חברת קורטיקה (Cortica) הישראלית חושפת בתערוכת הטכנולוגיה CES בלוס אנג'לס, את השבב המתקדם בעולם לפיענוח תמונה ברכב אוטונומי.
השבב פותח בשיתוף פעולה עם Renesas, יצרנית המעבדים הגדולה ביותר לתעשיית הרכב וזקוק רק לעשירית מכח העיבוד הדרוש למערכות הקיימות בענף.
חברת קורטיקה עוסקת בפיתוח הדור הבא של בינה מלאכותית אוטונומית. מדובר בטכנולוגיה בעלת יכולת למידה ללא פיקוח, המבינה את העולם החזותי ברמה האנושית, בעזרת קטעי הוידאו שהיא מצלמת ומפענחת תוך כדי נסיעה בזמן אמת.
גם אם המערכת נתקלת במידע שמעולם לא הוגדר לה מראש או מגיעה למקום לא מוכר ולא מוגדר, היא מפענחת את השטח על ידי חיקוי של תהליכים ביולוגיים טבעיים בדומה למוח האנושי. יכולות העולות בהרבה על הרף בתעשיית הרכב כיום.
שילוב הטכנולוגיה ברכבים מאפשר להם ללמוד נהיגה לבד תוך כדי תנועה כפי שנהג אנושי לומד את הכביש. כך שבנוסף לזיהוי אובייקטים הניצבים מול הרכב המערכת מזהה את התנהגותם. נניח אם כדור קפץ לכביש המערכת יודעת שלא מדובר בכדור בלבד, סביר שיגיח אחריו אדם ויש להתכונן לבלימה. כפי שנהגים אנושיים צוברים ניסיון של הכרות עם הכביש תוך כדי נהיגה. מאחר והתוכנה לומדת לבדה על התנהלות הסביבה בזמן אמת היא אינה צריכה להמתין לעדכון תוכנה תקופתי כדי לשפר את יכולותיה.
המערכת CARTEX 1.0 של קורטיקה נצרבת על שבבי R-Car V3H של תאגיד רנסס. זו הפעם הראשונה שקורטיקה חושפת יכולת להעביר את הטכנולוגיה שפיתחה בצריבה על שבב.
המערכת מריצה 30 פריימים בשניה אחת, בצריכה של פחות מ- 0.5 וואט. הטכנולוגיה מותאמת לרכב אוטונומי בדרגות 2 ו- 3 המעניקה לרכב שליטה אוטונומית מלאה אך מחייבת הימצאות של נהג מאחורי ההגה למקרה שיצוץ צורך להתערבות אנושית.
השבב תוכנן לפי תקנות איגוד ה- NCAP האירופאי האמון על בטיחות כלי רכב. לקורטיקה שיתופי פעולה עם יצרני רכב Tier 1, כלומר ספקי מערכות ישירים ליצרניות רכב בכל העולם. עד מחצית השנה השבב ישוחרר לבדיקות אצל OEM, יצרני חלקי חילוף מקוריים לתעשיית הרכב.
שיתוף הפעולה בין קורטיקה ורנסס ממשיך ובימים אלו החברות כבר מפתחות דור חדש וחזק יותר של שבבים, בעלי כח מיחשוב המאפשר לחזות את סביבת הרכב בהפחתת כח העיבוד הדרוש. כך רכבים יוכלו להעריך בזמן אמת את הצעד הבא של אובייקטים הסובבים אותם בחישוב של תמרורים, רמזורים, תנאי כביש וסוג כלי הרכב וההתנהגות האופיינית להם.
לדברי יגאל רייחלגאוז, מנכ"ל וממייסדי קורטיקה: "השבב שחשפנו היום מאפשר לבצע פעולות מורכבות בכח עיבוד מועט, לצורך השוואה מערכת פיענוח תמונה הצרובה על השבב דורשת רק עשירית מכח העיבוד הדרוש למערכת של מובילאיי. בנוסף המוצר נותן מענה למקרי קצה המאתגרים את התפתחות ענף הרכב האוטונומי. אי אפשר לצפות שכדי למנוע תאונות בני אדם יעסקו בהזנה בלתי פוסקת של מידע למערכות הרכבים האוטונומיים בניסיון נואש לחזות מראש כל ארוע אפשרי.
''המציאות סביבנו משתנה באופן מתמיד ויכולת הבנתה על ידי רכבים הינה משימה קריטית. לכן נחוצה מערכת המפענחת תמונה ולומדת את חוקי המשחק למרות שאין לה מידע מקדים על הסביבה, בייחוד במקרי קצה העלולים להתפתח לתאונה'', הוסיף.
המערכת של קורטיקה מבוססת על מערכת שכבר פותחה במשך מיליוני שנים – המוח. מייסדי החברה פיצחו את פעילות המוח במחקר שערכו בטכניון במשך ארבע שנים, במהלכו חקרו פיסת מוח הנשארת חיה בתנאי מעבדה מסוימים. עליה אפשר לבצע ניסויים כדי להבין את פעילותה כשהיא נחשפת למידע ולהבין את ייחודיות התהליכים המתבצעים במוחות של יצורים חיים.