פרובוקציית "נשות הכותל". ארכיון
פרובוקציית "נשות הכותל". ארכיוןצילום: מרכז ליב"ה

נשים מארגון 'נשים למען הכותל' פנו במכתב לעוזרו של היועמ"ש מנדלבליט, בבקשה להסדיר את התפילה ברחבת הכותל המערבי.

המכתב נשלח ע"י עו"ד הראל ארנון, המייצג את ארגון הנשים למען הכותל, ובו מבקשות הנשים לערער על החלטת היועמ"ש לאפשר לנשות הכותל לקיים את טקסיהן בתוך מתחם מגודר וייעודי תוך גישה לאבני הכותל עצמן.

לטענת הארגון, עריכת הטקס היא בניגוד לנהוג במקום ועריכתו פוגעת במבוגרות וצעירות שנפגעו גם פגיעות פיזיות במהלך טקס התפילה של נשות הכותל במקום.

בארגון מדגישים שהם אינם שוללים את זכותן של הנשים להתפלל ברחבה, ועל כך אין שום מחלוקת. "זכותה של כל אישה להתפלל כפי שחפץ ליבה בצמידות לאבני הכותל, ולא משנה מהן אורחות חייה" נכתב במכתב.

עוד נטען במכתב שהחלטת היועמ"ש נגועה בחוסר סמכות לדון בסוגיה, אלא מדובר בסמכות שניתנה לממשלה, ולה בלבד. לכן, טוענים בארגון שלהחלטתו של היועמ"ש אין כלל תוקף וכן שמעולם לא נקבעה החלטת ממשלה ביחס לטקסי התפילה של נשות הכותל ברחבה הצפונית.

כזכור, מידי ראש חודש מגיעות נשות הכותל לעזרת הנשים על מנת לקיים טקס תפילה, אירוע המתפתח מהר מאוד להפרת סדר המונית בתוך רחבת הכותל. בארגון 'נשים למען הכותל' אומרים שכתוצאה מהניסיון של נשות הכותל "לכבוש" את הרחבה, ובעקבות כך שאין אבטחה ראויה על המתפללות, נשים המגיעות להתפלל מוצאות את עצמן מוקפות במפגינות של נשות הכותל. "במקום אתר תפילה, הרחבה הופכת לזירת הפגנה. הכל יש שם, למעט תפילה כנה" מסבירים הארגון במכתבם, ומוספים כי בשל אירועים אלו, הוגשה תלונה במשטרה כפי שנעשו גם באירועים קודמים. עוד אומרים בארגון שהחלטתו של היועמ"ש לא רק ניתנה בחוסר סמכות, אלא היא גורמת להפרת הסדר הציבורי ברחבת הכותל, תוף פגיעה ברגשותיהן של אלפי המתפללות הפוקדות את הכותל מידי יום ומבקשות להתפלל כמנהגן ללא הפרעה.

לכן מבקשים בארגון לקבל בהקדם את התייחסות המשרד על החלטת היועמ"ש וכל הפגמים שנפלו בה. כמו כן הם דורשים שהגורמים האמונים על כך יונחו כבר מחר בבוקר לנקוט בכל האמצעים הדרושים בכדי שאירועי החודשים האחרונים לא יחזרו על עצמם. בארגון מדגישים שלנוכח אזלת ידיהם של הגופים הרלוונטיים, הולכת ופוחתת מידת האמון בשלטון החוק של אלפי נשים הפוקדות את הכותל ומגלות שהוא הפך, בכל פעם מחדש, לזירת התגוששות, ואת זה צריך למנוע.

בצלאל זיני, ראש המטה המשותף לשמירה על קדושת הכותל, מסר, "כל חודש מחפשות הנשים הקיצוניות פרובוקציה חדשה כדי לייצר בלאגן ולעורר מהומות. במקום לבוא לקראתם ולתת להם את מבוקשם, הגיע הזמן שיוציאו אותם לגמרי מרחבת הכותל ויפסיקו את ההפקרות הזו ואת הפגיעה במסורת ובקודשי ישראל. כל אחת מוזמנת לבוא אל שריד בית מקדשנו, להגיע עד אבני הכותל, ובתנאי שתכבד ותנהג כמנהג המקום, כמו כל אזרח וכל מנהיג מהעולם שמגיע לכותל".

"אנחנו נמשיך בע"ה גם היום, להגיע בהמונינו לרחבת הכותל לתפילת ראש חודש גדולה וחגיגית, לחזק את קדושת הכותל ואת אחדות העם ולמחות כנגד הניסיון לחלל ולפגוע בתורתנו הקדושה" הוסיף זיני.