אלימות
אלימותThinkstock

שנתיים עברו מאז נאסר על אוהדי בית"ר ירושלים להגיע למשחקי החוץ של קבוצתם בסכנין. הסיבות היו בעיקר תדמיתיות וכלכליות, כשבאופן קבוע המשחקים בין שתי הקבוצות היריבות המושבעות, גרר לא מעט קנסות בשל התנהגות אוהדי שתי הקבוצות במשחקים ביניהן.

מאז הגעתו של משה חוגג לבירה, החליט זה בצעד ראשון לאפשר לאוהדים הירושלמים להגיע לכל משחק של קבוצתם - ובכך למעשה יחד עם הנהלת בני סכנין ומנהלת הליגות בכדורגל, שונתה ההחלטה ואוהדי שתי הקבוצות הורשו להגיע למשחקי החוץ של קבוצתם מול היריבה המושבעת.

בעוד המשחק בסיבוב הראשון בין שתי הקבוצות, שהתקיים באצטדיון טדי שבבירה, עבר בצורה שקטה להפליא, נראה כי המשחק שנערך בסכנין במוצאי השבת האחרונה היה הכי רחוק משקט.

אמנם כדורגל גדול לא היה שם במשחק שהסתיים בתוצאה 0:0, אך מסתבר כי אלימות פיזית חמורה הייתה גם הייתה.

בסרטון שפורסם ברשתות החברתיות אמש, תועדו עשרות ערבים מבצעים לינץ' ברכב בו שהו אוהדי בית"ר ירושלים, כל זאת לעיניו של שוטר משטרת ישראל שנכח במקום.

ר' בן ה-23 מאיזור השרון סיפר לערוץ 7 על שארע, "זה היה בערך חצי שעה לפני שריקת הפתיחה. היינו אני והשותף שלי לעסק, חלק משיירה שעשתה את הדרך לאצטדיון דוחא שבסכנין, ונסענו מאחורי האוטובוס ששכרו האוהדים שיצא מהמרכז", סיפר ר' בקול רועד.

לדבריו, "באמצע הכיכר בתוך הכפר עראבה, רגע לפני שהגענו לאצטדיון שבסכנין, נעצר האוטובוס שלפניהם ופתאום ראינו עשרות אנשים רצים באמוק לעברנו. לא הבנו מה קורה ותוך רגע מצאנו את עצמנו מותקפים באגרופים, אבנים, בקבוקים ומה לא".

ר' מספר כי זה היה מארב מתוכנן, כשהאוהדים הערבים עברו רכב רכב ובדקו את יושביו. כשהגיעו לרכב שלהם וזיהו כי מדובר באוהדי בית"ר, החלו לתקוף אותם בחומרה רבה כפי שתועד בסרטון.

"מה עשיתי?! באתי לראות את הקבוצה שלי, כמו שאני עושה בכל משחק. יש לי מנוי כבר הרבה שנים, אני הולך לכל משחקי הכדורגל של בית"ר, לא היה פה משהו שונה בהתנהלות שלי. לא התגרתי, לא הוצאתי דגלים, באתי כמו שאני לבוש בכל יום".

ר' סיפר כי הוא וחברו שהיה איתו ברכב, עדיין סובלים כתוצאה מהתקיפה החמורה, כשהאוהדים הערבים בעטו להם בפנים, ריסקו להם את היד וכל הגוף שלהם מלא בשטפי דם.

"הם פשוט בעטו בכל דבר, הרימו לי את בלם היד וניסו לקחת ממני את המפתחות של הרכב. זה היה פשע שנאה לכל דבר ועניין, אפילו את הנעליים זרקו לי ולאצטדיון הגעתי חבול ומבויש כשלרגלי רק נעל אחת".

הנזק לרכב נגמר אמנם במראה שבורה, ווישרים ומכות פח, אך נשמע מהשיחה עם ר' כי זה סובל מטראומה קשה ביותר. "השפילו אותנו רק כי אנחנו אוהדי בית"ר. התמונה שהם נכנסים לאוטו שלי לא יוצאת לי מהראש. מה אני קשור? מה עשיתי, ריבונו של עולם, בסך הכל באנו לראות משחק".

ר' ממשיך לגולל את שארע כשמספר כי במהלך התקיפה, הוא קלט בזווית עיניו שוטר לבוש מדי משטרת ישראל שעמד מהצד ולא עשה דבר. "לא רק שהוא לא עזר לנו ולא ניסה למנוע את התקיפה - תוך כדי שאני סופג מכות איומות אני שומע אותו אומר לאוהדים הערבים שתקפו אותנו 'אתם צודקים, הנה הם נוסעים, עזבו אתכם'. כשראיתי אותו בסמוך לאצטדיון שאלתי אותו איך לא עשית דבר? אז הוא אמר לי אם יש לך בעיה אתה יכול ללכת להגיש תלונה".

לשאלה למה באמת לא התלונן ולמה רק אחרי פרסום הסרטון הוא מספר את שארע, אמר ר' "לא ידעתי שיש סרטון. חששתי שאף אחד לא יאמין לי - יגידו שוב אוהדי בית"ר ממציאים ומשקרים, אולי יגידו אוהדי בית"ר הם שהתחילו. רק אחרי שראיתי שהאירוע צולם, אני מבין ומעכל את מה שעברתי. עכשיו אני מבין שאי אפשר שלא להאמין לי".

"אבא שלי הזהיר אותי. אמר לי שאולי עדיף לי לא לנסוע, שלא אתגרה ולא אעורר מהומות. עכשיו אני מסתיר ממנו את מה שעברתי, למרות שהקשבתי בקולו".

"אם היה מדובר באירוע הפוך, בו אוהדי בית"ר הם אלו שהיו תוקפים את אוהדי סכנין, כל מהדורות החדשות ביום שאחרי המשחק היו נפתחות עם סרטון האלימות הקשה ודורשות יד קשה כנגד קהל האוהדים. דין לבית"ר ודין לכל השאר".

בבית"ר הגיבו על האירוע כשאמרו: "אנו רואים באופן חמור ומביעים שאט נפש מהאופן בהם לא טופלו כראוי שני מקרי תקיפה אלימים במיוחד. אוהדי הקבוצה התנהלו למופת בזמן ההגעה והשהות באצטדיון ״דוחא״ בסכנין, אפס גזענות, אפס אלימות ובעיקר סובלנות ואיפוק".

לדברי המועדון הבית"רי, "אוהדי בית"ר התנהגו למופת למרות הניסיונות להתגרות ולעורר פרובוקציות מצד מיעוט בקרב אוהדי בני סכנין. זאת למרות שהרוב מבין כי מדובר באירוע ספורט בלבד. ברור לנו שניסיון הקומץ בקרב אוהדי סכנין מנסה להרוס את מה שבונים בעמל רב ובשיתוף פעולה הנהלות שני המועדונים. אנו משוכנעים כי הנהלת בני סכנין תפתור את הנושא".

משה חוגג, הבעלים של בית"ר ומי שעשה היסטוריה כשלראשונה מזה שנים רבות יכלו אוהדי בית"ר להגיע למשחק החוץ בסכנין דרך הכביש הראשי, אמר: "אנשים שרוצים להרוס יש בכל מקום. לא ניתן למיעוט להרוס לרוב השפוי שסך הכל רוצה להינות ממשחק כדורגל. אף אחד לא אמר שזה יהיה קל אבל אנחנו ננצח בעזרת כבוד הדדי".