למצולמות אין קשר לידיעה
למצולמות אין קשר לידיעהצילום: הדס פרוש, פלאש 90

הרב עמיטל בראלי, מנכ"ל ארגון 'חותם', התייחס ביומן ערוץ 7 לדיווחים הסותרים אודות החלטת בג"ץ לתקצוב הגופים המדריכים בנות דתיות טרם גיוס לצה"ל.

"יש מי שיורקים עליהם ואומרים שזה גשם", אומר הרב בראלי בהתייחסו לתגובת החמ"ד הרואה בהכרעת בג"ץ השארת המצב על כנו ואף חיזוק האוטונומיה החינוכית המוקנית בחוק לחמ"ד.

"הצגנו בפני ראשי החמ"ד את הנתונים ואת הדרך להתמודד עם התקנה שעומדת על הפרק, ובחמ"ד גלגלו עיניים ועכשיו זורים חול בציבור ותוקפים אותנו", דברי הרב בראלי המפרט את עמדת ארגונו לנוכח הסוגיה כולה ולנוכח ההכרעה האחרונה:

"הבנות הדתיות ברובן המוחלט מעדיפות לתרום במסגרת השירות הלאומי, וזה תמיד שיקף את עמדת ההורים והציבור. זו גם עמדתו הרשמית של החמ"ד, לכוון את הבנות לשירות הלאומי. מצד שני ישנם ארגונים בקצה הליבראלי של הציונות הדתית שמעודדים גיוס בנות ויוצרים שינוי תודעתי על ידי כך שהם נכנסים למוסדות".

הרב בראלי מציין כי בשנים האחרונות חל שינוי דרמטי שכן בעוד עד לא מכבר פעלו ארגונים אלה מחוץ למסגרות החמ"ד, הרי ש"בשנים האחרונות הם ניסו לקדם תקנה תקציבית כדי להפוך לזרוע של החמ"ד ולחולל את השינויים שהם מנסים לחולל כחלק מפעילות החמ"ד". לדבריו "לאור התקנה שהותקנה הן הוזמנו להכשרות מורים והשתלמויות מנהלים".

"במשך 6 שנים משרד החינוך, למרות לחצים כבדים, הצליח להדוף את הלחצים האלה, המשיך את המדיניות שלו ונתן לנערות את החינוך שההורים רוצים בו, אלא שהלחצים החריפים נתנו את אותותם ובעקבות בג"ץ שהארגונים הגישו משרד החינוך והחמ"ד נכנעו ושיפרו עמדות לאחור", אומר הרב בראלי וקובע כי "יש כאן שינוי של 180 מעלות במדיניות בפועל של החמ"ד, גם אם במדיניות הרשמית אין כמעט הבדל. במחשכים החליטו לאפשר לאותם ארגונים לפעול מטעם החמ"ד במוסדות ולשכנע בנות להתגייס לצבא".

הרב בראלי מחדד ומציין כי דברים ברוח זו נאמרו ונכתבו על ידי בג"ץ עצמו "שקבע שהתשובות של משרד החינוך נוגדות את עמדתו הרשמית של החמ"ד".

עוד הוא מציין כי "השינוי השני של העת האחרונה הוא שאם עד כה אותם ארגונים יכולים היו לפעול בעיקר במקומות שבהם היו הרבה בנות שרצו להתגייס, והייתה לכך לכאורה הצדקה כהכנה לגיוס, כעת הארגונים יכולים לפעול במכלול המוסדות. אלו שינויים דרסטיים ומהותיים שבוצעו ללא תיאום עם הורים. ההורים והבנות נמצאים במקום אחר".

על הטענה לפיה גם אם עמותת 'אלומה' מבקשת לעודד גיוס הרי שהדבר נמנע ממנה שכן התקנה התקציבית מחייבת תקצוב רק למסבירי הגיוס ולא למעודדי הגיוס, אומר הרב בראלי כי עמותה זו אמנם מציגה את עצמה כמסבירה בלבד, אך בפועל התמונה שונה במבחן השטח. "זה היה מתאים לתחילת הדרך ורבנים מפורסמים תמכו בהם, אבל בפועל לא כך הם מתנהלים. הם מעודדים באופן אקטיבי לגיוס".

עוד מתייחס הרב בראלי לטענה לפיה בג"ץ אינו כופה ואינו יכול לכפות על מוסדות החינוך של הציונות הדתית, והדברים תלויים אך ורק ברצונו או בהזמנה מטעמו של מנהל המוסד. "מוסדות חינוך הם לא שוק מוצרים שכל אחד יבחר בו. מדובר בעמדה המנוגדת לעמדת רוב ההורים. אמנם לא כופים על המוסדות לקבל את הארגונים האלה, אבל כשיש תקנה תקציבית ויש השתלמויות מורים די בהורה אחד שישאל למה לא מביאים אותם למוסד החינוך ומנהלים לא תמיד ינהלו מאבקים. אם לא מדובר במנהל עקשן נגדם הם יגיעו פנימה".

לקראת תום הדברים נשאל הרב בראלי איך הוא מסביר את התנהלות ראשי החמ"ד, מי שגם הוא לא יחלוק על היותם אנשי תורה וחינוך, אנשי ציבור נאמנים ומסורים לתפקידם. לטעמו הדברים נובעים ממסכת לחצים קשה בפניה עמדו ראשי החמ"ד "בישיבות בכנסת של מעמד האישה וועדת החינוך. אחד האנשים שמאחורי הבג"ץ הזה היה מקורב מאוד לראש הממשלה ומערכת הלחצים שהופעלה חזקה ביותר. אני לא שופט אותם למה הם בסיטואציה הזו, אבל המציאות היא מציאות".

"רוב הציבור שמייצג את עמדות החמ"ד לא מודע לדברים ואין לו את היכולת להפעיל לחץ אל מול הקמפיין המתמשך של צה"ל לשינוי תודעת הנערות. יש לנו אמון בנערות שדבקות במסלול המתאים יותר לבת הדתית אבל יש לקמפיינים הללו השפעה. ברור לי שכוונותיהם של ראשי החמ"ד טובות אבל כשהם חורגים צריך לקום ולמחות".