי, הרי שצריך להיקבע קנס למערכת ולחברה. כמו"כ, פקח שיש עליו תלונות רבות, צריך להיקבע לגביו ענישה ועזיבת החברה. רק ככה נוכל להבטיח שפקח ידע שאם הוא לא יתנהג כראוי, אז הוא גם ישלם".

ביחס לתשלום האגרה של מרכז האכיפה והגבייה, דרש ח"כ אשר כי "יש לגבות עד 3% מגובה הסכום, בדיוק כפי שעושים במרכז לגביית קנסות בקנסות של גופי ציבור. קנס מוגדל, לא רק שאינו הוגן אלא גם יזמן תהליך הכנסה כלכלית לחברות שיחפשו וירצו בכך".

ח"כ דב חנין (הרשימה המשותפת): "הקו המנחה שצריך להנחות אותנו בדיון כזה הוא הרצון של המערכת להבין שאמנם נספוג קצת עלויות כעת אבל זה יהיה שווה לנו הרבה יותר כאשר נראה את התוצאות בהמשך הדרך. צריך להעדיף את המבט הרחב על המבט הצר. אנחנו רוצים לייצר תחבורה ציבורית שעובדת ושווה".